متاسفانه در حوزه برای همه طلاب یک برنامه واحد اجرا میشود درحالیکه طلابی که امروزه وارد حوزه میشوند، غالباً دارای استعداد، معلومات و اقتضائات متفاوتی هستند که توجه به این تفاوتها و برنامهریزی متناسب با آنها میتواند در رشد، ثمربخشی و حفظ انگیزههای طلاب مؤثر باشد.
راهکارها:
1. توجه به تفاوت استعدادها در برنامهریزی آموزشی سطوح و کلاسهای مختلف؛
2. توجه به تفاوت استعدادهای افراد در ارائه مشاوره تحصیلی و همراهی با طلاب مستعد؛
3. توجه به تفاوت سطوح طلاب در پذیرش و رعایت همسانی نسبی طلاب پذیرش شده در یک کلاس؛
4. توجه به آموختههای پیشین طلاب ورودی از دبیرستان و دانشگاه؛
5. توجه به تفاوتها در مقام تشویق و تنبیه.