توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی

آشنائی با رشته امامت اهل بیت (ع) در مقطع سطح سه

تصویر سردبیر

سردبیر

سردبیر

سطح سه کلام با گرایش امامت، یكی از شاخه‌های كلام اسلامی است، كه در آن طلاب، مبانی و مسائل امامت و ولایت را می‌آموزند و توانایی پاسخگویی به نیازهای مربوط و توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و تدریس آن را پیدا می‌كنند.

آنچه خواهید خواند...

/ 5. تعداد رای:

برای ثبت امتیاز، اولین نفر باشید.

ماده 1. عنوان

عنوان رشته، سطح سه کلام با گرایش امامت اهل بیت (ع) است.[2]

ماده 2. تعریف

سطح سه کلام با گرایش امامت، یكی از شاخه‌های كلام اسلامی است، كه در آن طلاب، مبانی و مسائل امامت و ولایت را می‌آموزند و توانایی پاسخگویی به نیازهای مربوط و توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و تدریس آن را پیدا می‌كنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامّه سطح سه این رشته می‌شوند.

ماده 3.اهداف

  1. توسعه و تعمیق شناخت نسبت به مسائل ولایت و امامت بر مبنای ادله عقلی و نقلی و دفاع از عقائد شیعه؛
  2. افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و زمینه‌سازی جهت تألیف در زمینّه امامت؛
  3. شناخت و نقد دیدگاه‌های انحرافی، تقویت توان پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات روز در حوزّه امامت اهل بیت (ع)؛
  4. ایجاد توان تدریس مباحث امامت اهل بیت (ع) در سطوح پایین‌تر؛
  5. معرفی و شناخت منابع مهم امامت اهل بیت (ع) و ایجاد توان استفاده از آن؛
  6. تربیت طلاب مستعد جهت ورود به سطوح بالاتر؛
  7. شناخت استدلالی و عمیق مسائل فقهی و اصولی، و آشنایی با روش‌های استنباط فقهی؛
  8. ایجاد توان تتبع و تحقیق در زمینه فقه و اصول؛
  9. ایجاد توان استفاده از منابع فقهی و اصولی.

ماده 4.سیاست‌ها

  1. اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی طلاب؛
  2. اهتمام به تقویت استقلال فكری و اعتماد به نفس در مسائل علمی؛
  3. اهتمام به تقویت تعبد و تعهد دینی و دفاع از عقائد شیعّه امامیه؛
  4. تأكید بر آموزش پژوهش‌گرا؛
  5. تأكید بر بهره‌گیری از روش‌های كارآمد آموزشی با اهتمام به سنت‌های حوزوی؛
  6. تأكید بر پویایی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و توجه به نیازهای روز؛
  7. تأكید بر شناسایی طلاب مستعد؛
  8. تأكید بر استفاده از متون آموزشی واجد استانداردهای لازم؛
  9. اهتمام به تقویت مبانی نظام اسلامی و ترویج ارزش‌های آن؛
  10. اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.

ماده 5.ضرورت

  1. اهمیت فوق‌العادّه مباحث امامت و ولایت به عنوان شاخصّه اعتقادی شیعه امامیه؛
  2. رسالت حوزّه علمیه در تربیت اندیشمندان متكلم جهت تبیین، ترویج و دفاع از عقائد شیعّه امامیه؛
  3. نیاز اجتماع به تبیین و ترویج عقائد شیعه و دفاع از آن در مقابله با تهاجمات فكری.

ماده 6.نظام آموزشی

نظام آموزشی این رشته نیم‌سالی، درسی[3]و حضوری است. طول دوره بدون احتساب پایان‌نامه حداقل شش و حداكثر هشت نیم‌سال است.

ماده 7. شرایط پذیرش

  1. احراز صلاحیت‌های عمومی و اخلاقی بر اساس آئین‌نامه‌های مصوب؛
  2. دارا بودن مدرك علمی سطح دو؛
  3. قبولی در آزمون ورودی و مصاحبّه علمی در رشته امامت اهل بیت (ع) سطح3.

ماده 8. جدول دروس پیش ­نیاز

ردیفعنوان درس ساعتاهداف
 ۱منطق32تبیین روش و شرائط استدلال برهانی و جدلی، همراه با شناخت مغالطه و انواع آن (متن فارسی)
 ۲معرفت‌شناسی32شناخت استدلالی راه‌ها و ابزار شناخت و ارزیابی آنها
 ۳فرق و مذاهب كلامی32آشنایی با آموزه‌ها، روش‌ها و كتب اصلی فرقه‌های مهم تشیع و تسنن
 ۴كلیات و تاریخ علم كلام32شناخت علم كلام (فرق آن با فلسفه و علوم دیگر) موضوع، غایت و مبانی آن، تبیین حجیت روش‌های عقلی و نقلی و شرائط آنها و آشنایی با سیر تكوّن و تطور علم كلام، مشرب‌های كلامی، متكلمین بزرگ، منابع و مآخذ مهم كلامی
 ۵كلام اسلامی 1 و 2 و 396شناخت استدلالی مباحث خداشناسی (ذات، صفات فعلیه و ذاتیه، مراتب فعل الهی)، نبوت (ضرورت، ویژگی‌ها، وظایف و اختیارات، نبوت و خاتمیت پیامبر اسلام) و معاد (حقیقت مرگ، عالم برزخ، قیامت و ویژگی‌های آن)
 ۶مسائل جدید كلامی32شناخت مهم‌ترین مسائل جدید كلامی، مانند: معرفت و تجربّه دینی، ‌تكثّرگرایی، علم و دین و قلمرو دین
 ۷تاریخ معاصر32بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صد سال اخیر ایران
 ۸روش تحقیق32+16نظری عملیآشنایی با روش‌های عمومی پژوهش و كیفیت بهره‌برداری از منابع
 ۹زبان انگلیسی (عمومی)32+16نظری عملیایجاد توان درك مطلب و ترجمّه متون سادّه انگلیسی
جمع384  

تبصره:طلابی كه دروس پیش‌نیاز را در مراكز معتبر گذرانده باشند، در صورت مطابقت 80 درصدی سرفصل‌ها از گذراندن این دروس معاف هستند.

ماده 9.عناوین و مشخصات كلی

ردیفعنوان ساعت­
1دروس عمومی624
2دروس تخصصی1176
جمع كل1800

ماده 10.عناوین و مشخصات تفصیلی

1. دروس عمومی

ردیفعنوان درس ساعتاهداف
 فقه160شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه مركز مدیریت در سطح سه (از القول فی ماهیةالعیب تا آخر مکاسب)
 اصول320شناخت استدلالی مباحث مهم اصولی طبق برنامه مركز مدیریت در سطح سه (جلد اول كفایةالاصول از ابتدای المقصد الثانی فی النواهی تا پایان جلد دوم)
 عربی معاصر16+ 32 نظری عملیایجاد توان بهره‌گیری از متون عربی جدید در حوزّه امامت اهل بیت (ع)
 روش تحقیق پیشرفته16+ 32 نظری عملیتقویت توان تحقیق و پژوهش در مسائل امامت اهل بیت (ع) با آموزش روش‌های تحقیق و كیفیت بهره‌برداری از ابزار و منابع
 روش تدریس16+ 32 نظری عملیایجاد توان مهارت تدریس با آموزش روش‌ها و فنون كلاس‌داری و ارزشیابی
جمع624 

