نتیجه جلسات متخصصان گروه کانونیِ مربیان و مشاوران

آنچه خواهید خواند...

برای امتیازدهی کلیک کنید!
[Total: میانگین: ]

نتیجه جلسات متخصصان گروه کانونیِ مربیان و مشاوران [1] در رابطه با نیازهای اساسی دینی جوانان تحصیلکرده نیمه‌مذهبی

سؤالات و نتایج

  1. با توجه به تجربۀ زیسته و مشاوره‌های جناب‌عالی با گروه یادشده، شدیدترین نیازها و اساسی‌ترین پرسش‌های نوظهور این گروه که تا چند سال آینده پایدار خواه بود، چیست؟
  2. چرا به ما برای انتخاب آموزشهای مذهبی، اختیار داده نمی‌شود؟
  3. چرا دین، انتخابی نیست؟
  4. چرا اساساً ما دختران حق انتخاب در اغلب عرصه‌های زندگی نداریم؟
  5. چرا بی‌عدالتی و تبعیض نسبت به دختران وجود دارد؟
  6. از کجا بدانم که دستورات دینی، مفید است؟
  7. دین قرار است برای من چه کند؟ و آیا اساساً توان و فایده برای من دارد؟
  8. جرا جذاب بودن ما برای پسرانی بیشتر، ممنوع باشد؟
  9. چرا دعاها مستجاب نمی‌شوند؟ پس نکند که خبری نیست یا خدا مرا دوست ندارد یا عادل نیست؟
  10. چرا حسادت و خشم و هیجانات من، باید سرکوب شود و خودم نباشم؟
  11. در تحلیل شما، ریشه‌های نیازها و پرسش‌های دینیِ بنیادین و رو به رشد فوق در گروه یادشده،چیست؟
  12. عدم شناخت کافی از دین.
  13. به سراغ بخشهای لذت‌بخش دین‌ می‌روند.
  14. دین، نه نیاز و نه لذت و نه انتخاب آنهاست.
  15. عمده مشکلات جوانها، ناشی از نحوه دینداری والدین است.
  16. غالب دختران، از دختر بودن خود ناراضی هستند و دچار ضعف هویت جنسیتی به خاطر کژکارکردهای خانواده‌ها هستند.
  17. سؤال و مسئله دختران، خود آنهاست نه دین
  18. ضعف در تجربۀ دینی
  19. افراط در رویکرد مناسکی در تربیتی دینی
  20. ضعف عزت نفس در فرایند و نتایج دینداری
  21. شکاف بین معرفت دینی و زیست دینی دینداران
  22. عدم انتقال نگرش‌های کلان و اسلوب‌های دینی به دینداران به جای تعبدگرایی جزئی
  23. دین، تظاهرات مذهبی است که بود و نبودش برای ما فایده‌ای ندارند
  24. به میزان جدایی از خانواده، از مذهب جدا و دچار افسردگی می‌شوند.
  25. اولین کسی که او را از افسردگی جدا کند، شیفته‌اش می‌شوند
  26. دهه هشتادی‌ها غالباً تجربه دینی ندارند
  27. احساس آنها این است که به هیچ نخی وصل نیستند
  28. در دانشگاه، عالم دینی پاسخگو نیست
  29. تلمبار شدن پرسشها و اعتراضهای دینی، موجب عصیان دینی شده است
  30. دین آن قدر اهمیت و جاذبه و دغدغه‌مندی ندارد که به جز کلاس دینی، پرسشی از دین داشته باشند
  31. نوجوانان به جز درگیری‌های شخصی خودش (مثل بینی) نمی‌تواند تمرکز و دغدغه وسیع داشته باشد و این طبیعی است
  32. مسئله هویت (استقلال، بلوغ و شخصیت‌جویی) در نوجوانی بایستی حل شود و گرنه تا آخر عمر می‌ماند
  33. نسل جدید اصلاً بحث و مبارزه نمی‌کند و بی‌تفاوت است (آره… تو خوبی)/
  34. کارکردی تر شدن جامعه و حتی تبلیغات دینی، پایانی ندارد و این در امر دینی ممکن نیست
  35. با توجه به تأثیرات وسیع گفتمان جهانی بر آنها، تأثیر گفتمان‌های درون‌دینی را کاسته است.
  36. بر عکس کنترل خشم و حسادت و غضب، باید برون‌ریزی عاطفی داشت
  37. تضاد دین با آزادی و خواست‌ها و نیازهای انسانی، موجب پرسش می‌شود
  38. وزن این نیازها در هر یک از دسته های «پرسش‌های شناختی و اعتقادی و نگرشی»، «پرسش‌های ارزشی، اخلاقی و عاطفی» و «پرسش‌های رفتاری، هنجاری، و احکام عملی» چیست؟
  39. بیشتر نیازها و پرسش‌های دختران از جنس عاطفی است، سپس رفتاری و هنجاری
  40. ترکیبی از شناختی و عاطفی است و اساساً صلاحیت دین را در حوزه رفتاری، زیر سؤال می‌برد
  41. اساساً این پرسش‌های چندان عمیق و واقعی نیست، ولی در سنین بالاتر، بیشتر شناختی است
  42. اعتراضها به ابعاد رفتاری دین زیاد است
  43. چقدر از این پرسشها «ذهنی ـ شناختی» درباره حقیقت و اصالت دین، و چقدر «کارکردی- سودمدار» درباره فایده و کارکرد دین و چقدر «روشی-عملیاتی» در باره راه و روش دینداری است؟
حتما این مطلب را هم بخوانید  جمع بندی نیازها و پرسش‌های دینی جوانان تحصیلکرده نیمه مذهبی

بیشتر درباره بُعد روشی عملیاتیِ دین است.

  1. برای ارتباط و نزدیک شدن به این گروه و مکالمه و گفتگو، چه پیشنهادی دارید؟
  2. فعال‌سازی و آموزش اساتید نخبه علمی اما مذهبی برای گفتگوی مذهبی
  3. گفتگو در خانه و ارتباط مستمر در فضای واقعی زندگی مشترک با مربی به خصوص در دوره نوجوانی
  4. ارتباط با گروه همسال و متناسب با نیازهای دختران نوجوان: گرما و شور عاطفی، بدون حجاب و رها،
  5. ارتباط مستمر، آزاد و چندجانبه با گروه هدف بدون کلیشه‌های رایج و محدودیت‌های رسمی تبلیغات دینی
  6. اصلاح مذهبی‌ها و تربیت توحیدی

ملاحظات

بیشترین مضامین پرتکرار در پرسش‌های روزمره آنها عبارت است از: حجاب، مشروب، روابط دختر و پسر، فایده دین، مواد مخدر، آرامش و لذت.

تعیین اولویت پرسش‌های مطرح شده‌ی مربیان و مشاوره[2]

 

نیاز نوظهور به‌صورت پرسش
(و عدم کفایت پاسخ‌ها)

ویژگی جامعه هدف

میانگین اولویت

ردیف

شدت و فوریت از نظر جامعه هدف

گستردگی و زیربنایی از نظر گروه کانون

1

چرا به ما برای انتخاب آموزشهای مذهبی، اختیار داده نمی‌شود؟

 

4

2

2

چرا دین، انتخابی نیست؟

 

5

4

3

چرا اساساً ما دختران حق انتخاب در اغلب عرصه‌های زندگی نداریم؟

دختران

5

3

4

چرا بی‌عدالتی و تبعیض نسبت به دختران وجود دارد؟

دختران

5

3

5

از کجا بدانم که دستورات دینی، مفید است؟

 

4

4

6

دین قرار است برای من چه کند؟ و آیا اساساً توان و فایده برای من دارد؟

 

5

3

7

جرا جذاب بودن ما برای پسرانی بیشتر، ممنوع باشد؟

دختران

5

2

8

چرا دعاها مستجاب نمی‌شوند؟ پس نکند که خبری نیست یا خدا مرا دوست ندارد یا عادل نیست؟

 

5

3

 

چرا حسادت و خشم و هیجانات من، باید سرکوب شود و خودم نباشم؟

نوجوان

5

4

  1. . سرکار خانم دکتر نجمه خدادادی (دکتری حرفه ای پزشکی، مدیر اسبق فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، مشاور خانواده و دانشجویی)؛ سرکار خانم دکتر الهام غفاری (دکترای مطالعات زنان، مدیر موسسه آموزشی، تربیتی ویژه دختران و از فعالان اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان)؛ سرکار خانم ربابه مروارید (کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی، دبیر ممتاز دبیرستان های ممتاز و تیزهوشان با ۲۷ سال سابقه تدریس دورس مرتبط با معارف اسلامی، مشاور و پاسخگوئی مذهبی برای دانش آموزان)؛ سرکار خانم دکتر حلیمه شیخ‌علیشاهی (دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، فعال و مشاور تربیتی، عضو کمیسیون بانوان استانداری و مرکز مدیریت حوزه، مدیر مرکز تخصصی طوبی دفتر تبلیغات اسلامی در زمینه برگزاری دوره‌های تخصصی سطح ۳ ویژه خواهران در حوزه علمیه خراسان.)

  2. . حجت‌الاسلام مجتبی الهی خراسانی (عضو شورای تعلیم و تربیت اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان و رئیس میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم)؛ حجت‌الاسلام دکتر علیرضا پیروزمند (عضو هیئت علمی و قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی، رئیس کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، عضو شورای علمی میز تخصصی توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی)؛ دکتر محمد سهیلی (دکتری فلسفه، مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، عضو هیأت رئیسه و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه دوره چهارم شورای اسلامی شهر مشهد، محقق و پژوهشگر رصد و مطالعات اجتماعی)؛ دکترسید مصطفی احمدزاده (دکترای علوم قرآن و حدیث و مدیر پژوهشکده اسلام تمدنی و دارای مقالات متعدد در حوزه‌های قرآن و مطالعات اجتماعی قرآن و مطالعات میان رشته‌ای، روش‌شناسی تفسیر قرآن کریم و برنامه‌ریزی فرهنگی)؛ حجت‌الاسلام محمد الهی خراسانی (نویسنده و فعال تربیتی، کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث، مدرس سطح عالی حوزه علمیه خراسان، مدیر سابق مدرسه علمیه ویژه دانشگاهیان، مؤسس محفل فعالان فرهنگی مشهد، مؤسس جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی)؛ حجت‌الاسلام سید مهدی روحبخش (فعال فرهنگی و رسانه‌ای، بنیانگذار و مربی چند استارتاپ فرهنگی، مدرس سطح سه حوزه علمیه خراسان، رئیس اداره هنر، رسانه و فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی)؛ حجت‌الاسلام محسن حاجی‌مرادخانی (نویسنده و مشاور تربیتی، مدرس حوزه علمیه خراسان، مدیر سابق طرح و برنامه مدارس علمیه حضرت مهدی(عج)، با حضوری جدی و دغدغه‌مند در میان قشر جوان)

حتما این مطلب را هم بخوانید  همایش بین المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی

مطالب مرتبط با:

مطالب مرتبط با:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *