توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی

آشنائی با رشته امامت با گرایش مهدویّت در مقطع سطح سه

تصویر سردبیر

سردبیر

سردبیر

سطح سه امامت با گرایش مهدویّت، که طلاب، مبانی و مسائل امامت و مهدویّت را به صورت استدلالی می‌آموزند و توانایی پاسخگویی به نیازهای مربوط و توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی، تبلیغ و تدریس آن را پیدا می‌کنند.

آنچه خواهید خواند...

/ 5. تعداد رای:

برای ثبت امتیاز، اولین نفر باشید.

مادّه 1. عنوان

عنوان رشته، سطح سه رشته امامت با گرایش مهدویّت[1] است.

مادّه 2. تعریف

سطح سه امامت با گرایش مهدویّت، سومین مقطع از تحصیلات حوزوی و یکی از رشته‏های درختواره حوزه دانشی کلام، ادیان، مذاهب و فرق است، که در آن طلاب، مبانی و مسائل امامت و مهدویّت را به صورت استدلالی می‌آموزند و توانایی پاسخگویی به نیازهای مربوط و توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی، تبلیغ و تدریس آن را پیدا می‌کنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامه سطح سه رشته امامت با گرایش مهدویّت می‌شوند.

مادّه 3. اهداف

توسعه شناخت نسبت به مسائل و مبانی عقلی و نقلی امامت و مهدویّت؛

ایجاد توان تحقیق در حدّ تحلیل و بررسی تطبیقی و زمینه‌سازی جهت تألیف در زمینه امامت و مهدویّت؛

شناخت و نقد دیدگاه‌های انحرافی و تقویت توان پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات روز در حوزه امامت و مهدویّت؛

ایجاد توان تدریس مباحث امامت و مهدویّت در سطوح پایین‌تر؛

تربیت مبلغان مُسلّط به معارف و مسائل امامت و مهدویّت؛

تربیت طلّاب مُستعد جهت ورود به سطوح بالاتر؛

شناخت استدلالی و عمیق مسائل فقهی و اصولی؛

تقویت بنیه اجتهاد و استنباط در حوزه امامت و مهدویّت.

مادّه 4. سیاست‌ها

اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی طلّاب و تقویت روحیّه انتظار؛

سعی به تقویت استقلال فکری و اعتماد به نفس در مسائل علمی؛

اهتمام به تقویت تعبّد و تعهّد دینی و دفاع از عقائد شیعه امامیّه به ویژه امامت و مهدویّت؛

تأکید بر آموزش پژوهش‌گرا؛

توجه بر بهره‌گیری از روش‏های کارآمد آموزشی با اهتمام به سنّت‌های حوزوی؛

تأکید بر پویایی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و توجّه به نیازهای روز؛

توجه بر شناسایی طلّاب مستعد؛

تأکید بر استفاده از متون آموزشی واجد استانداردهای لازم؛

اهتمام به تقویت مبانی نظام مقدّس اسلامی و ترویج ارزش‌های آن؛

اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.

مادّه 5. ضرورت

اهمیّت فوق‌العاده مباحث امامت و مهدویّت به عنوان شاخصه اعتقادی شیعه امامیّه؛

رسالت حوزه علمیّه در تربیت اندیشمندان توانمند جهت تبیین، ترویج و دفاع از آموزه امامت و مهدویّت و جلوگیری از سوء برداشت‌ها و استفاده‌های انحرافی از آن؛

نیاز اجتماع به تبیین و ترویج درست عقائد شیعه در زمینه امامت و مهدویّت و دفاع از آن در مقابله با تهاجمات فکری، گروه‌ها و فرقه‌های انحرافی.

مادّه 6. نظام آموزشی

نظام آموزشی این رشته و گرایش نیم‌سالی، درسی[2] و حضوری است. طول دوره بدون احتساب پایان‌نامه حدّاقل شش و حدّاکثر هشت نیم‌سال است.

مادّه 7. شرایط پذیرش

احراز صلاحیّت‌های عمومی و اخلاقی بر اساس آیین‌نامه‌های مصوّب؛

دارا بودن مدرک علمی سطح دو؛

قبولی در سنجش علمی.

مادّه 8. جدول دروس پیش‌نیاز

ردیفعنوان درسساعتاهداف
1کلام اسلامی1 و 2 و 396شناخت استدلالی مباحث خداشناسی(ذات، صفات فعلیّه و ذاتیّه، مراتب فعل الهی)، نبوّت(ضرورت، ویژگی‌ها، وظایف و اختیارات، نبوّت و خاتمیّت پیامبر اسلام)و معاد(حقیقت مرگ، عالم برزخ، قیامت و ویژگی‌های آن)
2معرفت‌شناسی32شناخت استدلالی راه‌ها و ابزار شناخت و ارزیابی آن‏ها
3فرق و مذاهب کلامی32آشنایی با آموزه‌ها، روش‏ها و کتب اصلی فرقه‌های مهم تشیّع و تَسنّن
4کلیّات و تاریخ علم کلام32شناخت علم کلام(فرق آن با فلسفه و علوم دیگر)، موضوع، غایت و مبانی آن، تبیین حجیّت روش‏های عقلی و نقلی و شرایط آن‏ها و آشنایی با سیر تکوّن و تطوّر علم کلام، مَشرب‌های کلامی، متکلمین بزرگ، منابع و مآخذ مهم کلامی
5مسائل جدید کلامی32شناخت مهم‌ترین مسائل جدید کلامی، مانند: منشأ دین، ‌تکثّرگرایی، علم و دین و قلمرو دین
6تاریخ معاصر32بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صد سال اخیر ایران
7روش تحقیق32+16نظری عملیآشنایی با روش‏های عمومی پژوهش و کیفیّت بهره‌برداری از منابع
8زبان انگلیسی(عمومی)32+16نظری عملیایجاد توان درک مطلب و ترجمه متون ساده انگلیسی
جمع352 

تبصره: طلّابی که دروس پیش‌نیاز را در مراکز معتبر گذرانده باشند، در صورت مطابقت هشتاد درصدی سرفصل‌ها از گذراندن این دروس معاف هستند.

مادّه 9. عناوین و مشخّصات کلّی

 ردیفعنوانساعت
 1دروس عمومی624
 2دروس تخصّصی مشترک رشته امامت656
 3دروس تخصّصی گرایش مهدویّت656
جمع کل1904

مادّه 10. عناوین و مشخصات تفصیلی

دروس عمومی

ردیفعنوان درسساعتاهداف
1فقه160شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه مرکز مدیریّت در سطح سه(از القول فی ماهیّه العیب تا آخر مکاسب)
2اصول320شناخت استدلالی مباحث مهم اصولی طبق برنامه مرکز مدیریت در سطح سه(جلد اوّل کفایه‌الاصول از ابتدای المقصد الثّانی فی النّواهی تا پایان جلد دوم)
3عربی معاصر32+16نظری عملیایجاد توان بهره‌گیری از متون عربی جدید در حوزه امامت و مهدویّت
4روش تحقیق پیشرفته32+16نظری عملیکسب مهارت‌های تحقیق و پژوهش در مسائل امامت و مهدویّت با آموزش روش‏های تحقیق و کیفیّت بهره‌برداری از ابزار و منابع
5روش تدریس32+16نظری عملیایجاد توان مهارت تدریس با آموزش روش‏ها و فنون کلاس‌داری و ارزشیابی
جمع624 

دروس مشترک

ردیفعنوان درسساعتهدف
 مبانی و قواعد علم کلام32شناخت و تبیین مبانی‏، روش‏ها و قواعد علم کلام‏، مانند: حجیّت عقل و نقل‏، حُسن و قُبح عقلی‏، قاعده لطف‏، امتناع نقض غرض‏، وجوب شکر منعم‏، هدف‏داری خدا‏، حجیّت خبر واحد در مسائل اعتقادی
 منطق فهم قرآن و حدیث32شناخت اصول و روش فهم صحیح قرآن و حدیث
 تاریخ حدیث32شناخت جایگاه، منشأ پیدایش و سیر تحوّل و تطوّر حدیث(مکاتب و مجامع)
 تاریخ تشیّع32تحلیل و بررسی چگونگی پیدایش و سیر تحوّل تشیّع و تبیین تاریخ مرجعیّت شیعه در دوران غیبت صغری و کبری و دولت‏های مهمّ شیعی از آغاز تا کنون
 امامت عامّه 1 و 264شناخت دقیق دیدگاه قرآن و روایات در مورد حقیقت امامت و ولایت، نیاز به امام، ولایت تکوینی و تشریعی، مقامات، ویژگی‌ها، وظائف و اختیارات امام، مناصب امام(مانند: مرجعیت علمی، هدایت و رهبری‌ اجتماعی، حکومتی)، عدم تعارض امامت با خاتمیّت و … و پاسخ به شبهات مرتبط
 امامت خاصّه1 و 264اثبات و تبیین عقلی و نقلی امامت امیرالمؤمنین علیهم‌السلام و سایر ائمه علیهم السلام و نقد ادله خلافت خلفا و پاسخ به شبهات مرتبط(با تأکید بر شبهات زیدیّه، اسماعیلیّه و واقفیّه)
 تحلیل سیره معصومین(ع) 1و264تحلیل و بررسی سیره سیاسی و اجتماعی پیامبر اعظم صلّی الله‌علیه‌و آله و اهل‌بیت علیهم‌السّلام از دوره بعثت تا آغاز غیبت صغری
 ولایت فقیه32تبیین استدلالی نظام ولایت فقیه در عصر غیبت و شناخت استدلالی شرائط، وظایف و اختیارات ولیّ فقیه با رویکرد پاسخ به شبهات
 وظایف امّت نسبت به امام32تبیین وظایفی مانند معرفت، بیعت، اطاعت، تولّی و تبرّی، محبّت، اخذ علوم، نصیحت و احیاء اَمر ائمّه علیهم‌السّلام
 مأخذ شناسی امامت8+16نظری عملیمعرّفی توصیفی و تحلیلی منابع و کتب مهمّ امامت و مهدویّت در فرق اسلامی، به ویژه منابع امامیّه مانند: الشّافی، شرح التّجرید، الألفین، دلائل الصّدق، الغدیر، عبقات الانوار، احقاق الحق، الغیبه نعمانی، الغیبه طوسی، کمال‌الدّین صدوق، فتن ابن حمّاد و عقد الدّرر شافعی
 شبهه‌شناسی امامت32پاسخ به شبهات جدید و مبتلابه در عرصه امامت، مانند مشروعیّت، مقبولیّت، رابطه امامت و خاتمیت
 فِرَق انحرافی1 و 264شناخت و بررسی جریان‏شناسی تاریخی، مبانی فکری، آراء و شخصیّت‌های فِرَق‌ انحرافی مانند: بهائیّت و وهابیّت و نقد مهمترین آراء آنها در موضوع امامت و مهدویّت
 مهارت‌های مناظره و ارتباط8+16نظری عملیایجاد توان مناظره و ارتباط مؤثّر با شناخت روش‌های استدلال
 روش تبلیغ32شناخت و بررسی مهمترین اهداف، اصول، ارکان و روش‌های تبلیغ
 زبان تخصصی 1 و 264+32نظری ‏عملیایجاد توان فهم متون انگلیسی یا عربی در حوزه امامت و مهدویّت
جمع ساعات656 

3. دروس اختصاصی

ردیفعنوان درسساعتهدف
 مهدویّت در قرآن64شناخت و طبقه‌بندی مجموعه آیات مرتبط با مهدویّت و تفسیر آیات مهم همراه با بررسی و پاسخ به شبهات پیرامونی
 مهدویّت در احادیث48شناخت و دسته‌بندی مجموعه احادیث مهدوی وارده از طُرُق عامّه و امامیّه و بررسی سندی و دلالی آن‏ها، همراه با مقایسه روایات خاصّه، عامّه و مشترک
 مسائل اساسی مهدویّت 1، 2 و 396شناخت استدلالی مسائل مهم مهدویّت، مانند: غیبت و علل آن، فواید امام غایب، انتظار، علائم و شرایط ظهور، نزول حضرت عیسی علیه‌السّلام رجعت، ملاحم و فِتَن، رؤیت، ولادت، طول عمر و ویژگی‌های حکومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه از دیدگاه شیعه
 مهدویّت و آینده جهان32شناخت و بررسی آینده جهان و هدف تاریخ با توجّه به آموزه مهدویّت، بررسی ویژگی‌های جهانی‌شدن و جهانی‌سازی و ارتباط آن با حکومت جهانی امام عصر و تبیین نقاط افتراق جهانی‌سازی مهدوی با دیگر جهانی‌سازی‌ها و ارائه راه‌کارهای بهره‌وری از فرصت‌ها و ظرفیّت‌های به وجود آمده، برای زمینه‌سازی ظهور و انقلاب جهانی مهدوی
 مهدویّت و مستشرقان32شناخت ماهیّت استشراق و مکاتب آن و نقد و بررسی مهم‌ترین شبهات خاورشناسان پیرامون مهدویّت
 مُنجی در ادیان32بررسی اندیشه منجی‌گرایی در ادیان و مکاتب، مانند اسلام، مسیحیّت، یهود، زرتشت، کنفوسیوس، اشعیا، بودا و تبیین اشتراکات و اختلافات آن‏ها
 ادعیّه و زیارت‌شناسی مهدویّت32بررسی و تحلیل محتوایی معارف ادعیّه و زیارات مأثوره در باب مهدویّت، مانند دعای ندبه، عهد، افتتاح، زیارت آل ‌یاسین، برخی ادعیّه صحیفه سجّادیّه و دعاهای منسوب به حضرت
 کارکردهای فرهنگی و اجتماعی مهدویّت32تبیین کارکردهای فرهنگی و اجتماعی اعتقاد به مهدویّت، مانند امیدواری به آینده، معنا‌بخشی و نشاط زندگی، انسجام و انضباط اجتماعی، نقد و بررسی فرهنگ عامّه مردم در رابطه با مهدویّت(آداب، رسوم، زیارت‌گاه‌ها، سرودها، افسانه‌ها، خرافات و جعلیّات)و نیز ارائه راه‌کارهای بهینه‌سازی کارکردهای ‌فرهنگی اجتماعی مهدویّت
 جریان‏های انحرافی مهدویّت در دوره معاصر32بررسی و تحلیل زمینه‏ها و عوامل پیدایش جریان‏های مدّعی در مهدویّت به همراه معرفی و نقد جریان‏های انحرافی معاصر مانند: قادیانیّه، احمد اسماعیل و انجمن حجّتیه
 مأخذ شناسی مهدویّت32عملیمعرفی توصیفی و تحلیلی منابع و کتب مهم و تخصّصی(قدیم و معاصر)در حوزه مهدویّت در فرق اسلامی، به ویژه منابع امامیّه همراه با متن‌خوانی بخش‌هایی از آن‌ها
 پایان‌نامه96+96عملیارائه یک پژوهش جامع، همراه با نقد و بررسی و تتبّع کافی در موضوع مهدویّت
جمع ساعات624 

برای مطالعات بیشتر مباحث مشابه میتوانید به راهباب های آموزشی در سایت توسعه و توانمدسازی علوم اسلامی مراجعه کنید.


2- عنوان رشته موضوع مصوّبه 928 شورای عالی حوزه‌های علمیّه، طبق درختواره رشته‌ها و گرایش‌های تخصّصی، به«امامت با گرایش مهدویّت»، تغییر یافت.

1- در این نظام، هر درس به صورت مستقل ارزیابی می‌شود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.

این مصوبه جایگزین مصوبه 928 شورای عالی حوزه­های علمیه می­گردد؛ در موارد متعارض مصوبه 928 ملغی می­باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *