رویکرد معنوی و برنامه ریزی درسی

تصویر سردبیر

سردبیر

سردبیر

برنامه درسی معنوي به معنی پرورش جنبه‌هاي معنوي انسان از طریق فرایند آموزش فقط مرکب از زمینه‌هاي موضوعی نیست، بلکه مبتنی بر زمینه‌هاي نمادي، زمانی و جهانی قابل تامل است.

آنچه خواهید خواند...

/ 5. تعداد رای:

برای ثبت امتیاز، اولین نفر باشید.

اگر چه پرورش همۀ ابعاد وجودي متربیان وظیفه نظام‌هاي تربیتی است، اما ارزیابی برنامه‌هاي درسی نشان می‌دهد که در نظام‌هاي آموزشی، صرفاً به بعد عقلانی فراگیران توجه می‌شود و سایر ابعاد وجودي خصوصاً بعد روحانی و معنوي مورد غفلت قرار می‌گیرد.

این درحالی است که طبق نظر متخصصان، پرورش جنبه‌هاي معنوي در متربی براي یافتن خویشتن خویش، امري فوري و حیاتی است. برنامه درسی معنوي به معنی پرورش جنبه‌هاي معنوي انسان از طریق فرایند آموزش فقط مرکب از زمینه‌هاي موضوعی نیست، بلکه مبتنی بر زمینه‌هاي نمادي، زمانی و جهانی قابل تامل است. این نوع برنامه درسی خواهان نیل به سطوح عالی آگاهی، معنی دار کردن زندگی و درك رابطه با وجود متعالی و تاثیرگذار بر زندگی است.

هدف اصلی این مقاله، تبیین بعد معنوي انسان و برنامه درسی معنوي و تعیین استلزامات براي انتخاب رویکرد معنوي در تعلیم و تربیت است؛ لذا تلاش شده ضمن بحث از ماهیت معنویت و عوامل آن از دیدگاه صاحب نظران مختلف و نیز تشریح معنویت و نشان‌گرهاي آن از نظر قران، عناصر الگوي برنامه درسی معنوي به گونه‌اي تبیین شود که با وضعیت و مبانی دین اسلام سازگار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا محافظت شده است!!