درسنامه فهم روشمند قرآن
عنوان کامل: درسنامه فهم روشمند قرآن: آموزش روش تفسیر و ترجمه با تاکید بر نقش علوم ادبی در فهم قرآن کریم
پدیدآور: گروه تدوین متون درسی آموزش ترجمه و تفسیر قرآن کریم
ناشر: ناشر نسخه فیزیکی دارالعلم و ناشر نسخه الکترونیکی بنیاد بین المللی آفاق
سال انتشار: ۱۳۹۸
زبان: فارسی-عربی
نوع اثر: آموزش روشمند فهم و تفسیر قرآن کریم
وضعیت دسترسی: نسخه فیزیکی به طور مثال از طریق سایت نشر دارالعلم و نسخه الکترونیکی به طور مثال از طریق سایت بنیاد بینالمللی آفاق.
نوع هزینه: هر دو نوع نسخه به صورت غیررایگان در دسترس است.
معرفی اجمالی
آموزش «فهم روشمند قرآن» دورهای هفتگامه که توسط «گروه تدوین متون درسی آموزش ترجمه و تفسیر قرآن کریم» برای فهم عمیق و کاربردی آیات الهی طراحی گردیده است. این دوره، با الهام از سخنان امام علی(ع) در نهجالبلاغه، بر سه اصل اساسی تأکید دارد: فهم قرآن، تصحیح باورها و بهکارگیری آن در زندگی روزمره.
در این دوره، ابتدا مخاطب با تفسیر آسان و مأنوس سورههای کوتاه و پرکاربرد از «حزب مفصّل» آشنا میشود تا انگیزهاش برای فهم قرآن بیشتر شود و سپس با آموزش گامبهگام ادبیات عرب، واژگان و اصول تفسیر، توانایی درک عمیقتر متن وحیانی قرآن را پیدا میکند. همچنین، با استفاده از تفاسیر معتبر و روایات اهلبیت(ع)، تلاش شده است تا آموزههای قرآنی به زبانی ساده و جذاب بیان شود و ارتباط آن با زندگی امروز برقرار گردد.
ساختار و محتوا
به طور مثال در جلد اول این دوره سورههایی مثل:
| سوره مبارکه ناس | سوره مبارکه ناس | سوره مبارکه ناس |
| سوره مبارکه فلق | سوره مبارکه فلق | سوره مبارکه فلق |
| سوره مبارکه اخلاص | سوره مبارکه اخلاص | سوره مبارکه اخلاص |
| سوره مبارکه مسد | سوره مبارکه مسد | سوره مبارکه مسد |
| سوره مبارکه نصر | سوره مبارکه نصر | سوره مبارکه نصر |
آورده شده است که هر کدام از جهات مختلفی مانند موارد زیر بررسی شدهاند:
| متن سوره | نمودار سوره | نکات تجویدی |
| ترجمه | سیمای هدایتی سوره | پرسش و تمرین سوره |
| شرح واژه | سبک زندگی قرآنی | مطالعه و پژوهش |
نمونهای از متن اثر
“انسان در همه حال محتاج است!
در روزگار کنونی، برخی اعتقاد دارند: انسان به خدا هیچ نیازی ندارد؛ چون با پیشرفت علم، خیلی از امور پنهان و اسرار عالم کشف شده است؛ بنابراین ما میتوانیم از خودمان در مقابل پدیدههای طبیعی، محافظت کنیم و به «توجه،توسّل و پناهندگی به خدا» نیازی نداریم!، برخی دیگر، چنین اعتقادی ندارند؛ اما در عمل به همه چیز و همه کس پناه میبرند، جز خدا! گروهی به ساحر و فالگیر متوسل میشوند و دستهای به جنگیر و عدهای به افرادی که خود، از آنها محتاجترند. افرادی نیز همه چیز را خرافه میانگارند و خود را ایمن.”
جمعبندی و کاربرد
درسنامه «فهم روشمند قرآن» منبعی ارزشمند و کاربردی برای اساتید، طلاب و دانشجویان است که به دنبال درک عمیقتر و عمل به آموزههای قرآن هستند. برای اساتید، این کتاب یک چارچوب منسجم و گامبهگام برای تدریس روشهای فهم و تفسیر قرآن فراهم میکند. این درسنامه با تمرکز بر سورههای حزب مفصل، که هم کوتاه و مأنوس هستند و هم از نظر محتوایی جامعیت نسبی دارند، فرایند آموزش را تسهیل میبخشد.
برای طلاب و دانشجویان، این کتاب فرصتی است تا با مفردات قرآنی، تحلیل صرفی واژگان و ساختارهای دشوار آشنا شوند و با زبانی ساده، تفسیری از آیات را مطالعه کنند که برآمده از تحلیل تفاسیر بزرگ است. همچنین، پیوند میان قرآن و روایات اهلبیت(ع) و تأکید بر کاربرد آموزههای قرآنی در زندگی روزمره، این اثر را به ابزاری قدرتمند برای تقویت مهارتهای تفسیری و عملی تبدیل میکند. این درسنامه، با پر کردن خلأ موجود در منابع آموزشی، گامی مؤثر در جهت تربیت نسلی است که قرآن را نه تنها میخواند و میفهمد، بلکه به آن عمل میکند.
درسنامه قرآن شناسی
عنوان کامل: درسنامه قرآن شناسی
پدیدآور: علی محمد آشنانی
ناشر: نشر تلاوت (وابسته به سازمان دارالقرآن الکریم)
سال انتشار: ۱۳۹۲
زبان: فارسی
نوع اثر: نگاهی بر ابعاد متنوع قرآن کریم
وضعیت دسترسی: نسخه فیزیکی به طور مثال از طریق سایت گیسوم و نسخه الکترونیکی به طور مثال از طریق سایت نورلایب.
نوع هزینه: نسخه الکترونیکی به صورت رایگان در دسترس است.
معرفی اجمالی
این درسنامه با هدف ایجاد شناختی عمیق و همهجانبه از قرآن کریم برای مسلمانان، به ویژه قشر فرهیخته، اساتید، طلاب و دانشجویان تدوین شده است. همچنین این درسنامه با تأکید بر ضرورت شناخت قرآن به عنوان منبع اصلی دین و راهنمای سعادت، به بررسی مباحثی کلیدی از جمله انواع شناخت قرآن، اسامی و اوصاف آن، اهداف و کارکردهای نزول، فواید و ویژگیهای قرآن و در نهایت، وظایف و مسئولیتهای فردی و اجتماعی ما در قبال این کتاب الهی میپردازد. همچنین به موضوعاتی نظیر معلمان قرآن و شیوههای بیان معارف قرآنی پرداخته و تلاش میکند تا گامی در جهت جبران غفلت مسلمانان از جایگاه واقعی قرآن بردارد. این اثر توسط انتشارات تلاوت وابسته به سازمان دارالقرآن الکریم و به قلم علی محمدی آشنانی در پاییز ۱۳۹۲ منتشر شده است.
ساختار و محتوا
| گفتار اول: انواع شناخت قرآن | گفتار پنجم تا هشتم: صفات و ویژگیهای قرآن | گفتار چهاردهم: وظایف و مسئولیتهای اجتماعی و جهانی ما نسبت به قرآن |
| گفتار دوم: اسامی و عناوین قرآن | گفتار نهم تا دهم: اهداف نزول و رسالت قرآن | گفتار پانزدهم: معلمان و مربیان قرآن |
| گفتار سوم: اسامی و عناوین مستقل قرآن | گفتار یازدهم: فواید، آثار و کارکردهای قرآن | گفتار شانزدهم: شیوههای بیان معارف و تربیت قرآن |
| گفتار چهارم: عناوین و اوصاف تبعی | گفتار دوازدهم تا سیزدهم: وظایف و مسئولیتهای فردی ما نسبت به قرآن |
نمونهای از متن اثر
“در این فصل به طور خاص به دو ویژگی بیست و نهم و سیام از قرآن که اهمیت بیشتری داشتند پرداخته شد:
۲۹. قرآن، کتابی جامع و کامل(جامعیت قرآن): علل جامع و کامل بودن قرآن به استناد آیات چنین تبیین گردید: الف. قرآن، بیانگر همه چیز ب. قرآن تفصیل هر چیز ج. در بردارنده هر تر و خشک د. فرو گذار نکردن هیچ چیز در کتاب ه. در بردارندهی دانشهایی که هرگز جز از طریق وحی نمیتوان آموخت و. قرآن جامع همه گونه مثل است.
۳۰. تحریف ناپذیری قرآن: قرآن به دلایل فراوان عقلی و به تصریح قرآن و روایات هیچ گونه تغییر، تحریف و تبدیل را نمیپذیرد و از هر گونه تحریف لفظی و معنوی مصون میباشد.
پرسش ها
(۱) در مورد جامعیت قرآن توضیح دهید.
(۲) ابعاد و تعابیر بازگوکننده جامعیت قرآن کریم را بیان کنید.
(۳) تحریف ناپذیری قرآن را با استناد به آیات قرآن اثبات کنید.”
جمعبندی و کاربرد
این درسنامه برای اساتید، طلاب و دانشجویان علوم قرآنی یک منبع اساسی و ضروری محسوب میشود. این مجموعه به آنها کمک میکند تا از شناخت سطحی قرآن فراتر روند و با موضوعات کلیدی و عمیقتری همچون انواع شناخت، اسامی، صفات، ویژگیها، اهداف و کارکردهای قرآن آشنا شوند. آنها با تسلط بر موضوع اصلی رشته خود، وظایف و مسئولیتهای فردی، اجتماعی و جهانیشان را نسبت به قرآن درک میکنند و به درستی به آنها عمل میکنند. در نتیجه، میتوانند به عنوان معلمان و مربیان قرآن، نقشی مؤثرتر در تربیت نسلهای آینده داشته باشند.
برای مشاهده دیگر راهیابهای آموزش اینجا را بزنید.




