مقدمه
در منظومه دانش، طبقهبندی علوم نقش بنیادینی در سازماندهی، تسهیل دسترسی و درک ارتباطات بینرشتهای ایفا میکند. این مهم بهویژه در حوزه گسترده و متنوع علوم اسلامی، از اهمیتی دوچندان برخوردار است. هدف از این نوشتار، بررسی دقیقتر دیدگاههای استاد رشاد در باب طبقهبندی علوم، چالشها و ضرورتهای آن، است.
دیدگاه استاد رشاد پیرامون طبقه بندی علوم
عدم صلاحیت فقها در طبقه بندی فراگیر علوم
استاد رشاد با تأکید بر اهمیت طبقهبندی علوم، تصریح مینمایند که این مهم، در حیطه وظایف فقها قرار نمیگیرد. از منظر ایشان، فقها صرفاً صلاحیت ساماندهی دانش فقه را دارا هستند و پرداختن به طبقهبندی فراگیر علوم، مستلزم تخصص و دانش فراتری است.
محوریت فلسفه علم در توانمندسازی علوم
استاد رشاد، فلسفه علم را بهعنوان ابزاری کلیدی در توانمندسازی علوم معرفی میکنند. ایشان معتقدند که مسائل مرتبط با طبقهبندی علوم، ارتباط تنگاتنگی با فلسفه علم دارد و نیازمند رویکردی فلسفی و مبنایی است.
لزوم تعیین “ملاک“ ها برای تمایز و تعریف علوم
از منظر استاد رشاد، تعیین “ملاک“ های مشخص، گامی ضروری در طبقهبندی علوم به شمار میرود. این “ملاک“ ها، ابزاری هستند برای:
- تعریف نسبت علوم با یکدیگر
- پاسخ به پرسش هایی بنیادین پیرامون محور، گرانیگاه، پایگاه و خاستگاه علوم
مفهوم وحدت و تمایز بهعنوان یک “ملاک” کلیدی
استاد رشاد با اشاره به مفهوم وحدت و تمایز (مطرحشده توسط مرحوم آخوند خراسانی)، آن را بهعنوان یکی از “ملاک“ های مهم در تعریف و تمایز علوم معرفی مینمایند.
نقش غایت، روش، مسائل و اصول در طبقهبندی
استاد رشاد، غایت، روش، مسائل و اصول را بهعنوان دیگر “ملاک“ های مؤثر در طبقهبندی علوم برمیشمارند. ایشان معتقدند که با در نظر گرفتن این عوامل، میتوان به طبقهبندیهای دقیقتر و جامعتری دست یافت.
اتخاذ رویکردی پیشینی و فلسفی در طبقهبندی
رویکرد استاد رشاد به طبقهبندی علوم، مبتنی بر نگاهی پیشینی و فلسفی است. این بدان معناست که ایشان، ابتدا به مبانی نظری و فلسفی علوم توجه نموده و سپس به طبقهبندی آنها مبادرت میورزند.
انتقاد از تاثیرگذاری نیازها در تعیین جایگاه علوم
استاد رشاد، وارد نمودن ملاحظاتی مانند “نیازها” یا اتخاذ “نگاه پسینی“ را در مباحث طبقهبندی، فاقد وجاهت علمی میدانند. از منظر ایشان:
اینگونه مباحث، بیشتر در حیطه تاریخ علم و مطالعات میدانی جای میگیرند و تعیین جایگاه هر علم، باید بر اساس معیارها و مبانی مشخص و با اتکا به منطقی جامع و منسجم صورت پذیرد.
هدف غایی طبقه بندی علوم
از منظر استاد رشاد، هدف غایی طبقهبندی علوم، ایجاد امکان اتخاذ تصمیمات پیشینی و منطقی و سپس، طبقهبندی علوم موجود بر اساس آنهاست.
ضرورت توجه به پیشینه طبقه بندی علوم
استاد رشاد بر این نکته تأکید دارند که در پرداختن به طبقهبندی علوم، باید به پیشینه این مبحث توجه نمود و از صفر آغاز نکرد. از منظر ایشان، باید به این سوال پاسخ داد که آیا باید از هر کجا آغاز کنیم یا به پیشینه طبقه بندی علوم توجه کنیم؟ اگر قرار باشد مسئله بندی بر اساس نیازها مطرح شود، این سؤال پیش میآید که آیا طبقه بندی علم است و نظام آموزشی نیز به این طبقه بندی علوم وابسته است.
لزوم پرهیز از تعجیل در نظریه پردازی
استاد رشاد ضمن انتقاد از تعجیل در نظریهپردازی، بر لزوم کار بیشتر در زمینههای پردازش اطلاعات، فرضیهسازی و روششناسی تأکید دارند.
جمعبندی و نتیجهگیری
با عنایت به دیدگاههای استاد رشاد، میتوان چنین نتیجه گرفت که طبقهبندی علوم، نیازمند رویکردی مبنایی، فلسفی و منسجم است که بر تعیین “ملاک“ های مشخص و رعایت منطق جامع استوار باشد. از منظر ایشان، “نیازها” و ملاحظات کاربردی، نباید در تعیین جایگاه علوم دخیل باشند، بلکه باید با اتکا به معیارهای علمی و فلسفی به این مهم پرداخت. همچنین، توجه به پیشینه طبقه بندی علوم و بهرهگیری از تجربیات پیشین، امری ضروری است. با رعایت این نکات، میتوان به طبقهبندی کارآمد و مؤثری از علوم دست یافت که به توانمندسازی و توسعه علوم کمک شایانی نماید.
___________________________________________________________________
برای مطالعات بیشتر مباحث مشابه میتوانید به پروندههای دانش در سایت توسعه و توانمدسازی علوم اسلامی مراجعه کنید.