توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی

هدایت تحصیلی متناسب با استعدادها و اولویت‌ها

تصویر سردبیر

سردبیر

سردبیر

آنچه خواهید خواند...

/ 5. تعداد رای:

برای ثبت امتیاز، اولین نفر باشید.

طلاب در طول تحصیل به طور مداوم نیازمند به مشاوره و هدایت تحصیلی هستند. مشاور آگاه و دلسوز، برای هدایت و راهنمایی باید به استعداد و توانمندی فرد و اولویتبندی نیازهای جامعه توجه نماید.

 راهکارها:

1. اختصاص وقت توسط مدیر و مسئولان برای مشاوره و هدایت تحصیلی؛

2. فراهم کردن امکان مشورت با اساتید و مشاوران همسو؛[۱]

3. توجه به پیشنیازها و مسیر صحیح علمی؛

4. تنظیم سرعت طی مسیر علمی با توجه به توان فرد؛

5. توجه به اقتضائات و مسائل هر فرد[۲] برای هدایت تحصیلی؛

6. زمینهسازی برای انجام انتخابها توسط خود فرد همراه با روشنگری و تبیین و پرهیز از تصمیمگیری به جای فرد؛

7. تخصصیسازی آموزشها در مقاطع تحصیلات تکمیلی؛

8. پرهیز از ورود زود هنگام طلاب به رشته‌های تخصصی.


[۱]. اساتید و مشاوران باید حتی‌المقدور همسو با سیاست‌های کلی مدارس باشند؛ در غیر این صورت لازم است نظرات متعارض، به‌اندازه کافی امکان تبیین و نشر داشته باشند تا زمینه انتخاب صحیح برای طلاب فراهم گردد. البته مشروط به این‌که تعدد نظرات موجب تحیّر طلاب نگردد. این مورد در راهبردهای «بسترسازی برای انتخاب آزادانه و آگاهانه» و «پرورش روحیه آزاداندیشی و نقادی» در فصل راهبردهای فرهنگی‌ـــ‌تهذیبی توضیح داده شد.

[۲]. مسائل هر فرد می‌تواند شامل دغدغه‌های فکری، خانوادگی، مالی، ازدواج و اشتغال پاره‌وقت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *