توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی

مجلات فارسی حوزه آموزش؛ بخش دوم

برخی از برترین مجلات فارسی حوزه آموزش
تصویر ابراهیم حاتمی
ابراهیم حاتمی
ابراهیم حاتمی
مجلات فارسی حوزه آموزش، به عنوان موتور محرکه پژوهش و نوآوری، نقشی کلیدی در ارتقای کیفیت نظام آموزشی ایران ایفا می‌کنند. این نشریات که عموماً زیر نظر دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی معتبر منتشر می‌شوند، بستری تخصصی برای انتشار نتایج تحقیقات کاربردی و بنیادی در علوم تربیتی فراهم می‌آورند.

آنچه خواهید خواند...

/ 5. تعداد رای:

برای ثبت امتیاز، اولین نفر باشید.

مقدمه

مجلات فارسی حوزه آموزش، به عنوان موتور محرکه پژوهش و نوآوری، نقشی کلیدی در ارتقای کیفیت نظام آموزشی ایران ایفا می‌کنند. این نشریات که عموماً زیر نظر دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی معتبر منتشر می‌شوند، بستری تخصصی برای انتشار نتایج تحقیقات کاربردی و بنیادی در علوم تربیتی فراهم می‌آورند. آنها با پوشش طیف گسترده‌ای از موضوعات، از روان‌شناسی تربیتی و برنامه‌ریزی درسی گرفته تا فناوری‌های نوین آموزشی و سیاست‌گذاری در آموزش عالی، به تبادل دانش میان اساتید، دانشجویان و متخصصان کمک می‌کنند. از طریق انتشار مقالات داوری‌شده و معتبر، این مجلات نه تنها به توسعه نظری دانش، بلکه به ارائه راه‌حل‌های عملی برای چالش‌های نظام آموزشی کشور یاری می‌رسانند و پلی میان دانشگاه و مدرسه ایجاد می‌کنند.

 

نقش مجلات حوزه آموزش در توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی

مجلات حوزه آموزش نقشی محوری در توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی ایفا می‌کنند، چرا که با ارائه آخرین دستاوردهای پژوهشی در زمینه‌هایی چون روش‌شناسی تدریس، روان‌شناسی تربیتی، برنامه‌ریزی درسی و فناوری‌های آموزشی، پلی میان روش‌های سنتی تعلیم و تربیت و نیازهای نوین جامعه ایجاد می‌کنند. این نشریات با معرفی رویکردهای نوین یادگیری، به بهبود فرآیند آموزش در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها کمک کرده و از شیوه‌های صرفاً حفظی به سمت روش‌هایی سوق می‌دهند که تفکر انتقادی و فهم عمیق متون اسلامی را تقویت می‌کنند.

افزون بر این، مقالات این مجلات می‌توانند به تدوین برنامه‌های درسی منسجم برای رشته‌های علوم اسلامی، طراحی ابزارهای نوین سنجش و ارزشیابی برای سنجش دقیق‌تر مهارت‌های دانشجویان و نیز ارائه راه‌حل‌های کاربردی برای ادغام فناوری در آموزش علوم دینی یاری رسانند. به این ترتیب، مجلات حوزه آموزش نه تنها به ارتقاء علمی، بلکه به انطباق و پویایی علوم اسلامی در بستر چالش‌های آموزشی عصر حاضر کمک شایانی می‌نمایند.

 

فصلنامه مطالعات راهبردی تعلیم و تربیت

عنوان مجله: فصلنامه مطالعات راهبردی تعلیم و تربیت کشور: ایران
عنوان انگلیسی: Journal of Strategic Studies of Education and Training صاحب امتیاز: دکتر فریبا عطایی
موضوع: علوم تربیتی و آموزش و پرورش مدیرمسئول: دکتر علی خاکی
محورها: طراحی آموزشی، برنامه‌ریزی درسی، آموزش معلمان، سیاست‌های آموزشی و فناوری‌های نوین در آموزش سردبیر: دکتر فریبا عطایی
درجه علمی: علمی-تخصصی دوره انتشار: فصلنامه
اولین شماره: سال 1401 آخرین شماره: بهار 1404
تلفن: 021-88822623 آدرس اینترنتی: strategicstudiesedu@gmail.com

www.strategicstudiesedu.com

نمایه­ ها:
ارسال مقاله و داوری: ارسال مقاله از طریق سامانه آنلاین، داوری دوسوکور هم‌تراز
هیئت تحریریه: دکتر علیرضا عصاره، دکتر حسن ملکی، دکتر جواد حاتمی، دکتر حسین قاسم‌پور مقدم، دکتر مهدی نامداری پژمان، دکتر محمد زارع، دکتر امیر مثنوی، دکتر قدرت‌الله خلیفه.

 

مجله تعلیم و تربیت احسن

عنوان مجله: فصلنامه تعلیم و تربیت احسن کشور: ایران
عنوان انگلیسی: Ahsan Education Quarterly صاحب امتیاز: دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
موضوع: علوم تربیتی مدیرمسئول: دکتر عباس قلتاش
محورها: آموزش، تعلیم و تربیت سردبیر: دکتر محمدعلی نادی
درجه علمی: علمی- پژوهشی/ علمی – مروری دوره انتشار: فصلنامه
اولین شماره: دوره 1، شماره 1 (1403) آخرین شماره: دوره 1، شماره 2 (1403)
تلفن: 071-36191580 آدرس اینترنتی: educationislamic103@gmail.com

https://sanad.iau.ir/journal/jet

نمایه­ ها: گوگل اسکولار، سیویلیکا
ارسال مقاله و داوری: ارسال مقاله از طریق سامانه آنلاین، داوری دوسوکور هم‌تراز
هیئت تحریریه: دکتر سعید بهشتی،دکتر محمدعلی نادی، دکتر فرهاد سراجی، دکتر سید احمد هاشمی، دکتر یحیی صفری، دکتر حسن قلاوندی، دکتر عباس قلتاش، دکتر احمد ترک فر، دکتر سیامک سامانی

 

رويكردهاي نوين آموزشي

عنوان مجله: رویکردهای نوین آموزشی کشور: ایران
عنوان انگلیسی: New Educational Approaches صاحب امتیاز: دانشگاه اصفهان
موضوع: علوم تربیتی، یاددهی و یادگیری علوم تربیتی، یاددهی و یادگیری مدیرمسئول: دکتر رضا هویدا
محورها: رویکردهای نوین یاددهی و یادگیری، روش‌ها و ابزارهای نوین آموزشی، تهیه و تدوین محتوای آموزشی سردبیر: دکتر احمدرضا نصر
درجه علمی: علمی-پژوهشی دوره انتشار: دو فصلنامه
اولین شماره: سال 1388 آخرین شماره: دوره 20، شماره 1 – خرداد 1404 (شماره پیاپی 41)
تلفن: 37934164(31)98+ آدرس اینترنتی: EduJournal@res.ui.ac.ir

https://nea.ui.ac.ir/

نمایه­ ها: ISC، DOAJ، Sherpa Romeo، گوگل اسکالر، EBSCO
ارسال مقاله و داوری: ارسال از طریق سامانه آنلاین، داوری دوسوکور
هیئت تحریریه: Dr Abdolmahdi Riazi, Dr Mahnaz Moallem, Dr Omid Noroozi, Dr M.D. Mark Gall, Dr Ali Darejeh

دکتر احمدرضا نصر اصفهانی، دکتر محمود مهرمحمدی، دکتر احمد شعبانی، دکتر محمدرضا عابدی، دکتر رحمت‌الله مرزوقی، دکتر حسن ملکی، دکتر حمید طاهر نشاط دوست، دکتر حسین مولوی و دکتر بختیار شعبانی ورکی و …

 

پژوهش در نظام های آموزشی

عنوان مجله: پژوهش در نظام‌های آموزشی کشور: ایران
عنوان انگلیسی: Journal of Research in Educational Systems صاحب امتیاز: انجمن پژوهش‌های آموزشی ایران (IERA)
موضوع: روان‌شناسی آموزشی، یادگیری و حافظه مدیرمسئول: دکتر فریبرز درتاج
محورها: تعلیم و تربیت، نظام آموزش و پرورش، تحقیقات آموزشی، آموزش تطبیقی، ارزشیابی آموزشی، تجربیات آموزشی سردبیر: دکتر فریبرز درتاج
درجه علمی: علمی، رتبه «الف» در ارزیابی سال 1403 دوره انتشار: فصلی (فصلنامه)
اولین شماره: 1386 آخرین شماره: دوره 18، شماره 67 – دی 1403
تلفن: 09197731877 آدرس اینترنتی: info@jiera.ir

https://www.jiera.ir/

نمایه­ ها: ROAD، DOAJ، SUDOC
ارسال مقاله و داوری: ارسال از طریق سامانه آنلاین، داوری دوسوکور
هیئت تحریریه: فریبرز درتاج، افسانه لطفی عظیمی، صغری ابراهیمی قوام، کورش پرند، سیدمحمدعلی توکل کوثری، علی دلاور، فاطمه قائمی، فاطمه کاتب، علیرضا کیامنش، کامران محمدخانی، مایکل فراری، فریده محسنی هنجنی، علیرضا نوروزی

 

فناوری آموزش و یادگیری

عنوان مجله: فناوری‌های آموزشی در یادگیری کشور: ایران
عنوان انگلیسی: Educational Technologies in Learning صاحب امتیاز: دانشگاه علامه‌طباطبائی
موضوع: فناوری‌های آموزشی مدیرمسئول: دکتر حمید رضا مقامی
محورها: طراحی، توسعه و تولید فناوری‌های آموزشی سردبیر: دکتر اسماعیل زارعی زوارکی
درجه علمی: علمی-پژوهشی دوره انتشار: فصلنامه
اولین شماره: دوره 1، شماره 1 (1393) آخرین شماره: دوره 8، شماره 27 (فروردین 1404)
تلفن: در دسترس نیست. آدرس اینترنتی: hmaghami@gmail.com

 https://jti.atu.ac.ir

نمایه­ ها: سیویلیکا، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)
ارسال مقاله و داوری: ارسال مقاله از طریق سامانه آنلاین، داوری دوسوکور هم‌تراز
هیئت تحریریه: دکتر حسین رستگارپور، دکتر محمدعلی رستمی، دکتر اسماعیل زارعی زوارکی، دکتر سیدرسول امادی، دکتر فاطمه مفیدی، دکتر محمدرضا نیلی احمدآبادی، دکتر محمدرضا سرکارارانی، دکتر آلیرضا مقدم، دکتر جمشید حاتمی، دکتر محمد سیفی، دکتر خدیجه علی‌آبادی، دکتر هاشم فردانش، دکتر داریوش نوروزی

 

دوفصلنامه توسعه برنامه درسی

عنوان مجله: دوفصلنامه توسعه برنامه درسی کشور: ایران
عنوان انگلیسی: Curriculum Development صاحب امتیاز: دانشگاه مازندران
موضوع: برنامه‌ریزی درسی و موضوعات میان‌رشته‌ای مدیرمسئول: دکتر رضا میرعرب رضی
محورها: آینده‌پژوهی در برنامه درسی، چالش‌ها و آسیب‌های فرایند تدوین و توسعه برنامه درسی و تجربیات جهانی و بین‌المللی سردبیر: دکتر صمد ایزدی
درجه علمی: علمی-پژوهشی دوره انتشار: دو فصلنامه
اولین شماره: دوره 1، شماره 1 (1393) آخرین شماره: دوره 2، شماره 3 (1404)
تلفن: 01135302649 آدرس اینترنتی: dc@umz.ac.ir https://dc.journals.umz.ac.ir
نمایه­ ها: سیویلیکا، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)
ارسال مقاله و داوری: ارسال مقاله از طریق سامانه آنلاین، داوری دوسوکور هم‌تراز
هیئت تحریریه: حسن ملکی، زهرا گویا، سید ابراهیم میرشاه جعفری، محمدحسین یارمحمدیان، حجت صفار حیدری، حکیمه السادات شریف زاده خاوری، صمد ایزدی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *