مقدمه
مجلات فارسی حوزه آموزش، بهویژه در زمینه برنامهریزی درسی و تعلیموتربیت، نقش کلیدی در توسعه دانش علمی و ارتقای کیفیت آموزش ایفا میکنند. این مجلات با انتشار مقالات پژوهشی، یادداشتهای علمی و گزارشهای تحقیقاتی، بستری برای نقد سیاستهای آموزشی و ارائه راهکارهای نوآورانه فراهم میآورند. محورهای آنها شامل بررسی برنامه درسی مدارس، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، آیندهپژوهی در برنامه درسی، تحلیل چالشها و آسیبهای فرایند تدوین و توسعه برنامه درسی و بازتاب تجربیات جهانی و بینالمللی است. اغلب این مجلات به صورت فصلنامه یا دو فصلنامه منتشر میشوند و فرآیند داوری آنها بهصورت دوسوکور انجام میشود تا کیفیت علمی مقالات تضمین شود. نمایه شدن در پایگاههای معتبر مانند سیویلیکا، ISC، نورمگز و Magiran، دسترسی پژوهشگران به منابع علمی معتبر را آسان کرده و امکان معرفی دستاوردهای علمی ایرانی در سطح ملی و بینالمللی را فراهم میکند. این مجلات بهعنوان پلی میان پژوهش، سیاستگذاری و عمل آموزشی، سهم بسزایی در توسعه نظری و عملی آموزش در کشور دارند و محیطی مناسب برای تبادل دانش و تجربه میان پژوهشگران و متخصصان حوزه آموزش ایجاد میکنند.
نقش مجلات حوزه آموزش در توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
این مجلات، ضمن ایجاد بستر علمی منظم برای انتشار پژوهشهای مرتبط با تعلیم و تربیت اسلامی، زمینهای برای بازشناسی و تبیین مفاهیم، روشها و تجارب آموزشی اسلامی فراهم میآورند. با انتشار مقالات علمی پژوهشی در موضوعات برنامه درسی، شیوههای یادگیری، فناوریهای آموزشی و تربیت مدرسین، این نشریات به انتقال و تعمیق دانش اسلامی کمک میکنند و موجب ارتقای سطح علمی و تخصصی پژوهشگران، استادان و دانشجویان میشوند.
علاوه بر این، مجلات آموزشی به نقد و تحلیل سیاستها و برنامههای آموزشی در حوزه علوم اسلامی میپردازند و با انتشار تجربیات موفق داخلی و خارجی، امکان تطبیق روشهای نوین آموزشی با مقتضیات فرهنگی و دینی جامعه را فراهم میکنند. نمایه شدن این مجلات در پایگاههای علمی معتبر، مانند ISC، نورمگز و سیویلیکا، باعث میشود که دانش و پژوهشهای حوزه علوم اسلامی در سطح ملی و بینالمللی شناخته شود و ارتباط میان پژوهشگران اسلامی تقویت گردد.
مجله آموزش پژوهی نوین
| عنوان مجله: | آموزشپژوهی نوین | کشور: | ایران |
| عنوان انگلیسی: | Journal of Modern Educational Research | صاحب امتیاز: | دانشگاه فرهنگیان |
| موضوع: | علوم تربیتی، آموزش، یادگیری، تربیت معلم | مدیرمسئول: | دکتر حسین افلاکیفرد |
| محورها: | آموزش و یادگیری، برنامه درسی، روانشناسی تربیتی، طراحی آموزشی، سیاستگذاری آموزشی | سردبیر: | دکتر بابک شمشیری |
| درجه علمی: | علمی–پژوهشی (رتبه علمی–ترویجی داخلی، نمایه ISC) | دوره انتشار: | فصلنامه (چهار شماره در سال) |
| اولین شماره: | بهار 1394 (دوره 1، شماره 1) | آخرین شماره: | دوره 11، شماره 42 (شهریور 1404) |
| تلفن: | 071-32283061 و 071-32280702 | آدرس اینترنتی: | cfu.journal@gmail.com |
| نمایه ها: | ISC, SID, Magiran, Civilica, ROAD, ResearchBib, Eurasian Scientific Journal Index و … | ||
| ارسال مقاله و داوری: | رایگان (ثبت و چاپ)، داوری دو مرحلهای با حداقل 3 داور، درصد پذیرش حدود 25٪، درصد عدم پذیرش 54٪، تعداد مقالات ارسالشده: 1076، پذیرششده: 273 | ||
| هیئت تحریریه: | دکتر صغری استوار، دکتر حسین افلاکیفرد، دکتر محمد خیر، پروفسور مگمت نور دیویدز، دکتر علیاکبر امینبیدختی، دکتر سید امیر امین یزدی، دکتر صمد ایزدی. | ||
مجله مطالعات آموزش و یادگیری
| عنوان مجله: | مطالعات آموزش و یادگیری | کشور: | ایران |
| عنوان انگلیسی: | Studies in Learning & Instruction | صاحب امتیاز: | دانشگاه شیراز |
| موضوع: | آموزش و یادگیری در علوم تربیتی | مدیرمسئول: | دکتر احمد عریان |
| محورها: | آموزش، یادگیری و علوم تربیتی | سردبیر: | دکتر راضیه شیخالاسلامی |
| درجه علمی: | علمی–پژوهشی (مصوب وزارت علوم از سال 1387)، دارای رتبه الف در سالهای اخیر | دوره انتشار: | دوفصلنامه (بهار، تابستان، پاییز، زمستان) |
| اولین شماره: | دوره 3، (1390) | آخرین شماره: | دوره 16، شماره 2 (مهر 1403) |
| تلفن: | 071-36134619 | آدرس اینترنتی: | learn-inst@shirazu.ac.ir
https://jsli.shirazu.ac.ir |
| نمایه ها: | ISC، SID، Magiran، Jihad Daneshgahi، مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری و … | ||
| ارسال مقاله و داوری: | داوری دوسوناشناس دو مرحلهای؛ هزینه داوری 1.500.000 ریال + هزینه انتشار 3.500.000 ریال؛ زمان بررسی اولیه حدود ۲ هفته، زمان داوری ۴–۶ ماه؛ دسترسی آزاد؛ قالب APA7 | ||
| هیئت تحریریه: | شامل: دکتر محمد خیر، دکتر مسعود حسینچاری، دکتر فرهاد خرمایی، دکتر فریبرز درتاج، دکتر پروین کدیور، دکتر بهرام جوکار و دیگر اعضا | ||
فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی
| عنوان مجله: | پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی | کشور: | ایران |
| عنوان انگلیسی: | Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education | صاحب امتیاز: | مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی |
| موضوع: | مباحث مرتبط با آموزش عالی | مدیرمسئول: | دکتر علی باقر طاهری نیا |
| محورها: | آموزش عالی الکترونیکی، آموزش عالی و کارآفرینی، برنامه توسعه | سردبیر: | دکتر سیده مریم حسینی لرگانی |
| درجه علمی: | علمی–پژوهشی (رتبه الف وزارت علوم، ISC Q1) | دوره انتشار: | فصلنامه |
| اولین شماره: | آبان 1372 | آخرین شماره: | تیر 1404، شماره 116 |
| تلفن: | 021-22010616 / 021-22010617 | آدرس اینترنتی: | https://journal.irphe.ac.ir/ |
| نمایه ها: | DOAJ، ISC، SID، Google Scholar، NOOR MAGS، MAGIRAN | ||
| ارسال مقاله و داوری: | دوسو ناشناس، حداقل دو داور، زمان داوری ۳ تا ۵ ماه، درصد پذیرش ۷٪ | ||
| هیئت تحریریه: | حمیدرضا آراسته، محمود ابوالقاسمی، یعقوب انتظاری، عباس بازرگان، سیده مریم حسینی لرگانی، مهدی دهمرده، غلامرضا ذاکرصالحی، حسین رحمان سرشت، ابراهیم صالحی عمران، مقصود فراستخواه، غلامعلی فرجادی، گلنار مهران | ||
آموزش و توسعه منابع انسانی
| عنوان مجله: | آموزش و توسعه منابع انسانی | کشور: | ایران |
| عنوان انگلیسی: | Iranian Society for Training and Development | صاحب امتیاز: | انجمن علمی آموزش و توسعه منابع انسانی ایران |
| موضوع: | آموزش و توسعه منابع انسانی | مدیرمسئول: | دکتر اباصلت خراسانی |
