حل معظل کم اثر بودن فعالیتهای آموزشی در حوزههای علمیه
معضل: كم اثر بودن فعالیتهای آموزش در حوزههای علمیه
بیان معضل: با توجه به خالی بودن موقعیتهای مهم اجتماعی از حضور فعالانه طلاب میتوان نتیجه گرفت كه فعالیتهای آموزشی در حوزههای علمیه از اثر بخشی لازم در توانمندی طلاب برخوردار نیست.
بررسی معضل و بیان خصوصیات آن: انجام فعالیتهای آموزشی برای حفظ صورت مطالبی كه در كتابهای خلاصه شده بیان شده است مثل تعریفها ، اقسام و غیره به شیوه سخنرانی و حفظ اطلاعات، منفعل بودن طلبه در كلاس، برگزاری امتحانات حافظه محور
هدف در این حركت: انتقال اطلاعات به طوری كه طلبه بتواند به یاد بیاورد ، اقسام آن را نام ببرد و حداكثر غیر شفاف تعریف نماید
مسئله (نقص): ندانستن تعریف، اقسام و خصوصیات كلی موضوعات
نتیجهگیری اولیه: این نقص و نیاز به آن كاذب است و واقعی فرض كردن آن (انتقال اطلاعات كلی) خود یك معضل است كه این معضل به دلیل هدفگذاری اشتباه در فرایند آموزش (مسئله ثانویه) كه خود ناشی از نگرش ناصحیح به تدریس و آموزش(مسئله اولیه) است بوجود آمده است.
تشخیص نیاز واقعی از كاذب: این مسئله و نیاز به برطرف كردن آن یعنی نیاز به نگرش صحیح در تدریس و هدفگذاری صحیح در تدریس یك نیاز واقعی است زیرا در صورتی كه نگرش ناصحیح بر طرف نشود تمامی زحمات علمی ما بدون اثر مانده و عمر و سرمایههای با ارزش ما ضایع كردیده به هدف نخواهیم رسید.
اولویت بندی نیازهای واقعی: و از آنجایی كه بخش عمدهای از زندگی طلاب را برنامههای آموزش و علمی تشكیل میدهد اصلاح و تصحیح آن از ضرورت بسیار بالایی برخوردار است.
پس علت اصلی كه باید آن را پیگیری نماییم و راه حل آن را پیدا نماییم مسائل زیر هستند.
سئوال اصلی:
1-آیا تعریف ما از تدریس و آموزش صحیح است؟
2-آیا هدفگذاریهای ما در فرایندهای آموزش صحیح هستند؟
سئوالات فرعی:
- تعریف تدریس چیست؟
- تعریف یادگیری چیست؟
- تعریف فهم چیست؟
- آیا فهم دارای لایه است؟
-
جایگاه علم آموز در روند آموزش چیست؟(متغیر درونی اصلی )
-
چه ارتباطی بین استاد و علم آموز هست؟
- چرا؟
- چگونه باید باشد؟
-
چه ارتباطی بین علم آموز و متن درسی هست؟
- چرا؟
- چگونه؟
-
چه ارتباطی بین استاد و علم آموز هست؟
- جایگاه استاد در روند آموزشی چیست؟(متغیر درونی)
- جایگاه متن آموزش در روند تدریس چیست؟(متغیر درونی )
-
هدفگذاری آموزشی یعنی چه؟(متغیر درونی)
-
چه ارتباطی بین هدفگذاری وآموزش هست؟
- چرا؟
- چگونه؟
-
چه ارتباطی بین هدفگذاری و یادگیری هست؟
- چرا؟
- چگونه؟
-
چه ارتباطی بین هدفگذاری و تعریف فهم و لایههای آن هست؟
- چرا؟
-
چه اثری؟
- چه كمیتی؟
- چه كیفیتی؟
-
چه ارتباطی باید داشته باشد؟
- چرا؟
-
چگونه؟
- چه راهبرد؟
- چه راهكاری؟
-
چه ارتباطی بین هدفگذاری وآموزش هست؟
-
هدفگذاری آموزش در حوزههای علمیه چگونه باید باشد؟
-
آیا اشتباه هست ؟
- چرا؟
-
چگونه باید باشد؟
- با چه راهبرد؟
- چه راهكار؟
-
اگر درست است آیا نیازی به ارتقاء و پیشرفت دارد؟
- چرا؟
-
چگونه؟
- چه راهبردی؟
- چه راهكاری؟
-
آیا اشتباه هست ؟
-
تعیین اشتباه اهداف آموزشی چه ارتباطی با تاثیرگذاری آموزش دارد؟(متغیر درونی)
- چرا؟
-
چه عواملی بر روی شدت و ضعف آن اثر دارد؟(سئوال از متغیر بیرونی اهداف آموزشی)
-
آیا مدیریت آموزش در تاثر گذاری اهداف آموزشی موثر است؟(متغیر بیرونی)
- مدیریت آموزشی چیست؟
-
چه تاثیر بر روی تعیین اهداف دارد؟
- چه كمیتی؟
- چه كیفیتی؟
- چرا مدیر آموزش تاثیر گذار است؟
-
چگونه میتوان آن را در روند مثبت قرار داد؟
- چه راهبردی؟
- چه راهكاری؟
-
آیا مدیریت آموزش در تاثر گذاری اهداف آموزشی موثر است؟(متغیر بیرونی)
- چه عواملی در تعین اهداف آموزشی موثر میباشند؟
- تعیین اهداف آموزشی در روند تدریس چه تاثیری دارد؟
- نگرش جدید(تعریف دقیق و شفاف از فهم) به فهم در تعیین اهداف آموزشی چه تاثیر دارد؟
- آیا تمامی لایههای فهم در برنامههای علمی صلاحیت هدفگذاری را دارند؟
- حداقل لازم در هدفگذاری حركتهای علمی كدام لایه از لایههای فهم است؟
- تعریف حوزه چیست؟(متغیر بیرون)