در این مقاله ابتدا با توجه به تحولات علمی و رویکردهای جدید تربیتی جایگاه و ضرورت تفکر انتقادی و جایگزین کردن روشها و نگرشهای علمی به جای انتقال و ذخیرهسازی حقایق علمی مورد بحث قرار گرفته است.پس از طرح مسأله و ضرورت توجه به آن، نظریههای همسو و حامی تفکر انتقادی از جمله دیدگاههای شناختی، فراشناختی و ساخت گرایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.نویسنده بعد از تحلیل تئوریهای همسو و حامی رویکرد تفکر انتقادی به تجزیه و تحلیل مفاهیم و تعاریف تفکر انتقادی پرداخته و روش حل مسأله را با استناد به دیدگاههای مختلف صاحبنظران تربیتی، روشی مؤثر برای پرورش تفکر انتقادی معرفی کرده است. سپس نتایج اجمالی تحقیقی که نویسندگان انجام داده و مؤید تأثیر روش حل مسأله در پرورش مهارتهای تفکر انتقادی است به عنوان تأیید و حمایت از دیدگاههای نظری ارائه شده است.در پایان براساس تحلیل نظری و نتایج تحقیق انجام شده نتیجهگیری و مواردی نیز برای بهبود و اصلاح روشهای آموزش پیشنهاد شده است.
