ذهن فریبکار شما: راهنمای علمی برای مهارت های تفکر نقاد

در اولین بخش این دوره، شیوه‌ی ادراک جهان پیرامون خود را بررسی می‌کنیم. هر چیزی که فکر می‌کنیم می‌بینیم، می شنویم و تجربه می‌کنیم، نه ثبت مستقیم جهان خارج که برساخته و تفسیری از جهان است. اطلاعات فیلتر، تحریف و مقایسه و بخش­های خالی با داده­های غیرواقعی پر می‌شود و در نهایت در بطن روایتی قرار می­گیرد که با فرضیات ما درباره‌ی جهان سازگار است. تجربیات و افکار ما نیز از فیلتر «ایگو» و نیازهای هیجانی مختلف ما می­گذرد و پالایش می‌شود. پس از بررسی این موضوع که مغز ما چگونه واقعیت را تحریف می‌کند، به این مسئله می­پردازیم که چگونه می توان با استفاده از مهارت­ها و ابزارهای تفکر نقاد با فریب­های ذهن مقابله کرد. فلسفه و به کار بردن تفکر نقاد و علم، ابزارهایی هستند که انسان‌ها­ به‌آهستگی و با دقت طی چندهزار سال برای جبران کاستی­های مغز به وجود آورده‌اند. علاوه بر این در بخش دوم به تاریخ علم می­پردازیم و به این‌که چگونه می­توان تفاوت بین علم خوب، علم بد و شبه­علم را تشخیص داد. در این بخش، نمونه‌های متعددی از شبه­علم­ مطرح شده که در آن‌ها تلاش­های متعدد برای رسیدن به اکتشافات جدید به بیراهه رفته­ است. همچنین اشتباه­های بزرگ علمی را بررسی می‌کنیم و درس­هایی را که باید از این اشتباه­ها فراگرفت. در بخش پایانی این دوره یاد می­گیرید که چگونه تفکر نقاد، دانش علمی و دانش سازوکارهای خودفریبی را در زندگی روزمره به‌کار ببندید. همچنین، با نقش علم و تفکر نقاد در دموکراسی، ضرورت آموزش علم و چگونگی رویکرد شکاکانه به رسانه­ها آشنا می‌شوید. این بخش از دوره در واقع راهنمایی برای جلوگیری از فریب خوردن و کلاه‌برداری است. هدف این است که در پایان دوره به درک جامعی از تفکر نقاد، مؤلفه‌های آن و همچنین ضرورت فراگیری این تفکر برسید.

حتما این مطلب را هم بخوانید  بررسی تأثیر برنامه درسی پنهان در اثربخشی آموزش در مکتب نرجس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *