آشنائی با رشته كلام مقارن در مقطع سطح سه

سطح سه کلام مقارن، دومین مقطع از كلام اسلامی است، كه در آن طلاب علاوه بر شناخت استدلالی مبانی و مسائل اعتقادی تشیع وکلام اهل بیت علیهم السلام، اشتراکات و افتراقات مبانی و مسائل اعتقادی مذاهب مهم اسلامی را به صورت مقایسه­ای می‌آموزند و توانایی اثبات حقانیت مکتب اهل­بیت علیهم السلام و پاسخگویی به نیازهای مربوط و توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و تدریس آن‌را پیدا می‌كنند.

فهرست مطالب

ماده 1.عنوان رشته كلام مقارن در مقطع سطح ۳

عنوان رشته، کلام مقارن(با اثبات حقانیت مكتب اهل‌بیت علیهم السلام)در مقطع سطح سه است.

ماده 2.تعریف رشته كلام مقارن در مقطع سطح ۳

سطح سه کلام مقارن، دومین مقطع از كلام اسلامی است، كه در آن طلاب علاوه بر شناخت استدلالی مبانی و مسائل اعتقادی تشیع وکلام اهل بیت علیهم السلام، اشتراکات و افتراقات مبانی و مسائل اعتقادی مذاهب مهم اسلامی را به صورت مقایسه­ای می‌آموزند و توانایی اثبات حقانیت مکتب اهل­بیت علیهم السلام و پاسخگویی به نیازهای مربوط و توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و تدریس آن‌را پیدا می‌كنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامه سطح سه این رشته می‌شوند.

ماده 3.اهداف رشته كلام مقارن در مقطع سطح ۳

  1. شناخت استدلالی مبانی و مسائل اعتقادی بر اساس قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام و دفاع از آن؛
  2. شناخت استدلالی مسائل کلامی به صورت مقایسه­ای به منظور اثبات حقانیت مکتب اهل­بیت علیهم السلام؛
  3. افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و زمینه‌سازی جهت گسترش پژوهش‌ و تألیف در زمینه کلام مقارن؛
  4. شناخت و نقد دیدگاه‌های نادرست در حوزه مسائل كلامی و تقویت توان پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات روز؛
  5. تربیت نیروهای متعهد و توانمند در حوزه کلام مقارن در عرصه هاى پژوهش، آموزش و تبلیغ؛
  6. زمینه ­سازی برای تربیت استادِ دروس مرتبط باکلام مقارن؛
  7. تربیت طلاب مستعد جهت ورود به سطح علمی بالاتر؛
  8. شناخت منابع و مآخذ مرتبط با مباحث کلام اسلامی و مقارن و ایجاد توانمندی فهم آن؛
  9. ایجاد توان تتبع و تحقیق در زمینه فقه و اصول و استفاده از منابع فقهی و اصولی.
حتما این مطلب را هم بخوانید  آشنائی با رشته فلسفه اسلامی در مقطع سطح سه

ماده 4.سیاست‌های رشته كلام مقارن در مقطع سطح ۳

  1. اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی طلاب؛
  2. اهتمام به تقویت استقلال فكری و علمی؛
  3. اهتمام به تقویت تعبد و تعهد دینی و دفاع از عقائد شیعه امامیه؛
  4. تأكید بر بهره‌گیری از روش‌های كارآمد آموزشی با اهتمام به سنت‌های حوزوی؛
  5. تأكید بر روزآمدی و پویایی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و توجه به نیازهای روز؛
  6. تأكید بر آموزش پژوهش‌محور؛
  7. تأكید بر استفاده از متون آموزشی واجد شرایط؛
  8. تكیه بر آموزش موضوعات و مسائل اصلی رشته؛
  9. تأكید بر شناسایی و تشویق استعدادهای برتر در زمینه تحقیق و تدریس؛
  10. اهتمام به تقویت مبانی نظام مقدس اسلامی و ترویج ارزش‌های آن؛
  11. اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن؛

ماده 5.ضرورت رشته كلام مقارن در مقطع سطح ۳

  1. نقش مؤثر شناخت مباحث و مسائل کلامی به صورت مقارن در تبیین و دفاع از مکتب اهل بیت علیهم السلام؛
  2. مأموریت حوزه‌های علمیه در تربیت اندیشمندان متکلم در مسائل کلامی به صورت مقارن، جهت تبیین، ترویج و دفاع از عقاید شیعه امامیه و پاسخ به شبهات؛
  3. نیاز جامعه و نظام اسلامى به تبیین، ترویج و اثبات برتری عقاید حقه شیعه در مقایسه با دیگر مذاهب اسلامی.

ماده 6. نظام آموزشی رشته كلام مقارن در مقطع سطح ۳

نظام آموزشی این رشته نیم‌سالی، درسی[1]و حضوری است. طول دوره بدون احتساب پایان‌نامه حداقل شش و حداكثر هشت نیم‌سال است.

