هدف پژوهش حاضر بررسی رویکردهای مطالعّه عمقی, سطحی و راهبردی دانشجویان و رابطّه این رویکردها با پیشرفت تحصیلی و برداشت از مفهوم یادگیری بود. جامعّه آماری پژوهش همّه 5800 دانشجو دانشگاه ایلام بودند که با بهره مندی از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و فرمول حجم نمونهکوکران, 534 نفر از دانشجویان دانشکده های علوم انسانی, علوم پایه, فنی مهندسی و کشاورزی دانشگاه ایلام (310 دختر و 224 پسر) به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. آزمودنی ها به پرسشنامّه مهارت های مطالعه و یادگیری دانشجویان (انتویستل, 1997) که قسمت اول آن مفهوم یادگیری را نیز می سنجد و چک لیست اطلاعات فردی و پیشرفت تحصیلی پاسخ دادند. داده های با استفاده از جدول توافقی, ضریب کای-مربع پیرسون, گاما, همبستگی اسپیرمن و همبستگی پیرسون و با کمک نرم افزار SPSS16 تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که بین رویکردهای مطالعّه عمقی (0001/0>p, 22/0=r) و راهبردی (005/0>p, 18/0=r) با پیشرفت تحصیلی, ارتباط مستقیم و بین رویکرد سطحی (05/0>p, 11/0-=r) و پیشرفت تحصیلی ارتباط معکوس وجود دارد. همچنین یافته ها نشان می دهند که بین برداشت دانشجویان از مفاهیم یادگیری و رویکردهای مطالعه (05/0>p) ارتباط معناداری وجود دارد.