دو نمونه از هدف گذاری در تدریس

تصویر سردبیر

سردبیر

سردبیر

اهميت تدوين اهداف درس به قدري است كه در طراحي تدريس اگر فقط بتوانيم اهداف درس را دقيق و شفّاف تعيين كنيم به آستانه موفقيت رسيده‌ايم.

آنچه خواهید خواند...

/ 5. تعداد رای:

برای ثبت امتیاز، اولین نفر باشید.

مدل آموزشی پنج بعدی – راهبردسازی – دو نمونه از هدف گذاری در تدریس

صرف (کلمه شناسی)

نوع اهداف

تعریف اهداف و تعیین خصوصیات قابل سنجش آنها

دانشی

1. بتواند دانش صرف را تعریف كند و محورهای آن را برشمارد.

2. وزن را تعریف كند و نحوّه پیدایش آن‌را توضیح دهد.

3. علت اختلاف وزن‌ها را تشریح كند.

4. تغییر و تحوّل‌های صوتی را (چه برای اصلاح، چه برای تسهیل) در یك كلمه تشخیص دهد و روش اِعمال آن را در كلمه سازی توضیح دهد. (بحث اعلال- ادغام- تخفیف- اماله- قلب)

5. فهرستی از حالت‌های معنائی مربوط به تصوّرات (حیث‌های مختلف موضوع – انواع نگرش متكلم به موضوع) كه با یك وزن معادل هستند را ارائه دهد.

6. حالت‌های اولیه (عادی) از حالت‌های ثانویه (نگرش‌های خاص) را تمیز دهد.

7. اصول به‌كاربردن اوزان در زبان عرب را بشمارد :

1- محدوده‌های ممنوعه در كلمه سازی (مالایستعمل)

2- ضوابط اجباری در كلمه سازی (ما یجب)

8. موارد قابل انعطاف و تغییر در كلمه سازی را تشخیص دهد. (ما استُعمِل)

9. حالت معنائی در تمام وزن‌های كلمات عرب را تشریح كند. (وزن‌های كلمات ثلاثی و بیشتر- مجرد و مزید- مصادر و صفات- افعال- اسماء- مفرد و جمع- مذكر و مونث)

10. منظور از “تجزیه“ در ادبیات را توضیح دهد و كاربرد آن‌را بیان كند.

11. روش تجزیه یك كلمه را تشریح كند.

12. وزن‌های متشابه المعنی را بشمارد.

13. فرق وزن‌های متشابه المعنی را بشناسد و علائم تفكیك آنها را توضیح دهد.

14. وزن مناسب با یك معنی( و حالت خاص آن) را تشخیص دهد.

15. كلمات عربی را به ریشه و وزن تحلیل كند.

16. معنی كلمات عربی را توضیح دهد.

17. برای توضیح خود استدلال بیاورد.

18. منابع و شخصیت‌های معتبر صرفی را بشناسد.

روانی

1. بینش جدیدی نسبت به صرف (دو بحث عمده: وزن- اعلال) پیدا كرده باشد (به طوری كه بتواند تفاوت دید قبلی و دید فعلی خود را در قالب یك مقاله 4 صفحه‌ای ارائه نماید).

2. اهمیت دقّت به تفاوت معنائی وزن‌های متشابه المعنی، را در فهم متن دریافته باشد (به طوری كه بتواند در یك مقاله 4 صفحه‌ای این اهمیت را بیان كند).

مهارتی

1. با دیدن یك كلمه، تجزیه آن را بلافاصله بگوید.

2. حالت معنایی كلمات را در ترجمه نشان بدهد.

3. ادعای خود را در مورد نسبت دادن یك معنای خاص به یك وزن، با استناد به منابع معتبر اثبات كند.

4. برای معانی و حالات مختلف، كلمّه مناسب (هم از جهت وزن، هم از جهت تلفّظ) بسازد.

5. بتواند اهمیت و نقش شناخت تفاوت معنائی وزن‌ها در فهم متن را به صورت یك سخنرانی نیم ساعته بیان كند.

حداقل لازم : توانایی ترجمه دقیق كلمات (نشان دادن حالت معنایی در ترجمه)

حداكثر مطلوب : توانایی استدلال بر ترجمه خود.