ماده 7. شرایط پذیرش رشته كلام مقارن در مقطع سطح ۳

  1. احراز صلاحیت‌های عمومی و اخلاقی بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب؛
  2. دارا بودن مدرك علمی سطح دو؛
  3. قبولی در آزمون ورودی[2]و مصاحبه علمی.
حتما این مطلب را هم بخوانید  فهم اولیه (سطح ادراک)

ماده 8.جدول دروس پیش‌نیاز رشته كلام مقارن در مقطع سطح ۳

ردیفعنوان درسساعتاهداف
1كلام اسلامی 1 تا 396آشنایی بیشتر با مباحث خداشناسی (ذات، صفات فعلیه و ذاتیه، مراتب فعل الهی)، نبوت (ضرورت، ویژگی‌ها، وظایف و اختیارات، نبوت و خاتمیت پیامبر اسلام صلی ‌الله‌ علیه و آله) و معاد (حقیقت مرگ، عالم برزخ، قیامت و ویژگی‌های آن)
2معرفت‌شناسی32آشنایی با راه‌ها و ابزار شناخت و ارزیابی آنها و دیدگاه اندیشمندان در این زمینه
3فرق و مذاهب كلامی32آشنایی با آموزه‌ها، روش‌ها و كتب اصلی فرقه‌های مهم كلامی تشیع و تسنن
4كلیات و تاریخ علم كلام32آَشنایی با علم كلام (فرق آن با فلسفه و علوم دیگر)، موضوع، غایت و مبانی آن؛ تبیین حجیت روش‌های عقلی و نقلی و شرایط آنها و آشنایی با سیر تكون و تطور علم كلام، مشرب‌های كلامی، متكلمین بزرگ، منابع و مآخذ مهم كلامی
5مسائل جدید كلامی32آشنایی با مسائل مهم، جدید، و رائج كلامی، مانند: منشأ و قلمرو دین، سکولاریسم، تكثرگرایی، دین و اخلاق و علم و دین
6تاریخ معاصر32بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صد سال اخیر ایران
7روش تحقیق عمومی32+16نظری و عملیآشنایی با روش‌های عمومی پژوهش و كیفیت بهره‌برداری از منابع
جمع ساعت‌ها304 

تبصره:فارغ­التحصیلان سطح 2 گرایش کلام و طلابی كه دروس پیش‌نیاز را در مراكز معتبر گذرانده باشند، در صورت مطابقت هشتاد درصدی سرفصل‌ها از گذراندن این دروس معاف هستند.

ماده 9.عناوین و مشخصات کلی دروس رشته كلام مقارن در مقطع سطح ۳

ردیفعنوان درستعداد ساعت
1دروس عمومی سطح3624
2دروس پایه576
3دروس تخصصی624
جمع ساعت‌ها1824 

1ـ دروس عمومی

ردیفعنوان درسساعتاهداف
1فقـه160شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه مركز مدیریت در سطح سه
(از القول فی ماهیه العیب تا آخر مكاسب)
2اصـول320شناخت استدلالی مباحث مهم اصولی طبق برنامه مركز مدیریت در سطح سه
(جلد اول كفایه‌الاصول از ابتدای المقصد الثانی فی النواهی تا پایان جلد دوم)
3عربی معاصر32+16نظری عملیایجاد توان بهره‌گیری از متون عربی جدید در حوزه مباحث کلامی
4روش تحقیق تخصصی32+16نظری عملیتقویت توان تحقیق و پژوهش در مسائل کلامی و به صورت مقارن با آموزش روش‌های تحقیق و كیفیت بهره ‌برداری از ابزار و منابع
5روش تدریس32+16 نظری عملیایجاد توان مهارت تدریس با آموزش روش‌ها و فنون كلاس‌داری و ارزشیابی
جمع ساعت‌ها624 

2- دروس پایه

ردیفعناوین دروسساعتاهداف
1کلام اسلامی 1 تا 5160شناخت مباحث مهم خداشناسی (64 ساعت)، نبوت (32 ساعت)، امامت (32 ساعت) و معاد ( 32 ساعت) به صورت متن‌محور
2مبانی و قواعد علم کلام32تبیین مبانی و قواعد علم کلام مانند: حجیت عقل، قرآنوسنت، حسن و قبح عقلی، قاعده لطف، حجیت خبر واحد در مسائل اعتقادی
3حکمت اسلامی 1 و2128 شناخت مباحث مهم فلسفی دارای کاربرد در علم کلام، مانند احکام وجود، علت و معلول، قوه و فعل و الهیئت بالمعنی الاخص ،
4مسائل جدید كلامی32شناخت و بررسی استدلالی مسائل مهم‌ و جدید كلامی مانند: عقل­گرایی و ایمان گرایی، هرمنوتیک، زبان دین، منطق فهم متون دینی، ادله اثبات وجود خدا و مسئله شر
5معرفت‌شناسی دینی32آشنایی با تعریف، نوع، شرایط و محدودیت‌های معرفت دینی، صمن تبیین امکان، معیار صدق، و تحول آن
6عرفان اسلامی32آشنایی با مبانی، روش و مسائل اساسی عرفان اسلامی و مراحل سیر و سلوك آن با رویکرد به مکتب اهل بیت علیهم السلام
7ولایت فقیه32تبیین مبانی کلامی نظام سیاسی شیعه در عصر غیبت و شناخت استدلالی مشروعیت، شرایط، وظایف و اختیارات حاکم اسلامی از دیدگاه شیعه، با رویکرد کلامی
8مهارت‌های مناظره و ارتباط16+16عملیایجاد توان مناظره و ارتباط مؤثر با شناخت روش‌های استدلال
9زبان تخصصی 132+16نظری عملیایجاد توان فهم متون مرتبط با علم کلام به ویژه کلام مقارن به عربی قدیم
10زبان تخصصی 232+16نظری عملیایجاد توان فهم متون مرتبط با علم کلام به ویژه کلام مقارن به عربی معاصر
جمع ساعت‌ها576 

