توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی

آشنائی با رشته علوم حدیث در مقطع سطح سه

کلیات و برنامه درسی سطح سه رشته علوم حدیث

تصویر سردبیر

سردبیر

سردبیر

آنچه خواهید خواند...

/ 5. تعداد رای:

برای ثبت امتیاز، اولین نفر باشید.

ماده 1. عنوان

عنوان رشته، سطح سه علوم حدیث است.

ماده 2. تعریف

سطح سه علوم حدیث، دومین مقطع از این رشته است که در آن، طلاب تاریخ، مبانی و مسائل علوم حدیث را می‌آموزند و توانایی پاسخگویی به نیازهای مربوط، تدریس و تحقیق در حد تحلیل و بررسی آن را پیدا می‌کنند و در پایان، دانشنامه این رشته را دریافت می‌کنند.

ماده 3. اهداف

1) شناخت مبانی و مسائل علوم حدیث و دیدگاه‌های محدثان در زمینه معارف روایی؛

2) تربیت نیروهای توانمند علمی، جهت پاسخگویی به سؤالات در مورد احادیث شیعه؛

3) آشنایی با مکاتب مهم حدیثی؛

4) افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی و زمینه‌سازی جهت گسترش پژوهش‌های حدیثی؛

5) شناخت منابع و مآخذ مرتبط با مباحث حدیثی و ایجاد توان فهم آن؛

6) زمینه‌سازی جهت تربیت استاد برای دروس مرتبط با علوم حدیث در سطح 1 و 2؛

7) تربیت طلاب مستعد، جهت ورود به سطح بالاتر؛

8) ایجاد توان تتبع و تحقیق در زمینه فقه و اصول؛

9) ایجاد توان استفاده از منابع فقهی و اصولی.

ماده 4. سیاست‌ها

10) اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی طلاب؛

11) اهتمام به تقویت استقلال فکری و اعتماد به نفس در مسائل علمی؛

12) تأکید بر بهره‌گیری از روش‌های کارآمد آموزشی؛

13) اهتمام به سنت‌های حسنه حوزوی؛

14) تاکید بر آموزش موضوعات و مسائل اصلی رشته؛

15) تأکید بر روزآمدی و پویایی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی؛

16) تأکید بر شناسایی استعدادهای برتر در زمینه تحقیق و تدریس؛

17) اهتمام به تقویت تعهد دینی و دفاع از نظام مقدس اسلامی؛

18) تأکید بر آموزش پژوهش‌محور؛

19) تأکید بر استفاده از متون آموزشی واجد شرایط لازم؛

20) اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.

ماده 5. ضرورت

21) جایگاه برجسته حدیث به عنوان مبین و مفسر قرآن و یکى از اصلی‌ترین منابع معارف اسلامی و تأکید فراوان بر آموزش معارف حدیثی؛

22) رسالت حوزه در تربیت نیروی انسانی آشنا با علوم حدیث و معارف حدیثی و پاسخ به شبهات مرتبط؛

23) نیاز امت اسلام و جامعه جهانی به تبیین و ترویج درست معارف حدیثی.

ماده‌ 6. نظام آموزشی

نظام آموزشی این رشته، نیم‌سالی، درسی [1] و حضوری است. طول دوره بدون احتساب پایان‌نامه، حداقل شش نیم‌سال و حداکثر هشت نیم‌سال است.

ماده 7. شرایط کلی پذیرش

24) احراز صلاحیت‌های عمومی و اخلاقی، بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب؛

25) دارا بودن مدرک علمی سطح دو؛

26) قبولی در آزمون ورودی[2] و مصاحبه علمی.

