راهبرد اصلی تدریس

تصویر سردبیر

سردبیر

سردبیر

اُدْعُ اِلي سَبيِلِ ربِّك بِالحِكْمَهْ والمَوعِظَهْ الحَسَنَهْ وجَادِلـْهُم بِالَّتِي هِيَ اَحْسَن .

آنچه خواهید خواند...

/ 5. تعداد رای:

برای ثبت امتیاز، اولین نفر باشید.

اگر تدریس را اینطور معنا کنیم:

«زمینه سازی برای به فعلیت رسیدن فرآیند تبدیل مجهولات به معلومات در علم­آموز تا بتواند آن قسمت از روح متحد شده با لایه­های فوقانی وجودِ اشیاء در سلسله مراتب هستی که برای به فعلیت رساندن قوایش لازم است را به فعل و انفعالات جسمانی تبدیل کند.»

بر اساس این تعریف، یک استاد باید زمینه اتحاد بین روح علم­ آموز با لایه ­های فوقانی وجودِ اشیاء در سلسله مراتب هستی را فراهم کند و این کار را به­ گونه ه­ایی انجام دهد که علم ­آموز بتواند روح متحد شده با لایه­ های فوقانی اشیاء را به فعل و انفعالات جسمانی تبدیل کند و با استفاده از آن قوایش را به فعلیت برساند؛ حال این سوال مطرح می­شود که استاد چگونه باید زمینه اتحاد بین روح علم­آموز با لایه­های فوقانی اشیاء را فراهم کند و چگونه این توانمندی را در علم­آموز ایجاد کند؟

راهبرد اصلی تدریس

به استناد آیه شریفه «اُدْعُ اِلي سَبيِلِ ربِّك بِالحِكْمَهْ والمَوعِظَهْ الحَسَنَهْ وجَادِلـْهُم بِالَّتِي هِيَ اَحْسَن ُ»[1] پاسخ این مسأله عبارت است از:

  1. تبيين مطلب درس با استفاده از معادلات و قوانين هستي، به طوري كه منطقي بودن مطلب درس براي علم آموز ملموس شود. (حكمت ) (استادی که بتواند منطقی و برتر بودن مطلب درس را ثابت کند، خواهد توانست بین روح علم­آموز و لایه­های فوقانی وجودِ اشیاء اتحاد برقرار کند.)
  2. تشريح مطلب درس با ارائه نتايج مثبت عمل به آن و ضررهاي ناديده گرفتن آن، به طوري كه تأثير مطلب در روند زندگي براي علم آموز مشهود شود. (موعظه حسنه ) (استادی که بتواند مفید بودن مطلب درس را ثابت کند، خواهد توانست علم­آموز را به این سطح برساند که بتواند این روح متحد شده با لایه­های فوقانی اشیاء را به فعل و انفعالات جسمانی تبدیل کند و با استفاده از آن قوایش را به فعلیت برساند.)
  3. عرضه مطالب مشابه و رقيب و مقايسه آنها با يكديگر براي كشف نقاط ضعف و قوت، به طوري كه برتري مطلب درس بر موارد مشابه براي علم آموز معلوم گردد.(جدال احسن)[2]

حال کدامیک از حکمت، موعظه حسنه و جدال احسن، راهبرد اصلی تدریس است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که راهبرد اصلی تدریس، عبارت است از موعظه حسنه و تدریس کاربردی. استادی خواهد توانست تدریس موفقی داشته باشد که به صورت کاربردی تدریس کند و حکمت و جدال احسن مقدمه تدریس هستند.

حکمت موجب می­شود تا منطقی بودن مطلب درس برای علم­آموز روشن بشود و با اطمینان خاطر به مطلب درس عمل کند و جدال احسن از آنجا که موجب روشن شدن نقاط اشتراک و افتراق مطلب درس با نظرات رقباء خواهد شد، موجب روشن شدن برتری درس نسبت به آنها خواهد شد


  1. سوره نحل آيه 125



  2. واسطی، عبدالحمید، راهنمای تدریس، صفحه ، ص 16.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا محافظت شده است!!