مراکز آموزشی برای دستیابی به ارزش نهایی و تکمیل فرایندی که به تولید ارزش نهایی میانجامد، باید برای پس از پایان تحصیل و دانشآموختگی دانش پژوهان خود نیز اندیشه و برنامه داشته باشند تا هدف و غایت مورد نظر خود را در تحول علم، فرهنگ و جامعه تامین کنند.
جامعه المصطفی به عنوان یگانه مرکز آموزش عالی که با ماهیت حوزهای در جغرافیای جهانی فعالیت دارد نیز با توجه به این ابعاد خود شامل «آموزش عالی»، «حوزه» و «محیط جهانی» باید به حوزه «مدیریت دانشآموختگی» بپردازد تا ارزش نهایی مورد نظر خود را در جوامع بیافریند.
همین موضوع، مساله پژوهش حاضر قرار گرفت و به این سوال پرداخته شد که «یک نهاد «علمی، حوزهای و بین المللی» به منظور تحقق اهداف و رسالتهای خود با کدام «نظام دانشآموختگی» میتواند زنجیره ارزش فعالیتهای خود را کامل کند؟» برای پاسخ به این سوال، پس از تحلیل ادبیات نظری سه بُعد یادشده، با استفاده از چارچوب تحلیلی «زنجیره ارزش» و با روشهای «طراحی نظام» و «طراحی فرایند»، نظام دانشآموختگی جامعه المصطفی پیشنهاد شده است.
جمعبندی چارچوب مفهومی این رساله را میتوان با استعاره «درخت طیبه یا پاک» نشان داد که با اصل و محور ثابت، شاخههای متنوع و میوههای همیشگی دارد. چرا که دانشآموختگان جامعه المصطفی در کنار تاکید بر ثبات اصول و تکیه بر مبانی و ارزشهای مکتب اهل بیت علیهمالسلام و انقلاب اسلامی، در عرصههای متنوع فرهنگی و تبلیغی باید حضور پیدا کرده و نیز در محیطهای جغرافیای معرفتی، فرهنگی و سیاسی مختلف به صورت طبیعی حضور دارند.
بر این اساس «محیط عملیاتی» و «محیط عمومی» نظام دانشآموختگی، تحلیل و الگوهای لازم برای مدیریت آن، تبیین و در ادامه مدیریت ورودی نظام، فرایندها و خروجی آن چارچوببندی شده است.
فعالیتهای اصلی این نظام شامل مدرسه دانشآموختگان، شبکه سازی، رشد و کارآفرینی، توسعه اخلاقی و فرهنگی و پرورش رهبران شناسایی شده و فعالیتهای پشتیبان یا حمایتی شامل اطلاع رسانی، حمایت معیشتی و مالی، رصد، پایش و مدیریت راهبردی، حمایت حقوقیـامنیتی، منابع انسانی و فن آوری آمده است.