بزرگترین گروه از دانشآموزان دارای نیازهای ویژه در مدارس را، دانشآموزان مبتلا به مشکلات یادگیری، تشکیل میدهند. بیشتر مدارس ما آمادگی لازم برای برآوردن نیازهای یادگیری اینگونه دانشآموزان را ندارند. به همین سبب تعداد بسیار زیادی از این دانشآموزان بدون یادگرفتن سواد کافی، مهارتهای اجتماعی و حساب – که برای پاسخگویی به نیازهای زندگی روزمره لازم است-، مدرسه را ترک میکنند. در گزارش نهایی بررسی مداخلات بهموقع برای کودکان مبتلا به مشکلات یادگیری (گزارش۳۰: درک توان بالقوه) کمیتهٔ دائمی در (مسائل اجتماعیNSW2003) آمده است که رفتن به مدرسه برای این دانشآموزان به شدت ایجاد اضطراب میکند؛ زیرا آنها میدانند که در کسب حمایت دیگران ناتوان هستند. به همین سبب باید خودشان بر مشکلاتشان غلبه کرده و آن را مدیریت کنند تا بتوانند تواناییهای بالقوه خود را به حداکثر برسانند. این کمیته به این نتیجه رسیدکه «یک مسئله اساسی وجود دارد و آن اینکه، این کودکان مانند گروه همسن خود پیشرفت نمیکنند زیرا نه یک سیستم آموزشی معین وجود دارد و نه نیازهای یادگیری آنها مشخص شده است».
در این کتاب برای روشن ساختن چیزهایی که باید دربارهٔ مشکلات یادگیری فراگرفته شود و اینکه چگونه مدارس میتوانند در رفع این مشکل تأثیر زیادی داشته باشند؛ از ادبیات پژوهشی بینالمللی استفاده کردهام و بهطور خاص، بر شناسایی بهموقع، تأکیده کردهام. زیرا درمان و حمایت بهموقع از بروز پیامدهایِ منفی عاطفی که ناشی از شکست مداوم است جلوگیری میکند یا آنها را به حداقل میرساند. این پیامدهای منفی، به واسطهٔ آسیب به عزتنفس و کاهش انگیزش، مشکل یادگیری این دانشآموزان را حفظ یا تشدید میکند.
فهرست مطالب کتاب مشکلات یادگیری آنچه معلمان باید بدانند
پیشگفتار مؤلف
پیشگفتار مترجمان
فصل اول: دیدگاههای رایج درباره مشکلات یادگیری
تعریف و توصیف مشکلات یادگیری
دانشآموزان سرآمد مبتلا به ناتوانی یادگیری
علل بالقوه ناتوانی یادگیری
دیدگاههای معلمان
روشهای تدریس و برنامهی درسی
شیوع مشکلات یادگیری
دیدگاههای مطابق با داخل و خارج از کشور
آیا مفهوم «ناتوانی یادگیری» مفید است؟
فصل دوم: پیامدهای عاطفی مشکلات یادگیری
عوامل عاطفی در یادگیری
نشانگان شکست
عزت نفس
خودکارآمدی
خود ارزشمندی
منبع کنترل
درماندگی آموخته شده
انگیزش
استرس و اضطراب
فصل سوم: شناسایی و مداخله به موقع
روشهای غربالگری
معلم به عنوان مشاهدهگر
اطلاعات از والدین
مداخله
تقویت روخوانی
موفقیت برای همه
درگیر کردن والدین در مداخله
اصول کلی برای مداخله
مزایا و مشکلات مداخله
فصل چهارم: مباحث رفتاری و اجتماعی
رشد اجتماعی مشکلدار
محیط کلاسی حمایتی
فعالیتهای همکاری و مشارکتی
آموزش راهبردها و مهارتهای اجتماعی
شناسایی مشکلات رفتاری
اختلال نقص توجه – بیش فعالی
فصل پنجم: آموزش دانش آموزان مبتلا به مشکلات یادگیری
پژوهش دربارهی روشهای تدریس چه میگوید؟
مشکلات در خواندن
آموزش مهارتهای خواندن
عناصر کلیدی در پرورش رشد خواندن
مشکلات در یادگیری ریاضیات
آموزش ریاضیات پایه
فصل ششم: انطباق و حمایت دانشآموزان مبتلا به مشکلات یادگیری
منطبق کردن برنامهی کلاسی
تطبیق محتوای برنامهی درسی
منطبق کردن فرآیندهای تدریس و یادگیری
تطبیق نتایج و دستاوردها
تفکیک سنجش
مشکلات همراه تفکیک
برنامهی آموزش انفرادی
سازماندهی حمایت در مدرسه
آموزش اضافی
منابع