|
نسل جدید، بیحوصله و مشغول است و از گفتگو درباره دین و حتی تقابل با دین، فراری است. دین، مسئله بسیاری از آنها نیست.
|
- نسل جدید، سطحی، بیحوصله و مشغول است
- شبهات و سؤالات دینیِ مطرح، مسئله اصلی جوان نیمهمذهبی نیست!
- نسل جدید اصلاً بحث و مبارزه نمیکند و بیتفاوت است (آره… تو خوبی)
- ظهور آتئیسم بهعنوان یک ایدئولوژی، میان جوانان مذهبی و حتی غیرمذهبی جایی ندارد. لذا بر سر آن نیز گفتگو صورت نمیگیرد جوان از دین و تقابل با دین گذشته .
- فرار از شریعت بهعنوان یک مزاحم و حتی فرار از گفتگو درباره دین
- برای دین آن قدر اهمیت و جاذبه و دغدغهمندی ندارد که به جز کلاس دینی، پرسشی از دین داشته باشند
- سؤال و مسئله دختران، خود آنهاست نه دین
- اساساً نوجوانان به جز درگیریهای شخصی خودش (مثل بینی) نمیتواند تمرکز و دغدغه وسیع داشته باشد و این طبیعی است
|
عوامل مرتبط با جامعه هدف
|
28.5
|
|
جوان و نوجوان (تا حدی به اقتضای سن و اقتضائات این دوره) احساس بیهویتی میکند و در عین حال نیازمند یک عامل هویتبخش و نجاتدهنده از احساس بیهودگی و بیفایدگی و عدم موفقیت است
|
- نیاز به تصور درست از انسان مخلوق در هستی
- احساس آنها این است که به هیچ نخی وصل نیستند، عدم اتکا و هویت
- مسئله هویت (استقلال، بلوغ و شخصیتجویی)
- محصولات ناظر به معنا و معمای زندگی (مثل کتاب انسان خردمند و مانند آن) بیشتر مورد علاقه است.
- برخی از پرسشها مربوط به دوره سنی جستجوگری و تمایلات دینی باشد
- جوان، نیمی از زندگی خود را به اولین کسی خواهد داد که دست او را بگیرد و یک زندگی موفق به او هدیه دهد/ افسردگی و ناکامی
- سایه انداختن قراردادهای اجتماعی بر هویت فردی آنها، فقدان معنا و هویت انسانی
|
عوامل مرتبط با جامعه هدف
|
25
|
|
ضعف اخلاق در متدینان جامعه و افراط در رویکرد مناسکی در تربیت دینی
|
- اخلاق دینی در متدینان تا حدی کاهش یافته است
- چالش به خاطر افراط در رویکرد مناسکی در تربیت دینی
- شکاف بین معرفت دینی و زیست دینی دینداران
- عدم انتقال نگرشهای کلان و اسلوبهای دینی به دینداران به جای تعبدگرایی جزئی
- عمده مشکلات جوانها، ناشی از نحوه دینداری والدین است.
- ضعف احساس عزت در فرایند و نتایج دینداری، موجب کاهش دینداری در سطح جامعه شده است
|
عوامل مرتبط با محیط جامعه
|
21
|
|
حرکت جهان به رهبری غرب به سوی دینزدایی از عرصههای اجتماعی، به جامعۀ ایرانی نیز سرازیر شده و موجب زدایش بعد ایدئولوژیک دین شده است
|
- با توجه به تأثیرات وسیع گفتمان جهانی بر آنها، تأثیر گفتمانهای دروندینی رو به کاهش است.
- علت زیربنایی اینها، جدال و رقابت تمدنی «ایدئولوژی اسلامی» و «ایدئولوژی مادی غرب» بر سر عرصههای واقعی فرهنگ، سبک زندگی، سیاست، اقتصاد و رسانه است
- اجرای پروژه سکولاریسم در اکثر فرهنگهای جهان، در حال پیگیری است
- به تدریج مواجهه جامعه با دین، کمتر از جنس ایدئولوژی است
- با کارکردهای اجتماعی و سیاسی دین مخالف هستند
|
عوامل مرتبط با محیط جامعه
|
20.5
|
|
نسبت به فایده، لذت و انتخاب دینی، باوری ندارند و از محدودسازی دین و احساس گناه ناشی از آن، فراری هستند
|
- ادبیات و ذهنیت آنها، گویای یک سوگیری پیشین علیه دین بهعنوان نهاد و متولیان این نهاد (روحانیت) است
- شاید هم نوعی گزینش سلبی بر اساس متفاوت بودن با کلیشههای متدینان و روحانیان باشد
- آشفتگی جنسی و احساس یأس حاصل از گناه، به انتقام از مذهب منتهی میشود
- احساس گناه مذهبی، آنها را از مذهب متنفر میکند
- از نگاه آنها کلیت دین، نه نیاز و نه لذت و نه انتخاب آنهاست.
