کتاب حاضر، در چهار فصل، و یک خاتمه، سبکها، روشها و الگوهای آموزش دروس خارج را معرفی کرده است.
فصل نخست در مبادی و شامل مباحثی است که به عنوان پیش نیاز بحث اصلی باید به آن ها پرداخته شود.
فصل دوم، بیانگر تعریف مکتب و روش، تعریف درس خارج و پیش نیازهای آن و تاریخ پیدایش دروس خارج همراه با آسیب شناسی آن است که با عنوان «فایدههای مکتب یا روششناسی» به تفصیل در این فصل به آن ها پرداخته شده است.
در فصل سوم با عنوان «شیوههای تدریس»، به انواع روشهای آموزش اشاره گردیده است.
و فصل چهارم با عنوان «الگوهای تدریس عالمان»، در بردارنده الگوهایی از کیفیت تدریس برخی از علماء میباشد.
بخش پایانی و اساسی کتاب را «خاتمه» تشکیل میدهد. مؤلف در این بخش، راهکاری مناسب برای روش تدریس دروس خارج و تقریر نویسی را ارائه داده و طرح دوره آماده سازی برای اجتهاد را مطرح کرده و اثرات و فواید آن را بیان کرده اند.