توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی

نگرش اسلام به علم در آیات و روایات

تصویر سردبیر

سردبیر

سردبیر

آنچه خواهید خواند...

/ 5. تعداد رای:

برای ثبت امتیاز، اولین نفر باشید.

وقتی می‌گوییم : استاد به شاگرد «علم» می‌آموزد، یعنی چه چیز را می‌آموزد؟

  • الفاظ و عبارات درس
  • ذهنیات مولف
  • حقایق هستی

به سؤال زیر نیز دقّت كنید :

فرق بین علم واقعی و توهّم علم چیست؟

( جملاتی مانند : واقعاً؟! مطمئن هستی؟! دقّت كن!، به چه دلیل گفته می‌شوند؟ )

مجموعه زیر، نمونه‌ای از آیات و روایات مربوط به علم است. به نظر شما گوینده این جملات چه نگرشی نسبت به علم و ادراك دارد؟

بعد از مطالعه بفرمایید بر اساس این آیات و روایات، چه پاسخی به سوالات فوق داده است؟!

الف – جدول آیات

سوره

آیه

متن

ترجمه تفسیری

عنكبوت

49

وَ مَا كُنت تَتْلُوا مِن قَبْلِهِ مِن كِتَبٍ وَ لا تخُطهُ بِیمِینِك إِذاً لارْتَاب الْمُبْطِلُونَ‏،

بَلْ هُوَ ءَایت بَینَتٌ فى صدُورِ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ

تو قبل از قرآن نه اهل خواندن بودی و نه اهل نوشتن، كه اگر چنین ‌بود كسانی كه درصدد تكذیب تو هستند قطعاً شك می‌كردند.

قرآن الفاظ و عباراتی كه روی كاغذ نوشته شده باشد نیست، حقیقت قرآن ادراكات شفافی است كه خدا را نشان می‌دهد و درون كسانی جای دارد كه علم الهی را یافته‌اند.

فاطر

28

إِنَّمَا یخْشى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَؤُا

از بین كسانی كه به خدا عقیده دارند فقط اهل دانش و آگاهی هستند كه با تمام وجود به او توجّه دارند و عظمت او را می‌یابند.

حج

46

أَ فَلَمْ یسِیرُوا فى الأَرْضِ فَتَكُونَ لهَُمْ قُلُوبٌ یعْقِلُونَ بهَا أَوْ ءَاذَانٌ یسمَعُونَ بهَا فَإِنهَا لا تَعْمَى الأَبْصرُ وَ لَكِن تَعْمَى الْقُلُوب الَّتى فى الصدُورِ

چرا به مطالعه و تحقیق در گرداگرد زمین نپرداختند تا فهم و شعورشان به كار بیفتد و خودشان بتوانند حقایق را به‌دست بیاورند یا بتوانند دست آورد‌های دیگران را بفهمند.

فقط تماشا كردن انسان را به نتیجه نمی‌رساند بلكه مطالعه و تحقیق لازم است چرا كه آنچه اگر از كار بیفتد گمراهی می‌آورد چشم ظاهری نیست بلكه فهم و ادراك است.

ق

37

إِنَّ فى ذَلِك لَذِكرَى لِمَن كانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السمْعَ وَ هُوَ شهِیدٌ

در آنچه گفته شد نكات اساسی وجود دارد؛ البته برای كسی كه قدرت استنباط دارد و می‌تواند حقایق را خود استخراج كند، یا برای كسی كه می‌تواند استنباط دیگران را بفهمد و به آنها عمل كند.

انفال

29

یا أَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ یجْعَل لَّكُمْ فُرْقَاناً.

ای كسانی كه به خدا عقیده دارید، اگر خود را در برابر خداوند هیچ ببینید او به شما قدرت تشخیص درست و غلط را خواهد داد.

اعراف

185

أَ وَ لَمْ ینظرُوا فى مَلَكُوتِ السمَوَتِ وَ الأَرْضِ وَ مَا خَلَقَ اللَّهُ مِن شىْ‏ءٍ .