| محورها: | توسعه منابع انسانی، مدیریت دانش، یادگیری، نیازسنجی آموزشی، توسعه حرفهای | سردبیر: | دکتر کوروش فتحی واجارگاه |
| درجه علمی: | علمی–پژوهشی (وزارت علوم، رتبه ب) | دوره انتشار: | فصلنامه |
| اولین شماره: | شماره1 سال 1393 | آخرین شماره: | شماره 44، بهار 1404 |
| تلفن: | 021-81032228 | آدرس اینترنتی: | istd.journal@gmail.com
http://istd.saminatech.ir |
| نمایه ها: | ISC، SID، Google Scholar، NOOR MAGS، MAGIRAN | ||
| ارسال مقاله و داوری: | ارسال از طریق سامانه istd.saminatech.ir، داوری دوسو ناشناس، زمان داوری حدود ۳ تا ۵ ماه، درصد پذیرش حدود ۷٪ | ||
| هیئت تحریریه: | دکتر سید حسین ابطحی، دکتر محمد حسن پرداختچی، دکتر علی تقیپور ظهیر، دکتر آرین قلیپور، دکتر خدایار ابیلی، دکتر طهمورث حسنقلیپور یاسوری، دکتر بهروز قلیچلی | ||
پژوهش های آموزش و یادگیری
| عنوان مجله: | پژوهشهای آموزش و یادگیری | کشور: | ایران |
| عنوان انگلیسی: | Teaching and Learning Research | صاحب امتیاز: | دانشگاه شاهد |
| موضوع: | آموزش و یادگیری، علوم تربیتی | مدیرمسئول: | دکتر رسول روشن چسلی |
| محورها: | روشهای نوین آموزشی، یادگیری فعال، فناوری آموزشی، تربیت معلم | سردبیر: | دکتر محسن فرمهینی فراهانی |
| درجه علمی: | علمی-پژوهشی | دوره انتشار: | دوفصلنامه |
| اولین شماره: | دوره 1 (1382) | آخرین شماره: | 1404 (شماره اخیر منتشر شده) |
| تلفن: | 021-23023610 | آدرس اینترنتی: | info@tlr.shahed.ac.ir
https://tlr.shahed.ac.ir |
| نمایه ها: | SID، Google Scholar، NOOR MAGS، MAGIRAN و پرتال نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | ||
| ارسال مقاله و داوری: | ارسال مقاله از طریق سامانه آنلاین، داوری علمی-پژوهشی | ||
| هیئت تحریریه: | دکتر خدایار ابیلی، دکتر حسنعلی بختیار نصرآبادی، دکتر محمد خیّر، دکتر رسول روشن چسلی، دکتر اکبر رهنما، دکتر مهدی سبحانینژاد، دکتر سیدحمیدرضا علوی، دکتر هاشم فردانش، دکتر محسن فرمهینی فراهانی، دکتر محمدجواد لیاقتدار | ||
پویش در آموزش علوم انسانی
| عنوان مجله: | پویش در آموزش علوم انسانی | کشور: | ایران |
| عنوان انگلیسی: | Survey in Teaching Humanities | صاحب امتیاز: | دانشگاه فرهنگیان |
| موضوع: | آموزش هنر و علوم انسانی | مدیرمسئول: | دکتر علی بلاغی |
| محورها: | برنامه درسی، روشهای تدریس، کارورزی، تحلیل محتوا، تربیت معلم | سردبیر: | دکتر محمدرضا پاشایی |
| درجه علمی: | دوره انتشار: | فصلنامه | |
| اولین شماره: | شماره 1، پاییز ۱۳۹۴ | آخرین شماره: | دوره ۹، شماره ۳۲ (آبان ۱۴۰۲) |
| تلفن: | در دسترس نیست | آدرس اینترنتی: | pashaei.reza@yahoo.com
https://humanities.cfu.ac.ir |
| نمایه ها: | سیویلیکا، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) | ||
| ارسال مقاله و داوری: | ارسال مقاله از طریق سامانه آنلاین، داوری دوسوکور همتراز | ||
| هیئت تحریریه: | دکتر حسین خنیفر، دکتر علی باقر طاهرنیا، دکتر طاهر روشندل اربطانی، دکتر تیمور مالمیر، دکتر امید مجد، دکتر هادی دهقانی یزدلی، دکتر هدایتالله تقیزاده، دکتر علیاکبر کمالینهاد، دکتر محمدرضا دهدست، دکتر محمد پاکسرشت، دکتر احمد ابوحمزه | ||
- برای مشاهده پست های بیشتر؛ به راهیاب های روش مطالعه و یادگیری مراجعه کنید.








