هدف از انجام این پژوهش طراحی برنامه درسی پژوهش محور علوم تجربی پایه ششم و سپس ارزشیابی آن از دیدگاه متخصصان برنامه درسی و معلمان ذی ربط است. روش پژوهش توصیفی-زمینه یابی است. جامعه آماری شامل معلمان پایه ششم شهرستان اسفراین (130 نفر) و متخصصان برنامه درسی استان خراسان شمالی و رضوی (40 نفر) است که به شیوه سرشماری مورد مطالعه قرار گرفت. برای جمع آوری داده ها از روش کتابخانه ای و پرسشنامه محقق ساخته شامل 40 گویه در چهار بخش هدف, محتوا, روش های تدریس و ارزشیابی بهره گرفته شد. روایی پرسشنامه توسط متخصصان تایید و پایایی از طریق آلفای کرونباخ 98 درصد به دست آمد. محقق برای طراحی برنامه ابتدا به مطالعه پیشینه و مستندات موجود درزمینه موضوع تحقیق پرداخته و بر اساس اطلاعات به دست آمده برنامه را طراحی و سپس جهت ارزیابی, آن را در قالب پرسشنامه در اختیار پاسخ گویان قرار داده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی (جدول فراوانی و درصد) و استنباطی (آزمون خی دو) استفاده شد. از جمله نتایج به دست آمده در این پژوهش, ویژگی هایی برای عناصر چهارگانه برنامه درسی (هدف, محتوا, روش های تدریس و ارزشیابی) پژوهش محور علوم تجربی پایه ششم بوده است که مورد تایید متخصصان و معلمان ذی ربط قرار گرفته است.
