وقتی میگوییم : استاد به شاگرد «علم» میآموزد، یعنی چه چیز را میآموزد؟
- الفاظ و عبارات درس
- ذهنیات مولف
- حقایق هستی
به سؤال زیر نیز دقّت كنید :
فرق بین علم واقعی و توهّم علم چیست؟
( جملاتی مانند : واقعاً؟! مطمئن هستی؟! دقّت كن!، به چه دلیل گفته میشوند؟ )
مجموعه زیر، نمونهای از آیات و روایات مربوط به علم است. به نظر شما گوینده این جملات چه نگرشی نسبت به علم و ادراك دارد؟
بعد از مطالعه بفرمایید بر اساس این آیات و روایات، چه پاسخی به سوالات فوق داده است؟!
الف – جدول آیات
سوره |
آیه |
متن |
ترجمه تفسیری |
عنكبوت |
49 |
وَ مَا كُنت تَتْلُوا مِن قَبْلِهِ مِن كِتَبٍ وَ لا تخُطهُ بِیمِینِك إِذاً لارْتَاب الْمُبْطِلُونَ، بَلْ هُوَ ءَایت بَینَتٌ فى صدُورِ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ |
تو قبل از قرآن نه اهل خواندن بودی و نه اهل نوشتن، كه اگر چنین بود كسانی كه درصدد تكذیب تو هستند قطعاً شك میكردند. قرآن الفاظ و عباراتی كه روی كاغذ نوشته شده باشد نیست، حقیقت قرآن ادراكات شفافی است كه خدا را نشان میدهد و درون كسانی جای دارد كه علم الهی را یافتهاند. |
فاطر |
28 |
إِنَّمَا یخْشى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَؤُا |
از بین كسانی كه به خدا عقیده دارند فقط اهل دانش و آگاهی هستند كه با تمام وجود به او توجّه دارند و عظمت او را مییابند. |
حج |
46 |
أَ فَلَمْ یسِیرُوا فى الأَرْضِ فَتَكُونَ لهَُمْ قُلُوبٌ یعْقِلُونَ بهَا أَوْ ءَاذَانٌ یسمَعُونَ بهَا فَإِنهَا لا تَعْمَى الأَبْصرُ وَ لَكِن تَعْمَى الْقُلُوب الَّتى فى الصدُورِ |
چرا به مطالعه و تحقیق در گرداگرد زمین نپرداختند تا فهم و شعورشان به كار بیفتد و خودشان بتوانند حقایق را بهدست بیاورند یا بتوانند دست آوردهای دیگران را بفهمند. فقط تماشا كردن انسان را به نتیجه نمیرساند بلكه مطالعه و تحقیق لازم است چرا كه آنچه اگر از كار بیفتد گمراهی میآورد چشم ظاهری نیست بلكه فهم و ادراك است. |
ق |
37 |
إِنَّ فى ذَلِك لَذِكرَى لِمَن كانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السمْعَ وَ هُوَ شهِیدٌ |
در آنچه گفته شد نكات اساسی وجود دارد؛ البته برای كسی كه قدرت استنباط دارد و میتواند حقایق را خود استخراج كند، یا برای كسی كه میتواند استنباط دیگران را بفهمد و به آنها عمل كند. |
انفال |
29 |
یا أَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ یجْعَل لَّكُمْ فُرْقَاناً. |
ای كسانی كه به خدا عقیده دارید، اگر خود را در برابر خداوند هیچ ببینید او به شما قدرت تشخیص درست و غلط را خواهد داد. |
اعراف |
185 |
أَ وَ لَمْ ینظرُوا فى مَلَكُوتِ السمَوَتِ وَ الأَرْضِ وَ مَا خَلَقَ اللَّهُ مِن شىْءٍ . |
چرا به سرچشمههای خلقت آسمانها و زمین و دیگر موجودات دقّت نكردند؟ |
انعام |
75 |
كَذَلِك نُرِى إِبْرَهِیمَ مَلَكُوت السمَوَتِ وَ الأَرْضِ وَ لِیكُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ. |
اینگونه ما سرچشمههای وجودی آسمانها و زمین را به ابراهیم نشان دادیم تا از كسانی بشود كه حقایق را بطور شفّاف و روشن ادراك میكنند. |
بقره |
260 |
إِذْ قَالَ إِبْرَهِیمُ رَب أَرِنى كیف تُحْىِ الْمَوْتى قَالَ أَ وَ لَمْ تُؤْمِن قَالَ بَلى وَ لَكِن لِّیطمَئنَّ قَلْبى. |
دقت كن در آن صحنهای كه ابراهیم به خداوند عرضه داشت : خدایا به من نشان بده چگونه مردگان را زنده میكنی! خداوند گفت : مگر باور نداری؟! ابراهیم عرض كرد : چرا باور دارم ولی میخواهم لمس كنم و در درون خود بیابم. |
عنكبوت |
20 |
قُلْ سِیرُوا فى الأَرْضِ فَانظرُوا كیف بَدَأَ الْخَلْقَ . |
ای پیامبر به اینها بگو اطراف واكناف زمین را بررسی كنند وخوب دقّت كنند تا بیابند كه خداوند چگونه خلقت را آغاز كرده است؟ |
تحلیل و بررسی :
در آیات فوق مفاهیم زیر با یكدیگر مرتبط شدهاند :
آیات + صدور+ اوتوالعلم
خشیت + علماء
سیر فی الارض+ قلب + عقل+ عمی+ صدور
ذكری + قلب + استماع
تقوی + فرقان
نظر + ملكوت
ملكوت + یقین
ارائه + ایمان + اطمینان + قلب
سیر فی الارض + بدء الخلق
ارتباطاتی كه بین مفاهیم فوق برقرار شده است عبارتند از :
- علم، الفاظ و عبارات نیست بلكه حقایقی است كه در نفس لمس و احساس شوند.
- علم، احساس عظمت خداوند و توجّه با تمام وجود به مبدأ هستی است.
- برای دستیابی به علم باید به مشاهده و تحلیل پرداخت و آنچه مهم است دستیابی به تحلیلهاست كه در نتیجه آن لمس و احساس واقعیات در نفس ایجاد میشود.
- دست یابی به حقایق وقتی صورت میپذیرد كه فرد قدرت استنباط و یا تحلیل داشته باشد.
- قدرت تشخیص و ارزیابی وقتی بهدست میآید كه فرد با مبدأ هستی ارتباط روحی برقرار كند و فقر خود و غنای او را لمس نماید.
- در تحلیل و بررسی باید به دنبال سرچشمههای خلقت بود.
- دست یابی به سرچشمههای خلقت، علم و آگاهی شفّاف را ایجاد میكند.
- برای رسیدن به علم و آگاهی شفاف، باید جریان خلق كردن را تجربه كرد و با تمام وجود احساس نمود.
ب _ جدول روایات :
در این قسمت برخی از روایات مربوط به علم و علم آموزی ارائه میگردد:
شماره |
متن |
ترجمه تفسیری |
منبع |
1 |
قال رسول الله صلی الله علیه و آله : ما العِلْمُ اِلّا مَا حَوَاهُ الصَّدْرُ. |
علمی واقعی و مفید است كه در درون انسان لمس شود و فقط ذهنی نباشد. |
بحارالانوار ج 74 ص 168 |
2 |
قال امیرالمومنین علیهالسلام : هَجَمَ بِهِمُ الْعِلْمُ عَلَى حَقِیقَهْ الْبَصِیرهْ |
با برقرار كردن ارتباط بین روح و سرچشمههای خلقت، علم و آگاهی به سوی آنها سرازیر شده است. |
بحارالانوار ج23 ص44 |
3 |
قال امیرالمومنین علیهالسلام : الْعِلْمُ عِلْمَانِ مَطْبُوعٌ وَ مَسْمُوعٌ وَ لَا ینْفَعُ الْمَسْمُوعُ إِذَا لَمْ یكُنِ الْمَطْبُوعُ. |
علم دو گونه است : علمی كه در قلب و روح احساس میشود و علمی كه فقط شنیده شده است و در ذهن جای دارد. اگر علم به درون نفوذ نكند فایده ندارد. |
بحارالانوار ج 75 ص 80 |
4 |
قال امیرالمومنین علیهالسلام : اعْقِلُوا الْخَبَرَ إِذَا سَمِعْتُمُوهُ عَقْلَ رِعَایه لَاعَقْلَ رِوَایهْ فَإِنَّ رُوَاه الْعِلْمِ كَثِیرٌ وَ رُعَاتَهُ قَلِیلٌ. |
وقتی مطلبی را میشنوید آنرا تحلیل كنید و جوانبش را بررسی نمایید، نه اینكه فقط شنونده باشید و به ذهن بسپارید. افرادی كه مطالب را حفظ میكنند زیادند امّا افرادی كه مطالب را تحلیل میكنند كماند. |
كافی ج 1 ص 17 |
5 |
قال الباقر علیهالسلام : الْعِلْمُ مَقْرُونٌ إِلَى الْعَمَلِ فَمَنْ عَلِمَ عَمِلَ وَ مَنْ عَمِلَ عَلِمَ وَ الْعِلْم. ُ یهْتِفُ بِالْعَمَلِ فَإِنْ أَجَابَهُ وَ إِلَّا ارْتَحَلَ عَنْهُ . |
علم با عمل همراه است. هر كس علمی را آموخت باید به آن عمل كند والا علم خود را از دست خواهد داد. |
كافی ج 1 ص 44 |
6 |
قال الرضا علیه السلام : قال لقمان الحكیم : لا تَتَعَلَّمْ العِلْمَ مِمَّنْ لَمْ ینْتَفِعْ بِهِ فَاِنَّ مَنْ لَمْ ینَفْعْهُ ُعِلْمُهُ لا ینْفَعْكَ |
علم را از كسی كه نتوانسته است در زندگی خود از آن استفاده كند فرا نگیر كه علم او برای تو نیز فایدهای نخواهد داشت. |
بحارالانوار ج 2 ص 99 |
جملات این روایات همگی صراحت دارند كه :
علم، تصویر موضوعات در ذهن نیست بلكه احساس و دریافت درونی حقایق است.
علم، شنیدن مطالب و به خاطر سپردن آن نیست بلكه شكافتن مطالب و تشخیص ارتباط آن با زندگی و نحوه استفاده از آن در عمل است.
نتیجه:
1. علم و آگاهی از نظر اسلام عبارت است از:
اتحاد روحی با وجود اشیاء، نه فقط صورت ذهنی آنها، بلكه با سرچشمههای وجودی آنها، كه هر چه روح به سرچشمههای وجودی نزدیكتر شود علم او عمق و شفافیت بیشتری خواهد داشت.
اگر ارتباط روح فقط با صور ذهنی و لایه وجود ذهنی اشیاء باشد و به لایههای برتر نفوذ نكند، آنچه بهدست میآید خیالی بیش نیست و فقط یك وجود حافظهای خواهد داشت.
2. علم آموزی طبق نگرش اسلام عبارت است از :
حركت دادن روح به سوی ارتباط با لایههای مافوقِ ماده و ذهن و اتصال به مبدأ وجودی اشیاء