3- دروس تخصصی

ردیفعناوین دروسساعتاهداف
1علل پیدایش و تطور مذاهب کلامی32شناخت و بررسی علل پیدایش و تطور مذاهب مهم کلامی شیعه و اهل‌سنت موجود و یا مؤثر در تاریخ
2مبدأشناسی مقارن (1) (اسماء و صفات)64شناخت و بررسی استدلالی و مقایسه‌ای مباحث اسماء و صفات الهی به ویژه مباحث چالشی از دیدگاه‌ مذاهب اسلامی، همراه با اثبات حقانیت دیدگاه اهل‌بیت علیهم السلام
3مبدأشناسی مقارن ‌(2) (افعال الهی)64شناخت و بررسی استدلالی و مقایسه‌ای مباحث افعال الهی به ویژه مباحث چالشی مانند عدل و حكمت از دیدگاه‌ مذاهب اسلامی همراه با اثبات حقانیت دیدگاه اهل‌بیت علیهم السلام
4پیامبرشناسی مقارن32شناخت و بررسی استدلالی و مقایسه‌ای مباحث نبوت به ویژه مباحث چالشی مانند فاعل معجزه، علم، عصمت و ولایت انبیاء علیهم السلام از دیدگاه‌ مذاهب اسلامی همراه با اثبات حقانیت دیدگاه اهل‌بیتعلیهم السلام
5معادشناسی مقارن32شناخت و بررسی استدلالی و مقایسه‌ای مباحث معاد به ویژه مباحث چالشی مانند حیات برزخی، معاد جسمانی، خلود و شفاعت از دیدگاه‌ مذاهب اسلامی همراه با اثبات حقانیت دیدگاه اهل‌بیت علیهم السلام
6انسان‌شناسی مقارن32شناخت و بررسی استدلالی و مقایسه‌ای مباحث انسان شناسی به ویژه مباحث چالشی مانند: تجرد روح، انسان کامل، جبر و اختیار و سعادت و شقاوت انسان از دیدگاه‌ مذاهب اسلامی همراه با اثبات حقانیت دیدگاه اهل‌بیت علیهم السلام
7امامت و خلافت48تبیین و شناخت جایگاه و ضرورت امامت و خلافت، شئون و وظایف امام و خلیفه، خصائص و ویژگی‌های آنها و راه تشخیص آنان از دیدگاه‌ مذاهب اسلامی همراه با اثبات حقانیت دیدگاه اهل‌بیت علیهم السلام
8امامت خاصه48تبیین و شناخت استدلالی ادله عقلی و نقلی امامت و خلافت بلافصل امام علی علیه السلام و امامت دیگر امامان علیهم السلام از منظر شیعه اثتی‌عشری، همراه با نقد و بررسی دیدگاه‌های دیگر مذاهب اسلامی
9مهدویت مقارن32شناخت و بررسی استدلالی و مقایسه‌ای مباحث مهم مهدویت از دیدگاه فرق اسلامی همراه با اثبات حقانیت دیدگاه شیعه اثتی‌عشری
10منابع معرفتی فریقین16اعتبارسنجی و بررسی مقایسه‌ای منابع معرفتی تشیع وتسنن، مانند قرآن، سنت، عقل، اجماع، قیاس، استحسان، مصالح مرسله و قول صحابی و تبیین شرائط و قلمرو هر یک
 11منابع کلامی و حدیثی فریقین32معرفی و بررسی تحلیلی منابع و کتب مهم کلامی و حدیثی فریقین به صورت مقایسه­ای
 12 پایان‌نامه96+96عملیارائه یک پژوهش جامع، همراه با تتبع کافی و نقد و بررسی در مسائل کلامی به صورت مقایسه‌ای همراه با اثبات حقانیت دیدگاه اهل‌بیت علیهم السلام
جمع ساعت‌ها624 

[1]. در این نظام هر درس به صورت مستقل ارزیابی می‌شود و قبولی یا رد، در یک درس تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.

حتما این مطلب را هم بخوانید  20 رهنمود برای تحول در برنامه آموزشی حوزه‌های علمیه

[2]. برخی از كتاب­های مهم کلامی كه در سطح 2 گرایش کلام اسلامی خوانده می‌شود، از منابع آزمون ورودی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *