نمونه قالب سوالات مربوط به سطح حافظهای و فهم اولیه در اهداف آموزشی
سطح حافظهای
برخی نكات مهم و حیاتی وجود دارد كه باید علمآموز آنها را حفظ كند و در مسیر زندگی با به خاطر آوردن آنها، بتواند تصمیم صحیح اتخاذ كند. علمآموز این نكات را در طول تدریس با استفاده از روش كارگاهی استخراج كرده است و شما با توجه به اهمیت آنها، سوالی راجع به این نكات میخواهید طراحی كنید. برای دقیق و شفّاف شدن سؤال باید زمینه و موقعیتی كه نكته مورد نظر مربوط به آن است را كاملاً در سؤال تشریح كنید. فرق دو سؤال زیر را ببینید :
سوال غلط : واقفیه چه عقایدی دارند؟
سوال صحیح : واقفیه عدهای از اطرافیان امام موسی بن جعفر علیهالسلام بودند كه پس از وفات ایشان، عملكردی از خود بروز دادند كه بیانگر یك گرایش فكری جدید بود، این گرایش را با بیان دو خصوصیت از آن توصیف كنید.
سوالی سؤال خوب است كه:
قسمتی از مطلب درس را در خود داشته باشد
و قسمت دیگر آن را به یاد علمآموز بیندازد.
سطح فهم اولیه
با توجّه به تحلیلی كه از فهم و كیفیت ایجاد آن در یادداشتهای قبل داشتیم، قالب سوالاتی كه درصدد تشخیص فهم اولیه است باید از برقراری ارتباط بین اطلاعات قبلی علمآموز و آگاهیهای موجود در درس كشف كند.
مانند قالبهایی كه در نمادهای آنها را در جدول مربوط به سطوح فهم و ادراك در یادداشتهای قبلی مشاهده كردهاید.
شماره |
سطح فهم |
نمادهای تشخیص و اندازهگیری |
1 |
تصور اولیه ( سطح حافظهای ) |
علم آموز بتواند به یاد بیاورد، مشخص كند، تمیز بدهد، نشان بدهد، تعیین كند، تعریف كند. |
2 |
فهم اولیه ( سطح ادراكی ) |
بتواند به بیان خود مطلب را بازگو كند، ترجمه كند، تنظیم كند، نتیجه بگیرد، شكل آنرا بكشد، توضیح دهد. |
نمونه سوال1:
مقاله ” اعراب بیانگر حالتهای معنایی است نه حالتهای لفظی” نوشته عبدالقاهر جرجانی در اختیار شماست. این مقاله را در پنج سطر خلاصه كنید به طوری كه خلاصه شما حاوی چهار مورد باشد:
اصل ادعا
یك دلیل برای آن
یك شاهد و نمونه
نتیجهگیری و توصیه
نمونه سوال2:
كدامیك از جملات زیر ترجمه این آیه شریفه است؟
ما لَكمْ لا تَرْجُونَ للَّهِ وَقَاراً ( سوره نوح آیه 13)
شما را چه میشود كه از عظمت خداوند نمیترسید؟
چرا شما براى خدا هیچ ارزشی قائل نیستید؟!
خدا برای شما هیچ ارزشی قائل نیست.
برای شما ترسی از خدا نیست!