نتیجه مباحث معرفت شناسی

نتیجه مباحث معرفت شناسانه در مدل آموزشی پنج بعدی

پس از مطالعه “دقیق” و “فهم” مباحث معرفت شناسی که در ضمن ده یادداشت بیان کردیم:

شما می‌توانید:

با توجّه به آنچه از حقیقت علم و فهم و تفكیك لایه‌های فهم از یكدیگر به‌دست آمد، جمله زیر را تشریح كنید و منظور از “آموختن” و “خوب فهمیدن” را توضیح دهید.

شاگردان باید علم بیاموزند

و استاد باید تلاش كند كه آنها درس را خوب بفهمند.

علم بیاموزند و خوب بفهمند یعنی چه فعل و انفعالاتی در وجود آنها صورت پذیرد؟ آیا بدون دانستن این فعل‌وانفعالات، می‌توان یك تدریس آگاهانه داشت؟!

در این قسمت، شما این فعل‌و‌انفعالات را فراگرفتید و می‌توانید برای یك تدریس آگاهانه اقدام كنید.

2. شما به‌دست آوردید كه:

گفتن جملاتی مانند: “خوب درس بخوانید، درست بفهمید، دقیق یاد بگیرید، كاملاً بدانید” ناشیانه است زیرا مخاطب، منظور شما را از كلمات “خوب و درست و دقیق و كامل” نمی‌داند. برای راهنمایی و یا تحریك علم‌آموزان باید از افعالی كه در سطوح فهم و ادراك فراگرفته‌اید استفاده كنید و مقصود خود را از “خوب و درست و…” مشخص كنید. مثلاً بگوییم:

تو باید طوری درس بخوانی كه بتوانی تمام احتمالات ممكن در این مسأله را تشخیص بدهی. یا بتوانی پیغام خدا به بشریت را ترجمه كنی یا…؛ با اتمام این قسمت، شما می‌توانید اهداف آموزشی مناسب با نیازها را تعیین كنید.

حتما این مطلب را هم بخوانید  سیر مطالعاتی مهدویت
طبقه بندی شده در: آموزش پنج بعدی
پرونده ویژه: عبدالحمید واسطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *