بررسی جایگاه تفکر انتقادی در ادبیات داستانی کتابهای درسی «بخوانیم» دوره ابتدایی
هدف این پژوهش، بررسی جایگاه تفکر انتقادی در ادبیات داستانی کتب درسی «بخوانیم» دوره ابتدایی است. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل محتوا استفادهشده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی داستانهای کتب درسی بخوانیم دوره ابتدایی در سال ۹۵ بود. نتایج مطالعه نشان میدهد که در ادبیات داستانی بخوانیم پایه اول ابتدایی، هیچ اشارهای به مؤلفههای تفکر انتقادی نشده است؛ در ادبیات داستانی پایه دوم مؤلفههای هنر اندیشیدن درباره تفکر خود و قضاوت صحیح (مبتنی بر ملاک)؛ در ادبیات داستانی پایه سوم، مؤلفههای کنجکاوی اندیشه و قضاوت صحیح (مبتنی بر ملاک)؛ در ادبیات داستانی پایه چهارم، مؤلفّه کنجکاوی اندیشه؛ در ادبیات داستانی پایه پنجم، مؤلفههای تعریف و شفافسازی مسئله و در ادبیات داستانی پایه ششم، مؤلفههای استدلال و قضاوت صحیح (مبتنی بر ملاک) بیشترین فراوانی را به خود اختصاص دادهاند.