الگوی تدوین برنامه درسی فطرت گرای توحیدی در دوره ابتدایی

طراحی و اعتباریابی الگوی تدوین برنامه درسی فطرت گرای توحیدی در دوره ابتدایی

تصویر سردبیر

سردبیر

سردبیر

این پژوهش با هدف، تدوین و اعتبار یابی الگوی برنامه درسی فطرت گرای توحیدی در دوره ابتدایی صورت گرفته است.

آنچه خواهید خواند...

/ 5. تعداد رای:

برای ثبت امتیاز، اولین نفر باشید.

این پژوهش با هدف، تدوین و اعتبار یابی الگوی برنامه درسی فطرت گرای توحیدی در دوره ابتدایی صورت گرفته است.

روش پژوهش، ترکیبی، به این معنی که بخشی از اطلاعات از روش کیفی مبتنی بر تحلیل محتوا و مصاحبه با صاحب نظران گردآوری شد، یا به عبارتی، برای تدوین اولیه الگوی برنامه درسی درسی فطرت گرای توحیدی در دوره ابتدایی، از روش کیفی استفاده شده است و به منظور اعتباریابی الگوی اولیه، از روش کمی بهره گیری شد. که برای این منظور، از پرسشنامه محقق ساخته 95 سئوالی بر گرفته از دل تحقیق، استفاده گردید. که پایایی آن از روش آلفای کرونباخ 87/. محاسبه، که از پایایی بالایی بر خوردار است. و روایی آن از نوع روایی محتوا که به تایید متخصصین مربوطه رسید.

جامعه مورد مطالعه تمام منابعی بود، که در این حوزه مطالعاتی وجود داشت، که بر اساس نیاز از منابع مرتبط با بحث، به صورت هدفمند استفاده شد. و برای نمونه گیری از دو روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی در مرحله کیفی استفاده شده است.

نتایج و یافته ها نشان داد:

  • با توجه به نیازهای واقعی انسان بر گرفته شده از فطرت کودک، برنامه درسی فطرت گرای توحیدی در دوره ابتدایی، در ارتباط با، هستی شناسی، انسان شناسی، ارزش شناسی و معرفت شناسی اسلامی باید تدوین شود.
  • اهداف به فعالیتها جهت می دهد؛ انگیزه برای عمل تربیتی فراهم می آورند؛ امکان سنجش عمل تربیتی را فراهم می کند و تعیین کننده روشها و ابزارهای فرایند تربیت مطلوب می باشند.
  • محتوای برنامه درسی با هندسه فطرت باید هم خوان و هم وزن باشد، و باعث رشد همه ابعاد وجودی فرد را فراهم سازد.
  • علت اصلی تنوع روشها تدریس، تنوع هدف‌ها و شرایط یادگیری است ،چون دریادگیری مؤثر و همه جانبه، هدف‌های گوناگون ولی منسجم مورد نظر است.
  • معلم دبستان زمانی می تواند، باغبان خوبی بر فطرت الهی کودکان باشد، که بتواند آنان را بر فطرت شان باقی نگه دارد.
  • هر یک از مواد و منابع ، برنامه های درسی، بر رشد و پرورش بعد معنوی فراگیران تاثیرات مهمی دارد و می تواند به برانگیختگی، کنجکاوی، اشتیاق، واکنش، شادی و اعجاب تفکر و روح آدمی منجر شود.
  • محیط تربیت به گونه ای انتخاب و سازماندهی شود، که دانش آموزان دوره ابتدائی، بتواند با توجه به توانائیهای خود به هدفهای مورد انتظار برسد.
  • زمان آموزش، حدیثی که از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل شده:«اگر کسی اراده کاری را دارد، باید در اول صبح اقدام کند، زیرا من از خداوند خواسته ام که برکت را در صبحگاهان بدهد».
  • با توجه به اینکه ارزشیابی مبتنی بر فطرت هم هدفمند و هم فرایند محور است، لذا توجه به هر دو رویکرد «هدف محوری» و «فرایند محوری» در دوره ابتدایی باید مد نظر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا محافظت شده است!!