طراحی در لغت به معنای خلاقیت توام با اختراعکردن، اندیشیدن، یا تنظیم یک نظریه ذهنی، ترسیم، ساختن و آمادهکردن پیشنویس یک نقشه، اختصاصدادن یا بهکارگیری منابع برای دستیابی به یک هدف و سرانجام تهیه یک نقشه کاری برای حصول آنچه که از پیش تعیین شده، آمده است. طراحی بخشی از تجربه، دانش و مهارت انسان است که این واژه مترادف با حل مسئله است. طراحی آموزشی را میتوان تهیه نقشههای مشخص در مورد چگونگی دستیابی به هدفهای آموزشی تعریف کرد؛ به عبارت دیگر، هرگاه برای دستیابی به یک سلسله از دانشها و مهارتها به عنوان هدفهای آموزشی مجموعهای از فعالیتها و روشهای آموزشی، قبل از تحقق آموزش پیشبینی و تنظیم شود، در واقع طراحی آموزشی انجام شده است. بنابراین طراحی آموزشی را میتوان تجویز یا پیشبینی روشهای مطلوب آموزشی برای نیل به تغییرات مورد نیاز در دانشها و مهارتها و عواطف شاگردان دانست. پس به فرایند نظامداری که معلمان در طرح، اجرای موثر فرایند یادگیری و آموزش و ارزشیابی، از آن استفاده میکنند تا نتایج مطلوب یادگیری حاصل شود.