ماده‌ 8. جدول دروس پیش‌نیاز

ردیفعنــوان درسساعتاهداف
1تاریخ حدیث32آشنایی با تاریخ حدیث فریقین تا دوره معاصر
2جوامع حدیثی32آشنایی با مهم­ترین جوامع حدیثی فریقین
3کلیات علم رجال48آشنایی با مبانی دانش رجال و کوشش دانشمندان فریقین در معرفی راویان
4منطق فهم حدیث32آشنایی با قواعد عمومی و مؤثر در فهم حدیث
5تعادل و تراجیح16آشنایی با پدیده اختلاف در میان احادیث، منشأ اختلاف و راه‌های رفع تعارض آنها
6درایه16آشنایی با اصطلاحات حدیثی و طرق تحمل آن
جمع176 

تبصره: طلابی که دروس پیش‌نیاز را در سطح دو گرایش علوم حدیث و یا مراکز معتبر دیگر گذرانده باشند، در صورت مطابقت هشتاد درصدی سرفصل‌ها، از گذراندن این دروس معاف هستند.

ماده 9. عناوین و مشخصات کلی

ردیفعنوانساعت
1دروس عمومی624
2دروس تخصصی1088
جمع کل1712

ماده 10. عناوین و مشخصات تفصیلی

  1. دروس عمومی
ردیفعنوان درسساعتاهداف
1فقه160شناخت استدلالی مسائل مهم فقه، طبق برنامه مرکز مدیریت در سطح سه (از القول فی ماهیه العیب تا آخر مکاسب)
2اصول320شناخت استدلالی مباحث مهم اصولی، طبق برنامه مرکز مدیریت در سطح سه (جلد اول کفایه الاصول از ابتدای المقصد الثانی فی النواهی تا پایان جلد دوم)
3عربی معاصر32+16نظری عملیایجاد توان بهره‌گیری از متون عربی جدید در حوزه علوم حدیث
4روش تحقیق پیشرفته32+16نظری عملیتقویت توان تحقیق و پژوهش در مسائل علوم حدیث، با آموزش روش‌های تحقیق و کیفیت بهره­برداری از ابزار و منابع
5روش تدریس32+16نظری عملیایجاد توان مهارت تدریس با آموزش روش‌ها و فنون کلاس‌داری و ارزشیابی
جمع624 
  1. دروس تخصصی
ردیفعنوان درسساعتاهداف
1مبانی شناخت حدیث32شناخت جایگاه و منزلت احادیث و شیوه‌های گوناگون رویارویی با آن، از دیدگاه فریقین
2مصطلحات الحدیث16شناخت مقایسه­ای اصطلاحات حدیثی امامیه و اهل سنت
3جوامع حدیثی32شناخت مقایسه­ای جوامع حدیثی فریقین و تبیین نقاط قوت و ضعف آنها در عرصه‌های ساختار، سند و محتوا
4حوزه‌ها و مکاتب حدیثی48شناخت چگونگی شکل‌گیری حوزه‌ها و مکاتب حدیثی فریقین و شاخصه‌های آنها
5منطق فهم متن32شناخت و بررسی روش‌ها و رویکردها در فهم متن و ارائه منطق صحیح فهم آن
6مبانی و قواعد تفسیر روایی32شناخت مبانی، قواعد، روش‌ها و مراحل تفسیر روایی، ادوار، مدارس و مکاتب آن
7روایات تفسیری32شناخت ویژگی­های­ مشترک و اختصاصی روایات تفسیری فریقین، همراه با بررسی تطبیقی آیات منتخب
8شناخت محتوایی نهج البلاغه32شناخت کلی و دسته‌بندی محتوای نهج­البلاغه و موضوعات مهم آن، همراه با بررسی برخی موضوعات منتخب
9شناخت محتوایی صحیفه سجادیه32شناخت کلی و دسته‌بندی محتوای صحیفه سجادیه و موضوعات مهم آن، همراه با بررسی برخی موضوعات منتخب
10نقد شبهات سندی و متنی نهج البلاغه16شناخت شبهات مطرح درباره اسناد و محتوای نهج البلاغه و پاسخ به آنها
11سبک‌شناسی کتب حدیثی32شناخت مقایسه­ای شیوه‌های کتب حدیثی در حوزه حدیث شیعه و اهل سنت
12مبانی نقد حدیث16شناخت مبانی، ملاک‌ها و شیوه‌های نقد سندی و محتوایی روایات
13دیدگاه‌های حدیث‌پژوهی معاصر32شناخت رویکردها، دیدگاه‌ها و روش‌های جدید حدیث‌پژوهی و نقد و بررسی آن
14مستشرقان و حدیث16شناخت ماهیت استشراق، جریانات و مکاتب آن و بررسی و نقد آراء مهم خاورشناسان پیرامون احادیث
15شبهه‌شناسی و پاسخ به آن32بررسی برداشت‌های نادرست از احادیث، با تأکید بر شبهات وهابیت و نقد آن
16احادیث مشکل32شناخت احادیث مشکل و دارای پیچیدگی در متن و بیان شیوه‌های تفسیر و تبیین آن
17اختلاف و تعارض حدیث32شناخت اختلافات و تعارضات ناشی از مدلول ظاهری روایات، حال راویان، منابع و مدارس حدیثی و راه‌های رفع اختلاف و تعارض آنها
18مبانی جرح و تعدیل راویان32شناخت اصول کلی مورد نظر رجالیان در جرح و تعدیل راویان و چگونگی حل تعارض
19منابع رجالی32بررسی مقارنه‌ای ساختار و محتوای منابع رجالی فریقین و شناخت نقاط قوت و ضعف آنها
20راویان و اسناد پرتکرار32شناخت راویان پرحدیث اسناد احادیث، با تکیه بر اسناد پرتکرار
21فقه‌الحدیث 132شناخت محتوای روایات اعتقادی فریقین، همراه با خواندن متن احادیث منتخب و مقایسه آنها
22فقه‌الحدیث 232شناخت محتوای روایات اخلاقی و تربیتی فریقین، همراه با خواندن متن احادیث منتخب و مقایسه آنها
23فقه‌الحدیث 332شناخت محتوای روایات تاریخی فریقین، همراه با خواندن متن احادیث منتخب و مقایسه آنها
24فقه‌الحدیث 432شناخت محتوای روایات فقهی فریقین، همراه با خواندن متن احادیث منتخب و مقایسه آنها
25منابع فقه الحدیث32شناخت منابع مهم فقه‌الحدیثی به صورت تاریخی، همراه با تبیین مبانی و روش‌های مورد استفاده آنها
26روش تصحیح متن حدیث16+16 عملیکسب مهارت تصحیح و احیای تراث حدیثی شیعه
27متون تخصصی32+16نظری عملیایجاد توان فهم متون عربی معاصر در حوزه علوم حدیث
28سمینار 1 و 232+32 عملیتحقیق و تتبع درباره موضوعات جدید مربوط به گرایش علوم حدیث، و ارائه آن در جلسه حضوری به صورت مقاله علمی
29پایان‌نامه192 عملیارائه یک پژوهش جامع، همراه با نقد و بررسی و تتبع کافی در حوزه علوم حدیث
جمع1088  

برای مطالعات بیشتر درباره پژوهشنامه علوم حدیث، به مبحث مربوطه در پایگاه اطلاع رسانی حوزه مراجعه فرمایید.

برای مطالعات بیشتر مباحث مشابه میتوانید به راهباب های آموزشی در سایت توسعه و توانمدسازی علوم اسلامی مراجعه کنید.


[1]. در این نظام هر درس به صورت مستقل ارزیابی می‌شود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.

[2]. برخی از کتاب‌های مهم حدیثی که در سطح 2 تدریس می‌شوند، منابع آزمون ورودی هستند.

کمیته بررسی و تصویب رشته‌ها (دوره ششم) در جلسات 6 و 7 خود در تاریخ‌های 15 و 29 بهمن 91 مصوبه 895 را تصویب کرد و پس از اصلاحات، جلسه 81 شورای عالی حوزه‌های علمیه (دوره ششم) طبق تصمیمات خود، این مصوبه را به 937 تغییر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *