جمع بندی نیازها و پرسشهای دینی جوانان تحصیلکرده نیمه مذهبی
مهمترین نیازها و پرسشهای دینیِ بنیادین و رو به رشد در میان جوانان تحصیلکرده نیمه مذهبی در جامعه متوسط شهری به شرح زیر است:
ردیف |
مظاهر نوپدید نیاز بهصورت پرسش |
ویژگی جامعه هدف |
میانگین اولویت |
امتیاز نهایی[1] | ||
تعداد پرسش از نظر گروه کانونی |
شدت و فوریت از نظر جامعه هدف |
گستردگی و زیربنایی از نظر گروه کانونی | ||||
1 |
دین چه فایده اثبات شدهای دارد؟ کدام مشکل مرا برطرف میکند و چه تاثیری در موفقیت من دارد؟ چرا در رشد فردی و پیشرفت متدینان نقشی ندارد؟ |
همه |
6 |
5 |
4 |
27 |
2 |
چگونه یک زندگی شاد، موفق و لذتبخش (از جمله ارتباط جنسی) داشته باشم ولی بیدین نباشم؟ |
همه |
6 |
5 |
3 |
24 |
3 |
چرا دین، انتخابی نیست؟ چرا آموزشهای دینی اجباری است؟ چرا به ما امر و نهی کند؟ ما در خدمت دین هستیم یا دین برای ماست؟ |
همه |
5 |
5 |
4.5 |
23.75 |
4 |
من کیستم؟ چرا وجود دارم (و خلق شدهام)؟ معنای زندگی (ومرگ) چیست؟ و چگونه زندگی معنا مییابد؟ |
همه |
3 |
5 |
5 |
15 |
5 |
چرا دعا و توسل اجابت نمیشود و مشکلات من و جامعه حل نمیشود؟ خبری نیست؟ خدا دوستم ندارد؟ یا عادل نیست؟ |
همه |
3 |
5 |
4 |
13.5 |
6 |
چرا اساساً دختران حق انتخاب در اغلب عرصههای زندگی ندارند؟ چرا تبعیض نسبت به دختران وجود دارد؟ |
دختران |
2 |
5 |
3 |
8 |
7 |
چرا روحانیت، به لحاظ شخصی موفق نیست؟ فهم دقیق و بروز از دین ندارد؟ و صداقت و اخلاق ندارد؟ |
همه |
2 |
5 |
3 |
8 |
8 |
چرا حسادت و خشم و هیجانات من، باید سرکوب شود و خودم نباشم؟ |
نوجوان |
1 |
5 |
4 |
4.5 |
عوامل و زمینهها
مهمترین ریشههای نیازها و پرسشهای دینیِ بنیادین و رو به رشد در میان جوانان تحصیلکرده نیمه مذهبی در جامعه متوسط شهری به شرح زیر است:
عوامل و زمینهها (فراتحلیل) |
محیط |
امتیاز نهایی | |
---|---|---|---|
نسل جدید، بیحوصله و مشغول است و از گفتگو درباره دین و حتی تقابل با دین، فراری است. دین، مسئله بسیاری از آنها نیست. |
|
عوامل مرتبط با جامعه هدف |
28.5 |
جوان و نوجوان (تا حدی به اقتضای سن و اقتضائات این دوره) احساس بیهویتی میکند و در عین حال نیازمند یک عامل هویتبخش و نجاتدهنده از احساس بیهودگی و بیفایدگی و عدم موفقیت است |
|
عوامل مرتبط با جامعه هدف |
25 |
ضعف اخلاق در متدینان جامعه و افراط در رویکرد مناسکی در تربیت دینی |
|
عوامل مرتبط با محیط جامعه |
21 |
حرکت جهان به رهبری غرب به سوی دینزدایی از عرصههای اجتماعی، به جامعۀ ایرانی نیز سرازیر شده و موجب زدایش بعد ایدئولوژیک دین شده است |
|
عوامل مرتبط با محیط جامعه |
20.5 |
نسبت به فایده، لذت و انتخاب دینی، باوری ندارند و از محدودسازی دین و احساس گناه ناشی از آن، فراری هستند |
|
عوامل مرتبط با جامعه هدف |
18.5 |
گزینش شخصی از دین بر اساس تمایلات (لذت، اساس انتخابهای آنهاست) |
|
عوامل مرتبط با جامعه هدف |
16.5 |
احساسات جوانی و نوجوانی به خصوص در وضعیت دوری از خانواده، موجب تلاطم عاطفی و نیاز به ارتباط و حمایت عاطفی و برونریزی احساسات میشود؛ در حالی که دین، در تضاد با اینها و یا لااقل بیتفاوت محسوب میشود |
|
عوامل مرتبط با جامعه هدف |
16.5 |
از دین، اطلاع کافی ندارند و از این رو آن را مفید و متعهد به خدمت به انسان نمیدانند. |
|
عوامل مرتبط با جامعه هدف |
15 |
ضعف تبدیل گزارههای دینی به کاربردی و محصول جذاب، مانع جدی برای دینداری است. |
|
عوامل مرتبط با متولیان دینی |
15 |
گرایش گزینشی به به جنبههای معنوی دین موجب گرایش به شبه دینها شده است. |
|
عوامل مرتبط با محیط جامعه |
12.5 |
تجربۀ دینی در نسل جوان ضعیف است. |
|
عوامل مرتبط با جامعه هدف |
12 |
تلقی از دین به عنوان یک نهاد رسمی و قدرت سیاسی موجب مقاومت شده است. |
|
عوامل مرتبط با متولیان دینی |
12 |
در گزینش دینی آنها، بخشهای غیرقابل توضیح علمی در معارف دینی، قابل اعتماد نیست. |
|
عوامل مرتبط با جامعه هدف |
11.5 |
ضعف عالمان دینی در تبیین عقلانی و مستند دین و عدم توفیق در پاسخگویی و متراکم شدن پرسشها و اعتراضهای دینی، موجب عصیان دینی شده است |
|
عوامل مرتبط با متولیان دینی |
11.5 |
تغیرات پرشتاب اجتماعی، تکثر گرایی و عملگرایی، موجب کندی پاسخ نسبت به پرسشهاست. |
|
عوامل مرتبط با محیط جامعه |
11 |
دین و اولیای دینی، در ترازی برتر از بشر عادی حرکت میکنند و با مختصات انسان عادی، سازگار نیست |
|
عوامل مرتبط با جامعه هدف |
10.5 |
دین، در تقابل با آزادی و انتخابگری است و ضد زیبایی و هنر و دیگر نیازهای انسانی تلقی میشود. |
|
عوامل مرتبط با جامعه هدف |
8.5 |
از منظر آنها دین، به عنوان برآورندۀ نیازهای معنوی است و با موفقیت دنیایی، قابل جمع نیست. |
|
عوامل مرتبط با جامعه هدف |
8 |