|
عوامل مرتبط با جامعه هدف
|
18.5
|
|
گزینش شخصی از دین بر اساس تمایلات (لذت، اساس انتخابهای آنهاست)
|
- نسل جدید، به دنبال لذت محسوس نه عقلی
- آنها به طور گزینشی به سراغ بخشهای لذتبخش دین میروند.
- دین لذت زندگی را میگیرد.
- بسندگی به دین حداقلی، شخصی و فردی و گزینشی (حتی گزینش میان روزه و نماز، میان حجاب و مناسک)
|
عوامل مرتبط با جامعه هدف
|
16.5
|
|
احساسات جوانی و نوجوانی به خصوص در وضعیت دوری از خانواده، موجب تلاطم عاطفی و نیاز به ارتباط و حمایت عاطفی و برونریزی احساسات میشود؛ در حالی که دین، در تضاد با اینها و یا لااقل بیتفاوت محسوب میشود
|
- احساس تبعیض جنیسیتی، غالب دختران، از دختر بودن خود ناراضی هستند. و دچار ضعف هویت جنسیتی به خاطر کژکارکردهای خانوادهها هستند.
- به میزان جدایی از خانواده، از مذهب جدا و دچار افسردگی میشوند.
- نیازهای احساسی به توجه و حمایت عاطفی یعنی حتی احساس مادرانه که موجب ارتباط با جنس مخالف بزرگتر میشود
- آنها معتقدند بر عکس کنترل خشم و حسادت و غضب، باید برونریزی عاطفی داشت
- خانمها آمادگی بیشتری برای ازدواج دارند و پسران برای ارتباط
|
عوامل مرتبط با جامعه هدف
|
16.5
|
|
از دین، اطلاع کافی ندارند و از این رو آن را مفید و متعهد به خدمت به انسان نمیدانند.
|
- عدم شناخت کافی از دین.
- پرسش اصلی آنها این است که دین برای من است یا من برای دین؟ من به دین خدمت کنم یا دین باید به من خدمت کند و برای زندگی و آرامش و شادی من سودمند باشد؟
- از نگاه آنها دین، تظاهراتی مذهبی است که بود و نبودش برای ما فایدهای ندارند
- دینداری با دنیا و موفقیت مادی، قابل جمع نیست
|
عوامل مرتبط با جامعه هدف
|
15
|
|
ضعف تبدیل گزارههای دینی به کاربردی و محصول جذاب، مانع جدی برای دینداری است.
|
- کاربردی نشدن مضامین دینی
- حکمرانی به علت نفتی بودن، نیازی به ثروت معنوی احساس نمیکرده تا مجبور به تبدیل گزارههای دینی به محصول جذاب اجتماعی باشد.
- اولین کسی که او را از افسردگی جدا کند، شیفتهاش میشوند
- اغلب تکنیکهای موفقیت و توسعه فردی، در قرآن و روایات وجود دارد و در قالبهای دیگری با نام انسانیت عرضه میشود
- کارکردیتر شدن تبیین ما از دین، پایانی ندارد و در همۀ معارف دینی ممکن نیست
|
عوامل مرتبط با متولیان دینی
|
15
|
|
گرایش گزینشی به به جنبههای معنوی دین موجب گرایش به شبه دینها شده است.
|
- به علت نیازسازی توسط فرهنگ غرب، جوان به دنبال انتظارات خاصی از دین است و دین فاقد آن را قبول ندارد
- اگرچه گرایش معنوی و باوردینی در جهان و ایران شدیداً رو به رشد است، اما نوع خاصی از دینداری به حاشیه رفته است
- مناسک و ظواهر دینی شدیداً رو به تنزل رفته و بخشی از مناسک به ظاهرغیردینی (مثل یوگا) رشد کرده است
- رقیب سوم دینباوری و دینناباوری، معنویتهای غیردینی است و تبدیل به شبهدین شده است
|
عوامل مرتبط با محیط جامعه
|
12.5
|
|
تجربۀ دینی در نسل جوان ضعیف است.
|
- ضعف در تجربۀ دینی
- دهه هشتادیها غالباً تجربه دینی ندارند
- کودکان و نوجوانان امروز، تجربه دینی واقعی از مناسک دینی ندارد و تجربهاش تصنعی است.
|
عوامل مرتبط با جامعه هدف
|
12
|
|
تلقی از دین به عنوان یک نهاد رسمی و قدرت سیاسی موجب مقاومت شده است.
|
- در نظریه مقاومت، آنها به خاطر تقابل با نهادهای رسمی متولی دین، مقاومت در برابر دینداری میکنند
- گروه یادشده دین را نهاد یا وابسته به نهاد تلقی میکند و ارتباط و مواجهه او پاسخی است متناسب با این تلقی
- خستگی از فقر و تبعیض و ضعف حکمرانی، موجب شده جوانان بر سر دین تلافی کنند.
|
عوامل مرتبط با متولیان دینی
|
12
|
|
در گزینش دینی آنها، بخشهای غیرقابل توضیح علمی در معارف دینی، قابل اعتماد نیست.
|
- احساس میکند علم، درست است و قابل اطمینان؛ اما دین برای گذران زندگی نیز قابل اطمینان نیست.
- در تمامی موارد تقابل و تنافی دین و عقلانیت، ابداً زیر بار نمیروند
- آنها مواجهه گزینشی با دین دارند و معیار آنها علمی بودن، نوبودن، و… است
|
عوامل مرتبط با جامعه هدف
|
11.5
|
|
ضعف عالمان دینی در تبیین عقلانی و مستند دین و عدم توفیق در پاسخگویی و متراکم شدن پرسشها و اعتراضهای دینی، موجب عصیان دینی شده است
|
- در دانشگاه، عالم دینی پاسخگو نیست
- به نظر میرسد تبیین عقلانی دین، دچار بحران شده باشند
- تلمبار شدن پرسشها و اعتراضهای دینی، موجب عصیان دینی شده است
- علما هم مثل جوانان، قرائت شخصی خود را از دین دارند، اما با قدرت به کرسی مینشانند.
|
عوامل مرتبط با متولیان دینی
|
11.5
|
|
تغیرات پرشتاب اجتماعی، تکثر گرایی و عملگرایی، موجب کندی پاسخ نسبت به پرسشهاست.
|
- دچارشدن به پلولاریسم لاجرم به پراگماتیسم منتهی میشود، یعنی وقتی پرسشها زیاد و در زمانهای گوناگون تولید میشود، پاسخ سریع و کوتاه و عملی مهم است
- جامعه کنونی، جامعۀ کوتاهمدت و پرتغییر است
- در مسیر تجربه جوانی این نسل، امکان اجرای راهحلهای تربیتی دشوار شده است چون سرعت، ناپایداری و تنوع منابع اطلاعاتی، اجازه چنین مواجهه پایداری را نمیدهد
|
عوامل مرتبط با محیط جامعه
|
11
|
|
دین و اولیای دینی، در ترازی برتر از بشر عادی حرکت میکنند و با مختصات انسان عادی، سازگار نیست
|
- مهمترین مخاطب تربیت دینی، بزرگسالان هستند نه کودکان و نوجوانان
- از نگاه آنها، مذهب خیلی سطح بالاست و ما سطح پایین، دین محدودیتهای ما را درک نمیکند، پس به درد ما نمیخورد.
- تلقی اسطورهای از امیرمؤمنان و امام حسین علیهماالسلام و برکناری از سایر ائمه
- تاریخ و سرگذشت اسلام و اولیای اسلام، هیچ جذابیتی ندارد.
|
عوامل مرتبط با جامعه هدف
|
10.5
|
|
دین، در تقابل با آزادی و انتخابگری است و ضد زیبایی و هنر و دیگر نیازهای انسانی تلقی میشود.
|
- جوان امروز، کارکرد دین را امر و نهی نمیداند و لذا با این وجه، مخالفت میکند
- تضاد دین با آزادی و خواستها و نیازهای انسانی، موجب پرسش میشود
- احساس میکنند دین ضد هنر است
|
عوامل مرتبط با جامعه هدف
|
8.5
|
|
از منظر آنها دین، به عنوان برآورندۀ نیازهای معنوی است و با موفقیت دنیایی، قابل جمع نیست.
|
- مواجهه آن با دین بهعنوان برآورنده نیازهای عمدتاً معنوی، نه یک حقیقت متعالی. لذا نوع دین اهمیتش را از دست داده است.
- جوان امروز ایرانی (و حتی در سطح جهانی) دغدغه روح دین و معنویت دارد، و نتوانسته آن را از زندگی خود حذف کند.
|
عوامل مرتبط با جامعه هدف
|
8
|