دین شناسی

سطح انتظار

نوع انتظار

دانشی

مبانی

دین شناسی

كاركرد دین

انتخاب‌دین

فهم دین

  1. بتواند دین شناسی و فلسفه دین را تعریف كند.
  2. دین را تعریف كند (ماهیت دین را توضیح دهد).
  3. منشاء دین( علت پیدایش دین به عنوان یك پدیده )را تشریح كند.
  4. انواع دین را طبقه‌بندی كند.
  5. انگیزه‌های پذیرش دین از جانب انسان‌ها(چه فردی و چه اجتماعی- چه مستدل و چه روانی و اجتماعی یا تاریخی) را توضیح دهد.
  6. ضرورت‌های پذیرش دین را شرح دهد. (آنچه عقل سلیم را به پذیرش دین وادار می‌كند.)
  7. ارتباطات دین با جوانب مختلف زندگی را فهرست كند.
  8. ابعاد دین را تشریح كند.
  9. اهداف دین را توضیح دهد. (به ضمیمه بحث نیازهای انسان و بحث اجمالی از تجربه دینی)
  10. ساختار دین را تشریح كند. (دین حاوی چه مطالبی است؟ كدام اصلی و ذاتی است و كدام قابل تغییر و انعطاف؟ )
  11. روش‌ها و گرایش‌های دین شناسی را شرح دهد.
  12. تاریخ و زمینه پیدایش ادیان را اجمالاً بشناسد.
  13. تغییر و تحولات عمده در ادیان را بشناسد و علل آنها را توضیح دهد.
  14. آثار و كاركرد ادیان (كارنامه) را تشریح كند و علل موفقیت یا ناكارآمدی را فهرست نماید.
  15. ایمان و تجربه دینی را تعریف كند و نقش آنها را در دین شناسی توضیح دهد.
  16. ملاك حقانیت یا ترجیح یك دین را توضیح دهد.
  17. زبان دین را بشناسد و اسلوب‌های مختلفی كه در بیان حقایق دارد را توضیح دهد.
  18. تبیین دینی را تعریف كند و روش آن‌را تشریح نماید.
  19. منابع و نظریه‌پردازان معتبر دین شناسی را بشناسد.

روانی

  1. بینش عمیق‌تری نسبت به دین در خود احساس كند. (به طوری كه بتواند تفاوت دید قبلی و دید فعلی خود را در قالب یك مقاله 3 صفحه‌ای ارائه نماید.)
  2. اهمیت و نقش دین در زندگی را در یافته باشد. ( به طوری كه بتواند آن‌را در قالب یك مقاله4 صفحه‌ای بیان كند.)
  3. واكنش‌های گفتاری و نوشتاری برای اصلاح بینشِ نامناسب دیگران داشته باشد.

مهارتی

1. بتواند هر یك از عناوینِ اهمیت و نقش دین در زندگی- ابعاد دین- كاركرد و اهداف دین- ساختار دین- روش دست‌یابی به یك دین برتر را به صورت یك سخنرانی نیم ساعته و یك مقاله 4 صفحه‌ای تبیین كند.

2. بتواند از كتاب‌ها و منابع مربوط به این موضوع استفاده كند.

حداقل لازم: بتواند براي تعريف و ضرورت دين يك مقاله دو صفحه‌اي بنويسد كه ضرورت دين در آن به صورت قياس‌هاي منطقي اثبات شده باشد.

حداكثر مطلوب: بتواند در يك مقاله 4 صفحه‌اي علاوه بر موارد فوق، اهداف دين را توضيح بدهد و كاركرد آن در زندگي را با كاركرد برنامه‌هاي بشري مقايسه كند و نقاط برتري دين را نشان دهد.

اهميت تدوين اهداف درس به قدري است كه در طراحي تدريس اگر فقط بتوانيم اهداف درس را دقيق و شفّاف تعيين كنيم به آستانه موفقيت رسيده‌ايم.

اهدافي مفيد و موفق خواهند بود كه

در آنها به نيازها و مسائل زندگي واقعي پرداخته شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا محافظت شده است!!