طراحی آموزشی مبتنی بر روش‌های فعال یاددهی – یادگیری

تصویر سردبیر

سردبیر

سردبیر

در کتاب حاضر بيان مي‌شود که طراحي آموزشي را مي‌توان تهيه نقشه‌هاي مشخص در مورد چگونگي دست‌يابي به هدف‌هاي آموزشي تعريف کرد به‌عبارت‌ديگر هرگاه براي دست‌يابي به يک سلسله از دانش‌ها و مهارت‌ها به‌عنوان هدف‌هاي آموزشي مجموعه‌اي از فعاليت‌ها و روش‌هاي آموزشي، قبل از تحقق آموزش پيش‌بيني و تنظيم گردد، درواقع طراحي آموزشي انجام شده است. بنابراين طراحي آموزشي را مي‌توان تجويز يا پيش‌بيني روش‌هاي مطلوب آموزشي براي نيل به تغييرات موردنياز در دانش‌ها و مهارت‌ها و عواطف شاگردان دانست.

آنچه خواهید خواند...

/ 5. تعداد رای:

برای ثبت امتیاز، اولین نفر باشید.

طراحی در لغت به معنای خلاقیت توام با اختراع‌کردن، اندیشیدن، یا تنظیم یک نظریه ذهنی، ترسیم، ساختن و آماد‌ه‌کردن پیش‌نویس یک نقشه، اختصاص‌دادن یا به‌کارگیری منابع برای دست‌یابی به یک هدف و سرانجام تهیه یک نقشه کاری برای حصول آنچه که از پیش تعیین شده، آمده است. طراحی بخشی از تجربه، دانش و مهارت انسان است که این واژه مترادف با حل مسئله است. طراحی آموزشی را می‌توان تهیه نقشه‌های مشخص در مورد چگونگی دست‌‌‌یابی به هدف‌های آموزشی تعریف کرد؛ به عبارت دیگر، هرگاه برای دست‌یابی به یک سلسله از دانش‌ها و مهارت‌ها به عنوان هدف‌های آموزشی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و روش‌های آموزشی، قبل از تحقق آموزش پیش‌بینی و تنظیم شود، در واقع طراحی آموزشی انجام شده است. بنابراین طراحی آموزشی را می‌توان تجویز یا پیش‌بینی روش‌های مطلوب آموزشی برای نیل به تغییرات مورد نیاز در دانش‌ها و مهارت‌ها و عواطف شاگردان دانست. پس به فرایند نظام‌داری که معلمان در طرح، اجرای موثر فرایند یادگیری و آموزش و ارزش‌یابی، از آن استفاده می‌کنند تا نتایج مطلوب یادگیری حاصل شود.

مطالب مرتبط با:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا محافظت شده است!!