معرفی اجمالی
گزیدهای از بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره مسجد:
از دیرباز و در قرون متمادی مساجد اصلیترین پایگاه اجتماعی مسلمانان بوده که همواره محل رجوع مردم بوده است. نقش اجتماعی مساجد در یکصد سال اخیر بهویژه در پیروزی انقلاب اسلامی پررنگ است بهطوریکه برخی از کارشناسها بر این باورند که اگر این نهاد اجتماعی وجود نداشت، انقلاب اسلامی نمیتوانست به پیروزی برسد.
نهاد مسجد در اسلام به عنوان یک مرکز عبادی، اجتماعی و فرهنگی اهمیت ویژهای دارد. این نهاد در طول تاریخ اسلام همواره نقش مهمی در شکلگیری هویت دینی و اجتماعی مسلمانان ایفا کرده است. مسجد در صدر اسلام، نه تنها محل عبادت بود، بلکه کارکردهای اجتماعی متنوعی مانند آموزش، قضاوت، مشاوره و حتی تصمیمگیریهای سیاسی را نیز بر عهده داشت.
پایگاه تخصصی مسجد: اینجا
انواع مساجد:
- مسجد جمعه: محل برگزاری نماز جمعه
- مسجد محلی: مساجد کوچک در محلهها
- مسجد حرم: مسجد الحرام و المسجد النبوي
- مسجد خانگی: مکانهایی که برای عبادات خانگی استفاده میشوند
تاریخچه مسجد در اسلام
مراحل تاریخی
1. دوران پیامبری: مسجد قباء و مسجد نبی
2. دوران خلافت راشدین: گسترش مساجد در سراسر جهان اسلام
3. دوران صفویه: معماری مساجد در ایران
4. دوران مدرن: نقش مساجد در جوامع معاصر
۱. نخستین مسجد در صدر اسلام
مسجد قبا:
اولین مسجد ساخته شده در اسلام (سال ۱ هجری/۶۲۲ م)
محل ساخت: قُبا (حاشیه مدینه)
مسجد النبی:
دومین مسجد و الگوی تمام مساجد جهان اسلام
ساخت: سال ۱ هجری پس از هجرت پیامبر(ص) به مدینه
ویژگیها:
ابتدا با خشت و تنه خرما ساخته شد
محلی برای نماز، قضاوت، آموزش و تصمیمگیریهای حکومتی
۲. مساجد تاریخی مهم (قرن اول هجری)
نام مسجد | محل ساخت | سال تأسیس | اهمیت |
---|---|---|---|
مسجد الحرام | مکه | پیش از اسلام (بازسازی توسط پیامبر) | قبله مسلمین |
مسجد الاقصی | بیت المقدس | دوره حضرت سلیمان(ع) | معراج پیامبر(ص) |
مسجد ضرار | مدینه | ۹ هجری | منافقین (تخریب به دستور پیامبر) |
مساجد جهان اسلام
«مسجد الازهر» مصر در عهد خلفای فاطمی مرکز مهم فرهنگی و مجمع علمی دانشمندان، به ویژه فقهای شیعه به شمار میرفت و هر چند در ابتدای امر، مسجدی ساده بود، لکن بعدها به صورت دانشگاهی در آمد که دانشجویان و طالبان علم از اطراف و اکناف جهان اسلام به آنجا روی میآوردند.
>مسجد «قرویّین فاس»، در نیمهی قرن سوم هجری قمری تاسیس شد و سپس به یکی از مراکز مهم فرهنگی و علمی در آمد؛ فارغ التحصیلان این مسجد با تبحّری که در علوم و فنون مختلف داشتند به اقطار اسلامی سرازیر شدند.
>مسجد «قرطبه»، اروپاییان را به خود جذب کرد و آنان را برای تحصیل دانش و کسب آگاهی بیشتر از اسلام به سوی خود کشید و عدهی کثیری از فقیهان، دانشمندان، شاعران، ادیبان، فلاسفه و مترجمان آثار از آن مساجد فارغ التحصیل شدند.
حوزه علمیه نجف اشرف به دست «شیخ الطایفه محمد بن حسن طوسی» در مسجد یا مساجد کنار حرم امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیهالسّلام) پایه گذاری شد و این مرکز علمی، با سابقهای هزار ساله، تاکنون فقها و دانشمندان برجستهای به جامعهی بشری تحویل داده که به اقرار و اعتراف برخی حقوقدانان معاصر و صاحب اثر، نظریهی بعضی از فقهای فارغ التحصیل آن حوزهی مقدس بر نظریهی مشهورترین دانشمندان و حقوقدانان مغرب زمین در زمینهی حقوق تطبیقی رجحان داشته و از عمق و دقت بیشتری برخوردار است.
افزون بر بعد علمی، بعد سیاسی و مرکزیت مبارزاتی این حوزهی شیعی ـ به ویژه در دو قرن اخیر ـ اظهر من الشمس است. همچون رهبری نهضت ضد انگلیس استعمارگر در جنگهای عراق و رهبری نهضت مشروطیت ایران در دورهی قاجار، و جنبش تنباکو و سر انجام قیام اسلامی و حرکت بینظیر امام خمینی (قدس سره) در براندازی سلطهی استعماری آمریکا و طرد رژیم دست نشاندهی پهلوی.
حوزه علمیه قم نیز در مساجد اطراف مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه (علیهاالسلام) بنیان نهاده شده و توسعه پیدا کرده است؛ افاضات علمی و انتشار فرهنگ اصیل اسلامی از این مرکز مقدس علمی ـ دینی، بر همگان روشن است و اثبات آن با توجه به این همه آثار درخور توجه نیاز به اقامهی دلیل و برهان ندارد.
خدمات و ویژگی های مسجد
۱. آموزش و ترویج علوم اسلامی
مساجد با برگزاری جلسات تفسیر قرآن، دروس فقهی و کارگاههای اخلاقی، معارف دینی را به صورت کاربردی به جامعه منتقل میکنند. برنامههایی مانند:
-
مدرسههای قرآن برای آموزش تجوید و مفاهیم قرآنی
-
دورههای فقه کاربردی (احکام روزمره، خانواده، کسبوکار)
-
کلاسهای تربیت مبلغ برای پاسخگویی به شبهات دینی
۲. ارتباط علم و دین
برخی مساجد با همکاری حوزههای علمیه و دانشگاهها، برنامههایی برای تلفیق علوم جدید با معارف اسلامی برگزار میکنند، مانند:
-
همایشهای علمی-دینی (مثلاً “اسلام و روانشناسی”، “فقه و پزشکی”)
-
کتابخانههای تخصصی با منابع اسلامی و علمی
-
مشاورههای دینی-تخصصی (مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی)
۳. خدمات اجتماعی و اقتصادی
مساجد در برخی کشورها به مراکز ارائه خدمات اجتماعی و اقتصادی تبدیل شدهاند، از جمله:
-
صندوقهای قرضالحسنه برای حمایت از نیازمندان
-
کارگاههای مهارتآموزی با تأکید بر اخلاق حرفهای اسلامی
-
کمپینهای مردمی (مثل کمک به زلزلهزدگان یا تولید محصولات حلال)
4. الگوی حکمرانی اسلامی
در برخی کشورها مانند ایران و مالزی، مساجد به عنوان پل ارتباطی بین مردم و نظام اسلامی عمل میکنند و در سیاستگذاریهای فرهنگی-اجتماعی نقش دارند.
کارکرد های مسجد
کارکردهای مسجد یه صورت کلی به این شرح است:
- مسجد؛ نماد عرفان جمعی مؤمنان
- مسجد و هویت یابی معنوی
- مسجد؛ حلقه پیوند اجتماعی مؤمنانه
- مسجد؛ تسهیل گر همکاری در نیکی و تقوا
- مسجد و تازه سازی انگیزه های ایمانی
- مسجد و معنابخشی به زندگی
- مسجد و بازشناسی مسلمان از نشانه ها
کارکردهای مهم:
- کارکرد معنوی-عبادی
فضای اختصاصی برای ارتباط با خداوند
محیطی عاری از عوامل حواسپرتی روزمره
تقویت تمرکز و خلوت معنوی
- کارکرد هویتساز
شکلدهی هویت دینی پایدار
تلفیق هویت فردی و جمعی
پیشگیری از بحرانهای هویتی
- کارکرد اجتماعی
تأمین نیاز به تعلق گروهی
بستر مناسب برای ازدواج آگاهانه
شبکهسازی اجتماعی و حمایتی
- کارکرد روانشناختی
تقویت انگیزههای درونی
مقابله با پیامدهای زندگی مدرن
ارتقای سلامت روانی-معنوی
- کارکرد معنابخش
پاسخ به سؤالات وجودی
ایجاد چشمانداز متعالی به زندگی
پرورش بعد روحانی انسان
خواندن بیشتر: اینجا
نقش مسجد
- اجتماعی : تعامل بین افراد و تقویت ارتباطات
- فرهنگی : انتشار ارزشهای اسلامی و آموزش دینی
- معنوی : ارتقاء روحانیت و تربیت اخلاقی
- اقتصادی : ایجاد فرصتهای کاری و حمایت از فقرا
- برای مشاهده پست های بیشتر به آدرس مراکز کاربرد مراجعه کنید.