چرا به سرچشمه‌های خلقت آسمان‌ها و زمین و دیگر موجودات دقّت نكردند؟

انعام

75

كَذَلِك نُرِى إِبْرَهِیمَ مَلَكُوت السمَوَتِ وَ الأَرْضِ وَ لِیكُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ‏.

این‌گونه ما سرچشمه‌های وجودی آسمان‌ها و زمین را به ابراهیم نشان دادیم تا از كسانی بشود كه حقایق را بطور شفّاف و روشن ادراك می‌كنند.

بقره

260

إِذْ قَالَ إِبْرَهِیمُ رَب أَرِنى كیف تُحْىِ الْمَوْتى قَالَ أَ وَ لَمْ تُؤْمِن قَالَ بَلى وَ لَكِن لِّیطمَئنَّ قَلْبى.‏

دقت كن در آن صحنه‌ای كه ابراهیم به خداوند عرضه داشت : خدایا به من نشان بده چگونه مردگان را زنده می‌كنی! خداوند گفت : مگر باور نداری؟! ابراهیم عرض كرد : چرا باور دارم ولی می‌خواهم لمس كنم و در درون خود بیابم.

عنكبوت

20

قُلْ سِیرُوا فى الأَرْضِ فَانظرُوا كیف بَدَأَ الْخَلْقَ .

ای پیامبر به اینها بگو اطراف واكناف زمین را بررسی كنند وخوب دقّت كنند تا بیابند كه خداوند چگونه خلقت را آغاز كرده است؟

تحلیل و بررسی :

در آیات فوق مفاهیم زیر با یكدیگر مرتبط شده‌اند :

آیات + صدور+ اوتوالعلم

خشیت + علماء

سیر فی الارض+ قلب + عقل+ عمی‌+ صدور

ذكری + قلب + استماع

تقوی + فرقان

نظر + ملكوت

ملكوت + یقین

ارائه + ایمان + اطمینان + قلب

سیر فی الارض + بدء الخلق

ارتباطاتی كه بین مفاهیم فوق برقرار شده است عبارتند از :

  1. علم، الفاظ و عبارات نیست بلكه حقایقی است كه در نفس لمس و احساس شوند.
  2. علم، احساس عظمت خداوند و توجّه با تمام وجود به مبدأ هستی است.
  3. برای دست‌یابی به علم باید به مشاهده و تحلیل پرداخت و آنچه مهم است دست‌یابی به تحلیل‌هاست كه در نتیجه آن لمس و احساس واقعیات در نفس ایجاد می‌شود.
  4. دست یابی به حقایق وقتی صورت می‌پذیرد كه فرد قدرت استنباط و یا تحلیل داشته باشد.
  5. قدرت تشخیص و ارزیابی وقتی به‌دست می‌آید كه فرد با مبدأ هستی ارتباط روحی برقرار كند و فقر خود و غنای او را لمس نماید.
  6. در تحلیل و بررسی باید به دنبال سرچشمه‌های خلقت بود.
  7. دست یابی به سرچشمه‌های خلقت، علم و آگاهی شفّاف را ایجاد می‌كند.
  8. برای رسیدن به علم و آگاهی شفاف، باید جریان خلق كردن را تجربه كرد و با تمام وجود احساس نمود.

ب _ جدول روایات :

در این قسمت برخی از روایات مربوط به علم و علم آموزی ارائه می‌گردد:

شماره

متن

ترجمه تفسیری

منبع

1

قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

ما العِلْمُ اِلّا مَا حَوَاهُ الصَّدْرُ.

علمی ‌واقعی و مفید است كه در درون انسان لمس شود و فقط ذهنی نباشد.

بحارالانوار

ج 74

ص 168

2

قال امیرالمومنین علیه‌السلام :

هَجَمَ بِهِمُ الْعِلْمُ عَلَى حَقِیقَهْ الْبَصِیرهْ

با برقرار كردن ارتباط بین روح و سرچشمه‌های خلقت، علم و آگاهی به سوی آنها سرازیر شده است.

بحارالانوار

ج23 ص44

3

قال امیرالمومنین علیه‌السلام :

الْعِلْمُ عِلْمَانِ مَطْبُوعٌ وَ مَسْمُوعٌ وَ لَا ینْفَعُ الْمَسْمُوعُ إِذَا لَمْ یكُنِ الْمَطْبُوعُ.

علم دو گونه است : علمی ‌كه در قلب و روح احساس می‌‌شود و علمی ‌كه فقط شنیده شده است و در ذهن جای دارد. اگر علم به درون نفوذ نكند فایده ندارد.

بحارالانوار ج 75

ص 80

4

قال امیرالمومنین علیه‌السلام :

اعْقِلُوا الْخَبَرَ إِذَا سَمِعْتُمُوهُ عَقْلَ رِعَایه لَاعَقْلَ رِوَایهْ فَإِنَّ رُوَاه الْعِلْمِ كَثِیرٌ وَ رُعَاتَهُ قَلِیلٌ.

وقتی مطلبی را می‌شنوید آن‌را تحلیل كنید و جوانبش را بررسی نمایید، نه اینكه فقط شنونده باشید و به ذهن بسپارید. افرادی كه مطالب را حفظ می‌كنند زیادند امّا افرادی كه مطالب را تحلیل می‌كنند كم‌‌اند.

كافی

ج 1

ص 17

5

قال الباقر علیه‌السلام :

الْعِلْمُ مَقْرُونٌ إِلَى الْعَمَلِ فَمَنْ عَلِمَ عَمِلَ وَ مَنْ عَمِلَ عَلِمَ وَ الْعِلْم. ُ یهْتِفُ بِالْعَمَلِ فَإِنْ أَجَابَهُ وَ إِلَّا ارْتَحَلَ عَنْهُ .

علم با عمل همراه است. هر كس علمی ‌را آموخت باید به آن عمل كند والا علم خود را از دست خواهد داد.

كافی

ج 1

ص 44

6

قال الرضا علیه السلام :

قال لقمان الحكیم :

لا تَتَعَلَّمْ العِلْمَ مِمَّنْ لَمْ ینْتَفِعْ بِهِ فَاِنَّ مَنْ لَمْ ینَفْعْهُ ُعِلْمُهُ لا ینْفَعْكَ

علم را از كسی كه نتوانسته است در زندگی خود از آن استفاده كند فرا نگیر كه علم او برای تو نیز فایده‌ای نخواهد داشت.

بحارالانوار ج 2

ص 99

جملات این روایات همگی صراحت دارند كه :

علم، تصویر موضوعات در ذهن نیست بلكه احساس و دریافت درونی حقایق است.

علم، شنیدن مطالب و به خاطر سپردن آن نیست بلكه شكافتن مطالب و تشخیص ارتباط آن با زندگی و نحوه استفاده از آن در عمل است.

نتیجه:

1. علم و آگاهی از نظر اسلام عبارت است از:

اتحاد روحی با وجود اشیاء، نه فقط صورت ذهنی آنها، بلكه با سرچشمه‌های وجودی آنها، كه هر چه روح به سرچشمه‌های وجودی نزدیك‌تر شود علم او عمق و شفافیت بیشتری خواهد داشت.

اگر ارتباط روح فقط با صور ذهنی و لایه وجود ذهنی اشیاء باشد و به لایه‌های برتر نفوذ نكند، آنچه به‌دست می‌آید خیالی بیش نیست و فقط یك وجود حافظه‌ای خواهد داشت.

2. علم آموزی طبق نگرش اسلام عبارت است از :

حركت دادن روح به سوی ارتباط با لایه‌های مافوقِ ماده و ذهن و اتصال به مبدأ وجودی اشیاء

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *