نظام آموزشی حوزه از نگاه عالمان

تصویر سردبیر

سردبیر

سردبیر

آنچه خواهید خواند...

/ 5. تعداد رای:

برای ثبت امتیاز، اولین نفر باشید.

تحلیلها و دیدگاههای کارشناسان مذهبی و عالمان معاصر شیعه درباره ضعفها، نواقص و محاسن و امتیازات نظام آموزشی حوزه علمیه است. نظام آموزشی درباره روش تدریس، محیط آموزشی، رابطه شاگرد و استاد و کتب درسی بحث می‏کند. در این کتاب دیدگاه ۴۳ تن از فقیهان و عالمان معاصر درخصوص هر یک از موضوعات مذکور و نیز درباره رشته ‏های مختلف علوم اسلامی و کمبودها و مشکلات این رشته‏ ها مطرح شده است. نکات اساسی این دیدگاه ها تأکید بر تغییر متون درسی، آزادی در اجتهاد، تحصیل مقارن، استعدادسنجی، ایجاد رشته ‏های تخصصی، توجه به نظم، اطلاع‏ رسانی و توجه به آموزش و پژوهش در کنار هم می‏باشد.

بايد چهار اصل در نظام آموزشي حوزه مد نظر گرفته شود:

يكم: جهان متغير و برنامه ثابت است، آيا اين دو باهم همگون هستند؟

دوم: استعدادها متفاوت و برنامه ثابت است، الان در حوزه نظام درسي ثابت حاكم است، اين دو با هم سازگار هستند يا به نوعي سازگاري ايجاد كرد؟

سوم: مدت تحصيل كوتاه است و نيازها فزون از مدت تحصيل است، چه بايد كرد؟

چهارم: هر نوع تحول و تبدل در نظام آموزشي، بايد رابطه نسل جديد را با قديم قطع نكند، يعني اصالتها حفظ شود و نسل حاضر و آينده بتواند از معارف و آثار ديرينه بهره مند شود.

كتاب حاضر گزينده ديدگاه هاي عالمان و فاضلان حوزه ها، درباره نظام آموزشي حوزه است. بنابراين بوده است كه حوزويان از همه انظار در اين زمينه آگاه شوند از اين رو همه انظار متخالف و متضاد را نقل و از ترجيح نظريه اي خاص پرهيز شده است.

مطالب مرتبط با:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا محافظت شده است!!