2. دروس تخصصی

ردیفعنوان درس ساعتاهداف
 ۱نظریه‌های امامت و خلافت32بررسی و مقایسّه نظریه‌های امامت اهل بیت (ع) و خلافت از دیدگاه فِرَق شیعه و عامه
 ۲روش‌شناسی علم كلام32تبیین مبانی، روش‌ها و قواعد علم كلام، مانند حجیت عقل، حجّیت آیات و روایات، حسن و قبح عقلی، قاعدّه لطف، امتناع نقض غرض، وجوب شكر منعم، هدف‌داری خدا و حجیت خبر واحد در مسائل اعتقادی
 ۳امامت عامه 1(فلسفه امامت)32تبیین ضرورت عقلی و نقلی امامت اهل بیت (ع) و لزوم خلافت الهی و بیان جایگاه امامت در منظومّه معارف دینی
 ۴امامت عامه 2(شئون و مناصب امام)48تبیین مرجعیت علمی، هدایت و رهبری ‌اجتماعی، حكومت، ولایت تكوینی و تشریعی امام و بررسی مسألّه غلوّ و تقصیر
 ۵امامت عامه 3(خصائص و ویژگی‌های امام)32تبیین خصائص و ویژگی‌های امام، مانند علم، عصمت و نصب الهی، همراه با نقد و بررسی دیدگاه‌های مختلف
 ۶امامت و ولایت در قرآن48آشنایی با مباحث امامت عامه (ضرورت، ویژگی‌ها، وظایف، اختیارات، آثار و فوائد) و امامت خاصه و نیز مباحث ولایت از منظر قرآن کریم با روش تفسیر موضوعی
 ۷امامت امیرالمؤمنین علیه‌السلام 164تبیین راه‌های تشخیص امام و بررسی ادلّه نقلی و عقلی امامت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علیه‌السلام
 ۸امامت امیرالمؤمنین علیه‌السلام 232بررسی و نقد صلاحیت خلفای ثلاث
 ۹امامت سایر ائمهعلیهم السلام32تبیین ادلّه نقلی و عقلی امامت دیگر امامان، با توجه به شبهات زیدیه، اسماعیلیه و واقفیه
 ۱۰تاریخ تحلیلی امامت 1 و 264تحلیل وقایع مهم مرتبط با امر امامت، از زمان پیامبر اعظمصلی ‌الله‌علیه‌وآله تا پایان غیبت صغری
 ۱۱شبهه‌شناسی امامت32پاسخ به شبهات جدید در عرصّه امامت، مانند مشروعیت، مقبولیت، رابطه امامت و خاتمیت
 ۱۲كلام مقارن32بررسی عقلی و نقلی اصول كلام اسلامی، با تكیه بر ممیزات عقائد شیعه، مانند اسماء و صفات، عدل الهی، قضا و قدر، امر بین الامرین، بداء، تنزیه انبیاء، رجعت و تقیه
 ۱۳مهدویت48تبیین اشتراكات و اختلافات اعتقاد به منجی در ادیان و مذاهب و تبیین آموزّه مهدویت، مبانی و مسائلی مانند فلسفّه غیبت و انتظار، آثار وجودی امام غائب، ظهور و علائم آن، حكومت حضرت مهدی علیه السلام از دیدگاه شیعه
 ۱۴ولایت فقیه32تبیین نظام سیاسی شیعه در عصر غیبت و شناخت استدلالی رهبر و حاكم اجتماعی، شرائط، وظایف و اختیارات او، با رویكرد پاسخ به شبهات
 ۱۵مأخذشناسی امامت اهل بیت (ع)16معرفی توصیفی و تحلیلی كتب مهم امامت اهل بیت (ع) در فرق اسلامی، به ویژه منابع امامیه، مانند الشافی، شرح التجرید، الالفین، دلائل الصدق، الغدیر، عبقات الانوار و احقاق الحق
 ۱۶احتجاجات معصومین پیرامون امامت32بررسی و تبیین احتجاجات معصومینعلیهم السلامدربارّه امامت و مسائل مرتبط با آن
 ۱۷منابع فریقین32اعتبارسنجی و بررسی مقایسه‌ای منابع اندیشه تشیع و تسنن، مانند: قرآن، سنت، عقل، اجماع و قول صحابی
 ۱۸نقش امامان شیعه در فرهنگ و تمدن اسلامی32بیان نقش ائمهعلیهم السلام در شكل‌گیری و رشد علوم، فنون، ادب، فرهنگ و هنر اسلامی
 ۱۹تاریخ تشیع32بررسی چگونگی پیدایش و سیر تطور تشیع، فرق مهم تشیع و دولت‌های مهم شیعی از آغاز تا كنون
 ۲۰سیرّه اخلاقی معصومان32آشنایی با سلوك و رفتار فردی و اجتماعی معصومین علیهم السلام به صورت موضوعی
 ۲۱نقد وهابیت32آشنایی با تاریخ، جریانات، سازمان و تشكیلات وهابیت و نقد آموزه‌ها و عقاید آنها
 ۲۲نقد بهائیت32آشنایی با تاریخ، جریانات، سازمان و تشكیلات بهائیت و نقد آموزه‌ها و عقاید آنها
 ۲۳اعتبارسنجی احادیث امامت32ارزیابی و اعتبارسنجی روایات مهم باب امامت اهل بیت (ع)، با اشاره به مباحث مهم حدیث‌شناسی
 ۲۴متون ادبی امامت16+ 8 نظری عملیانس با متون فاخر نظم و نثر ادبی (عربی و فارسی) در باب امامت و ایجاد توان بهره‌گیری از آن
 ۲۵وظایف امت نسبت به امام32تبیین وظایفی مانند معرفت، بیعت، اطاعت، تولّی و تبری، محبت، أخذ علوم، نصیحت و احیاء امر ائمه علیهم السلام
 ۲۶زبان تخصصی 1 و 264+ 32 نظری عملیایجاد توان فهم متون انگلیسی در حوزّه امامت اهل بیت (ع)
 ۲۷پایان‌نامه192عملیارائّه یك پژوهش جامع، همراه با نقد و بررسی و تتبع كافی در موضوع امامت
جمع1176 

برای مطالعات بیشتر مباحث مشابه میتوانید به راهباب های آموزشی در سایت توسعه و توانمدسازی علوم اسلامی مراجعه کنید.


[1]. این مصوبه قبلاً به عنوان مصوبّه 784 در جلسّه 16 کمیتّه بررسی و تصویب رشته‌ها، (دورّه پنجم)، مورخ 30/6/90 به تصویب رسیده بود، که پس از اصلاح مطابق تصمیم جلسّه 81 شورای عالی حوزه‌های علمیه (دورّه ششم)، به مصوبّه 925 تغییر یافت.

[2]. عنوان مصوبه، اصلاحی مصوبّه 828.

[3]. در این نظام، هر درس به صورت مستقل ارزیابی می‌شود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *