مفهوم طراحی
طراحی فرایندی خلاقانه است که شامل اختراع، اندیشیدن و تنظیم نظریههای ذهنی میشود. افراد از طراحی برای ترسیم، ساختن و آمادهسازی پیشنویس نقشههای خود استفاده میکنند. این فرایند با تخصیص و بهکارگیری منابع، مسیر دستیابی به اهداف مشخص را هموار میکند. در نهایت، طراحی به ایجاد نقشهای منجر میشود که دستیابی به اهداف تعیینشده را ممکن میسازد.
طراحی به عنوان یک مهارت انسانی
بخشی از تجربه، دانش و مهارت انسان، طراحی است که این واژه مترادف با حل مسئله است.
تعریف طراحی آموزشی
طراحی آموزشی را میتوان تهیه نقشههای مشخص در مورد چگونگی دستیابی به هدفهای آموزشی تعریف کرد.به عبارت دیگر، زمانی که معلمان برای دستیابی به مجموعهای از دانشها و مهارتها به عنوان هدفهای آموزشی، فعالیتها و روشهای آموزشی را قبل از شروع آموزش پیشبینی و تنظیم کنند، طراحی آموزشی صورت میگیرد.
اهداف و نقش
بنابراین، طراحی آموزشی را میتوان تجویز یا پیشبینی روشهای مطلوب آموزشی برای نیل به تغییرات مورد نیاز در دانشها، مهارتها و عواطف شاگردان دانست.
کاربرد طراحی در یادگیری
معلمان از یک فرایند نظاممند و منظم برای برنامهریزی دقیق، اجرای مؤثر مراحل مختلف یادگیری، ارائه آموزشهای مناسب و انجام ارزشیابی مستمر استفاده میکنند. این فرایند به آنها کمک میکند تا تمامی جنبههای یادگیری را به طور کامل پوشش دهند و با استفاده از روشهای هدفمند، به نتایج مطلوب در فرآیند یادگیری دست یابند.
—————————————————————————————–
برای مطالعات بیشتر مباحث مشابه میتوانید به راهیاب های روش های تدریس و ارزشیابی در سایت توسعه و توانمدسازی علوم اسلامی مراجعه کنید.
جهت سفارش کتاب «طراحی آموزشی مبتنی بر روشهای فعال یاددهی – یادگیری»، می توانید به سایت کتاب گیسوم مراجعه نمایید.