توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی

ذهن فریبکار شما: راهنمای علمی برای مهارت های تفکر نقاد

تصویر سردبیر

سردبیر

سردبیر

آنچه خواهید خواند...

/ 5. تعداد رای:

برای ثبت امتیاز، اولین نفر باشید.

در اولین بخش این دوره، شیوه‌ی ادراک جهان پیرامون خود را بررسی می‌کنیم. هر چیزی که فکر می‌کنیم می‌بینیم، می شنویم و تجربه می‌کنیم، نه ثبت مستقیم جهان خارج که برساخته و تفسیری از جهان است. اطلاعات فیلتر، تحریف و مقایسه و بخش­های خالی با داده­های غیرواقعی پر می‌شود و در نهایت در بطن روایتی قرار می­گیرد که با فرضیات ما درباره‌ی جهان سازگار است. تجربیات و افکار ما نیز از فیلتر «ایگو» و نیازهای هیجانی مختلف ما می­گذرد و پالایش می‌شود. پس از بررسی این موضوع که مغز ما چگونه واقعیت را تحریف می‌کند، به این مسئله می­پردازیم که چگونه می توان با استفاده از مهارت­ها و ابزارهای تفکر نقاد با فریب­های ذهن مقابله کرد. فلسفه و به کار بردن تفکر نقاد و علم، ابزارهایی هستند که انسان‌ها­ به‌آهستگی و با دقت طی چندهزار سال برای جبران کاستی­های مغز به وجود آورده‌اند. علاوه بر این در بخش دوم به تاریخ علم می­پردازیم و به این‌که چگونه می­توان تفاوت بین علم خوب، علم بد و شبه­علم را تشخیص داد. در این بخش، نمونه‌های متعددی از شبه­علم­ مطرح شده که در آن‌ها تلاش­های متعدد برای رسیدن به اکتشافات جدید به بیراهه رفته­ است. همچنین اشتباه­های بزرگ علمی را بررسی می‌کنیم و درس­هایی را که باید از این اشتباه­ها فراگرفت. در بخش پایانی این دوره یاد می­گیرید که چگونه تفکر نقاد، دانش علمی و دانش سازوکارهای خودفریبی را در زندگی روزمره به‌کار ببندید. همچنین، با نقش علم و تفکر نقاد در دموکراسی، ضرورت آموزش علم و چگونگی رویکرد شکاکانه به رسانه­ها آشنا می‌شوید. این بخش از دوره در واقع راهنمایی برای جلوگیری از فریب خوردن و کلاه‌برداری است. هدف این است که در پایان دوره به درک جامعی از تفکر نقاد، مؤلفه‌های آن و همچنین ضرورت فراگیری این تفکر برسید.

مطالب مرتبط با:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *