هدف این پژوهش بررسی نگاه فرانوگرایان به برنامه درسی و شناسایی عوامل مغفول آنها با تأکید بر آموزههای اسلامی است. این پژوهش بر اساس ماهیت کیفی ـ اکتشافی، مبتنی بر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها توصیفی ـ تحلیلی است. دادهها بهمنظور تحلیل پس از جمعآوری مبتنی بر آرای برنامه درسی اسکایرو، نال و جیمیلر عواملی چون هدف، محتوای آموزشی، نقش مربیان، راهبردهای یاددهی ـ یادگیری، یادگیرندگان، فناوری آموزشی و ارزشیابی، مقولهبندی و ارائه شد. نتایج این پژوهش حاکی است که مبناهایی در عوامل هدف، روش آموزش، محتوای آموزش و ارزشیابی مغفول مانده است. فرانوگرایان با ردّ میراث ارزشمند به نقادی اصول، روشها و سبکهای ارزشیابی میپردازند و بهطور کلی تلاشهای برنامه درسی فرانوگرا در گفتمان خلاصه میشود. در تبیین عوامل برنامه درسی (هدف، روش، محتوا و ارزشیابی) مبتنی بر توحید محوری و با تأکید بر تعلیم و تربیت اسلامی انسان امروزی میتواند با پیروی از آن، نیازهای خود را پاسخ دهد. برنامه درسی مبتنی بر آموزههای اسلامی، دارای ویژگیهایی نظیر هدف نهایی آن قرب الهی، انتخابهای آن زمینهساز تقرب به ربَ خویش، محتوا مبتنی بر آموزههای قرآنی بوده و ارزشیابی نیز وقتی مطلوب است که با ارزشهاي اسلامی متناسب است و فرد به تمام روابط چهارگانه ارتباط با خدا، خود، دیگران و طبیعت توجه کند.