برای اینكه بتوانیم در كلاس بهتر عمل كنیم و در دانشآموزان علاقه و انگیزه ایجاد كنیم، لازم است راهحلهایی متناسب با شرایط و امكانات موجود در مدرسه و مبتنی بر شناخت استعدادها، تواناییها، علاقهها و سلیقههای دانشآموزان بهكار گیریم. همچنین باید بدانیم كه همیشه فقط یك روش تدریس خاص و محدود، برای انواع كلاسها و در همهی شرایط نتیجهبخش نخواهد بود. معلم هنرمند، توانا و فعال كسی است كه برای هر زمان و شرایطی راهحلی منطقی و مناسب بهكار ببندد.
یکی از دروس تخصصی دانشآموزان علوم انسانی و معارف اسلامی، فلسفه و منطق است. آمار و تحقیقات نشان میدهد كه درصد و میانگین قبولی دانشآموزان در این درس بسیار پایین و یا در حد رضایت بخش نیست. نویسنده در این مقاله به بررسی و دلایل افت تحصیلی در این درس میپردازد و در ادامه راهکارهایی برای بهبود این وضعیت ارائه میدهد. امید كه با نقد و بررسی بیشتر و استفاده از روشهای فعال و نوین تدریس، به تحلیل عقلی و فكری دانشآموزان در همهی امور كمك كنیم.