محتوا، الگو و روش آموزشی تربیتی در حوزه

برای امتیازدهی کلیک کنید!
[Total: میانگین: ]

محتوای آموزشی- تربیتی حوزه

حوزه‌های علمیه برای فهم و عمل به قرآن تاسیس شده‌اند. محتوای آموزشی و تربیتی حوزه، “قرآن” است. تمام تلاش یك طالب علوم و معارف اسلام، فهم قرآن و عمل به آن است همان‌طور كه سیره پیامبر اسلام و ائمه معصومین علیهم‌السّلام بوده است. قرآن بیانگر نگرش خداوند به هستی، قانون الهی و فرهنگ مورد نظر اوست.[1]

در نگرش اسلام ملاك اعلمیت در دین، اعلمیت به كتاب‌الله است؛ كسی كه بهتر از دیگران منظور خداوند را می‌فهمد و انتظارات او را تشخیص می‌دهد.[2] كلام و سیره پیامبر و ائمه طاهرین سلام الله علیهم اجمعین تجلّی و تبیین قرآن است، فهم گفتار و رفتار آنها برای فهم قرآن است.[3]

الگوی آموزشی_ تربیتی در حوزه

اسلام علمی را واقعی و نافع می‌داند كه با زندگی و عمل مرتبط باشد[4]، آن هم نه فقط زندگی ظاهری مادّی ، بلكه زندگی با تمام جوانب و لایه‌های متّصل به ابدیتِ آن.[5] بنابراین الگوی آموزشی و تربیتی مورد نظر اسلام، الگویی است كه آموزش را با عمل و زندگی پیوند دهد؛ الگویی كه فكر و روح را از سه بُعد:[6]

1. كشف قوانین و معادلات موجود در موضوعات آموزشی (حكمت)

2. تشخیص منافع یادگیری مطالب و ضرر ندانستن آنها (موعظه حسنه)

3. اثبات برتری مطالب آموزشی بر موارد مشابه (جدال احسن)

به سوی یادگیری سوق دهد.

روش آموزشی_ تربیتی در حوزه

بر اساس نگرش اسلام، روش حلّ‌مسأله و اهتمام به سؤال پردازی كلید یادگیری است.[7]

حتما این مطلب را هم بخوانید  ابزارهای اصلی تدریس

و روش تفكّرِ تحلیلی و نقّادانه، ابزاری برای كشف حقیقت و نفوذ به لایه‌های درونی آن.[8]

الگوی تحصیل، تحقیق و تدریس در حوزه، الگوی فعّالِ سه بُعدی است

و روش اجرای آن، روش حلّ مساله، تفكّر تحلیلی و نقّادانه است.

  1. سوره اسراء آيه 9: “إِنَّ هَذَا الْقُرْءَانَ يهْدِى لِلَّتى هِىَ أَقْوَمُ.”

    ” اين قرآن شما را به اساسي‌ترين و استوارترين برنامه‌ها راهنمايي مي‌كند.”

  2. ِالكافي ج1 ص36 باب صفه‌العلماء ص36:

    “أَ لَا أُخْبِرُكُمْ بِالْفَقِيهِ حَقِّ الْفَقِيهِ مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَهْْ اللَّهِ وَ لَمْ يُؤْمِنْهُمْ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ وَ لَمْ يُرَخِّصْ لَهُمْ فِي مَعَاصِي اللَّهِ وَ لَمْ يَتْرُكِ الْقُرْآنَ رَغْبَهًْْ عَنْهُ إِلَى غَيْرِهِ أَلَا لَا خَيْرَ فِي عِلْمٍ لَيْسَ فِيهِ تَفَهُّمٌ أَلَا لَا خَيْرَ فِي قِرَاءَهٍْْ لَيْسَ فِيهَا تَدَبُّرٌ أَلَا لَا خَيْرَ فِي عِبَادَهٍْْ لَيْسَ فِيهَا تفكّر. “

    “به شما بگويم دين‌شناس واقعي كيست؟ كسي است كه طوري سخن مي‌گويد و عمل مي‌كند كه:

    الف- مردم از رحمت خدا نااميد نشوند.

    ب- خود را از عذاب خدا در امان نبينند.

    ج- با اغماض‌ها و سهل‌انگاري‌ها راه انجام گناهان را براي مردم باز نمي‌كند.

    د – چنان با علوم قرآن آشناست و انس دارد كه هيچ گاه علوم ديگر را دررديف علم قرآن قرار نمي‌دهد.

    خوب دقّت كنيد! علمي كه كاربرد و تحليل در آن نباشد به‌درد نمي‌خورد، مطالعه و قرائتي كه كشف مقصود مؤلّف در آن نباشد به‌درد نمي‌خورد، ارتباط با خدايي كه تفكّر در آن نباشد به‌درد نمي‌خورد.”

  3. قال الصّادق عليه‌السلام: “اَنتُم اَفْقَهُ‌ النَّاسِ اِذَا عَرَفْتُم مَعَانِيَ كَلاَمِنَا.”

    “فهميده‌ترين فرد كسي است كه منظور و مقصود سخنان ما را به دست آورد.”

  4. كافي ج1 ص44: قال الباقرعليه‌السلام: “الْعِلْمُ مَقْرُونٌ إِلَى الْعَمَلِ فَمَنْ عَلِمَ عَمِلَ وَ مَنْ عَمِلَ عَلِمَ وَ الْعِلْمُ يَهْتِفُ بِالْعَمَلِ فَإِنْ أَجَابَهُ وَ إِلَّا ارْتَحَلَ.””

    “علم با عمل همراه است. هر كس علمي ‌را آموخت بايد به آن عمل كند واِلّا علم خود را از دست خواهد داد.”

  5. سوره فاطر آيه 28: “إِنَّمَا يخْشى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَؤُا.”

    “از بين كساني كه به خدا عقيده دارند فقط اهل دانش و آگاهي هستند كه با تمام وجود به او توجّه دارند و عظمت او را مي‌يابند.”

  6. سوره نحل آيه 125: “اُدْعُ اِلي سَبيِلِ ربِِّك بِالحِكْمَهِْْ والمَوعِظَهِْْ الحَسَنَهِْْ وجَادِلـْهُم بِالَّتِي هِيَ اَحْسَن ُ”

    “با استفاده از سه ابزار زير نفوس را به سوي علم و حقيقت دعوت نما: قوانين و معادلات موجود در هستي، به طوري كه هماهنگ بودن موضوع با كل هستي را احساس كني؛ تشخيص نفع و ضررها، به طوري كه درست و غلط و مفيد و مضرّ را بشناسي؛ نقد و بررسي مطالب و نظريات ، به طوري كه بتواني برتري مطلبي را بر ديگر موارد تشخيص دهي.”

  7. خصال ج1ص244 قال الباقر عليه‌السلام: “العِلْمُ خَزَائِنُ و المَفَاتِيحُ السُّؤَالُ فَاسْأَلوا يَرْحَمَكُمُ اللهُ فَإنَّهُ يُؤجَرُ فِي العِلْمِ أرْبعَهٌْْ : السَّائِلُ و المُتَكَلِّمُ و المُسْتَمِعُ و المُحِبُّ لَهُم.”

    ” علم در گنجينه‌ها نهفته است و سوال، كليد اين گنجينه هاست، اهل سؤال كردن باشيد (كه اميد است خدا به شما لطف و عنايت داشته باشد). دررابطه با علم چهار گروه بهره‌مند مي‌شوند: سؤال‌كننده، پاسخ‌گوينده، شنوندّه پاسخ و كسي كه گفتگوي آنها را دوست دارد.”

  8. كافي ج1 ص 17 قال اميرالمؤمنين عليه‌السلام : “اعْقِلُوا الْخَبَرَ إِذَا سَمِعْتُمُوهُ عَقْلَ رِعَايَهٍْْ لَا عَقْلَ رِوَايَهٍْْ فَإِنَّ رُوَاه ْْ الْعِلْمِ كَثِيرٌ وَ رُعَاتَهُ قَلِيلٌ.”

    “وقتي مطلبي را مي‌شنويد آن‌را تحليل كنيد و جوانبش را بررسي نماييد، نه اينكه فقط شنونده باشيد و به ذهن بسپاريد. افرادي كه مطالب را حفظ مي‌كنند زيادند امّا افرادي كه مطالب را تحليل مي‌كنند كم‌‌اند.”

حتما این مطلب را هم بخوانید  مهارت طرح سؤال (ایجاد زمینه تفكر)
طبقه بندی شده در: حوزه علمیه
طبقه بندی شده در: مشترک میان علوم اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *