شرح نصابهای طلبهی طراز
به دلیل درازدامن بودن و اهمیت ویژهی مباحث معطوف به نصابهای مورد نظر برای طلبهی طراز، این قسمت را به صورت فصلی مستقل و در قالب سه فرع صورتبندی میکنیم.
فرع اول: فرایند «جذب»، «گزینش»، «پذیرش» و «تثبیت» داوطلبان
باید نخست شروط و شاخصهای «داوطلب شایسته» و فرایند ورود به حوزه تعیین گردد، سپس «طلبهی طراز» به لحاظ ابعاد مختلف وجودی، تعریف شده و برنامهی تحقق نصابهای آن ارائه گردد.
شروط و شاخصهای داوطلبان تحصیل در بدو ورود
عمدهی این خصائص و خصائل عبارتاند از:
- داشتن سلامت عقیدتی و آگاهیهای نسبی دینی
- برخورداری از: یک) درک درست و روشن از «هویت و هدف حوزه»؛ دو) «خودآگاهی تاریخی و زمان آگاهی»؛ سه) «هدفداری و وظیفهشناسی صنفی»؛ چهار) «عزم لازم» برای تحمل مشکلات مسیر دشوار تحصیلات حوزوی و عهدهداری رسالت دینی به مقتضای تکالیف دینی و وظایف صنفی.
- دارا بودن التزامات عملی شرعی، حداقل در سطح یک فرد مسلمان ملتزم.
- برخوردار از «قصد قربت و خلوص نیّت»
- داشتن استعداد فوق متوسط.
- برخوردار از سلامت جسمی و روانی
برخی نکات مهم برای ارتقای جذب داوطلبان ورود به حوزه
1. برقراری ارتباط با خانوادههای دارای شأنیت و شایستگی.
3. رصد جشنوارههای شهری، استانی، منطقهای، کشوری.
4. شناسایی بهترین نسل جوان برای جذب از رهگذر استعلام از واحدهای آموزش و پرورش.
5. تنظیم دفترچه راهنما با تعاریف و توضیحات کامل درباره حوزه.
برخی نکات مهم برای ارتقای گزینش داوطلبان
1. برگزاری آزمون کتبی منضبط و موثر با رویکرد شناخت توان علمی داوطلبان تحصیل در حوزه.
2. انجام مصاحبهی شفاهی گروهی جامع.
3. هوش سنجی و استعدادشناسی داوطلبان.
4. انتخاب بالقیاس داوطلبان براساس بالاترین امتیاز حاصل از جمع آزمون کتبی، سنجش هوش، مصاحبه و نظر نهایی
مصاحبهگران.
فرع دوم : تبیین نصابها
نصابهای بیان شده در ذیل عنوانهای آتی، افقها و حدودی است که انتظار میرود تا قبل از مقطع تحصیل خارج حوزه در طلاب حاصل گردد؛ شرح نصابهای حاصل از اشتغال به خارج و رشتههای تخصصی هم طراز آن، اینجا مورد نظر راقم نیست، شرح آنها مجال و مقال دیگری را میطلبد.
ابعاد چهارگانه و عرصههای دهگانهی متعلق تربیت در نظام پیشنهادی
پیشتر گفتیم: بر اساس نظام علمی_آموزشی «پرورشمآل»، رسالت اصلی نهاد حوزه، عبارت است از پروردن و به فعلیت رسانیدن استعدادهای طلاب در زمینه ابعاد چهارگانهی «معرفتی»، «معنوی»، «مهارتی»، و «هویتی»، و آماده کردن آنان برای نقش آفرینی در فرایند تحقق غایت قصوای دین، که استکمال نفوس و تأمین سعادت دنیوی و اخروی آحاد و جوامع انسانی است.
ابعاد چهارگانه «معرفتی»، «معنوی»، «مهارتی»، و «هویتی» متعلق تربیت، حداقل به ساحات و عرصههای دهگانهی زیر تحویل میشود:
- معرفت و ایمان دینی 2. حکمت و عقلانیت رفتاری 3. روح تعبّد و سلوک عبادی 4. تهذیب نفس و تخلّق 5. خودآگاهی تاریخی و بصیرت سیاسی 7. سلامت و نشاط روحی و جسمی 8. پرسشگری، پویایی فکر، اعتماد به نفس علمی و جرئت نقد 9. جامعیت و عمق علمی 10. مهارت و فنون مورد نیاز.
اینک شرح شاخصها و نصاب مورد توقع در زمینهی هرکدام از ابعاد و عرصهها:
1.به لحاظ معرفتی و ایمان دینی
- برخوردار از معرفت عمیق و استدلالی در زمینهی اصولی عقاید اسلامی.
- دارای ایمان عمیق و راسخ نسبت به مبانی و عقاید دینی.
- واجد بینش خرافه ستیز، جهل گریز و حکمت آمیز.
- بهرهمند از آگاهی لازم دربارهی نقاط ضعف ادیان و فرق، و نیز آرای جدید دینی و مسلکهای نوظهور معنوی.
2. به لحاظ حکمت و عقلانیت رفتاری
- برخوردار از اوصافی چون دوراندیشی، برنامهمندی، انضباط و نظم، وقت شناسی و فرصت سنجی در گذارن عمر.
- دارای نشاط، کوشندگی و نستوهی در کسب کمالات و فعالیتهای تحصیلی و مطالعاتی.
- بهرهمند از رفتار خردمندانه و حکمت نمون، در مواجهه با دیگران.
- قدرشناس میراث معرفتی و سیرهی سلف، ملتزم به حریم بزرگان و اساتید.
3. به لحاظ روح تعبد و تادب به آداب عبادی
- برخوردار از تقوا و روح تعبد.
- آگاه از «احکام» شرعی مورد ابتلا.
- دارای ادب عبودیت.
- برخوردار از التفات لازم به «اسرار عبادات».
4. به لحاظ «تخلّق»
- ملتزم به فضائل اخلاقی، منزه و مبری از رذائل مورد ابتلاء، خاصه در زمینهی آفات اللسان.
- متواضع، برخوردار از سعه صدر، حلیم و صبور.
- متعهّد به اخلاق و منطق در همه فعالیتهای علمی، به ویژه در نقد غیر.
5. به لحاظ خودآگاهی و رسالت شناسی صنفی و زی طلبگی
- دارای درک درست و دقیق از «هویت و هدف حوزه».
- برخوردار از خودآگاهی و وظیفه شناسی صنفی.
- آشنا با عرف و آداب حوزه.
- برخوردار از دغدغهی مسئولانه نسبت به مشکلات محرومان و مظلومان و مسائل جهان اسلام.
- آشنا و ملتزم به رعایت حداکثری آداب اجتماعی.
- دارای خانوادهای سالم، صالح و سازگار.
6. به لحاظ خودآگاهی تاریخی و بصیرت سیاسی
1. برخوردار از زمان آگاهی، «خودآگاهی تاریخی» و «خودآگاهی ملی».
2. دارای شناخت لازم از جریانات فکری.
3. آگاه به مکتب حضرت امام خمینی (قدّه)، و رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب اسلامی(دام ظله)، و گفتمان فکری انقلاب اسلامی، و توان تبیین و دفاع استدلالی از آن.
4. توانا در تحلیل اوضاع و آگاه از دسائس دشمنان.
5. معتقد و ملتزم به اصول و ارزشهای انقلاب.
7. به لحاظ پرسشگری و پویایی فکر
- دارای روح کنجکاو و پرسشگر، حقجو و حقپذیر.
- برخوردار از آزاداندیشی، استقلال فکر و اعتماد به نفس علمی.
- واجد تفکر انتقادی و جرئت علمی برآمده از مبانی متقن و منطق صحیح.
8. به لحاظ سلامت روحی و جسمی
1. آشنا با اولیات بهداشت روان و جسم.
2. دارای انضباط لازم و التزام به تغذیهی صحیح، استراحت کافی و تفریح سالم.
3. علاقهمند و مقید به ورزش منظم و مفید.
4. برخوردار از آرامش و طمأنینهی روحی.
5. مثبت اندیش، معتدل در سوگ و سور، و میانه در محبت کردن و نفرت ورزیدن.
6. شکیبا بر مصائب، نستوه در شداید و دارای قدرت کظم غیض و سعهی صدر.
ادامه دارد…