مهمترین نیازها و پرسشهای دینیِ بنیادین و رو به رشد جوانان تحصیلکرده نیمه مذهبی به شرح زیر است:
ردیف | مظاهر نوپدید نیاز بهصورت پرسش | ویژگی جامعه هدف | میانگین اولویت | ||
تعداد پرسش از نظر گروه کانونی | شدت و فوریت از نظر جامعه هدف | گستردگی و زیربنایی از نظر گروه کانونی | |||
1 | دین چه فایده اثبات شدهای دارد؟ کدام مشکل مرا برطرف میکند و چه تاثیری در موفقیت من دارد؟ چرا در رشد فردی و پیشرفت متدینان نقشی ندارد؟ | همه | 6 | 5 | 4 |
2 | چگونه یک زندگی شاد، موفق و لذتبخش (از جمله ارتباط جنسی) داشته باشم ولی بیدین نباشم؟ | همه | 6 | 5 | 3 |
3 | چرا دین، انتخابی نیست؟ چرا آموزشهای دینی اجباری است؟ چرا به ما امر و نهی کند؟ ما در خدمت دین هستیم یا دین برای ماست؟ | همه | 5 | 5 | 4.5 |
4 | من کیستم؟ چرا وجود دارم (و خلق شدهام)؟ معنای زندگی (ومرگ) چیست؟ و چگونه زندگی معنا مییابد؟ | همه | 3 | 5 | 5 |
5 | چرا دعا و توسل اجابت نمیشود و مشکلات من و جامعه حل نمیشود؟ خبری نیست؟ خدا دوستم ندارد؟ یا عادل نیست؟ | همه | 3 | 5 | 4 |
6 | چرا اساساً دختران حق انتخاب در اغلب عرصههای زندگی ندارند؟ چرا تبعیض نسبت به دختران وجود دارد؟ | دختران | 2 | 5 | 3 |
7 | چرا روحانیت، به لحاظ شخصی موفق نیست؟ فهم دقیق و بروز از دین ندارد؟ و صداقت و اخلاق ندارد؟ | همه | 2 | 5 | 3 |
8 | چرا حسادت و خشم و هیجانات من، باید سرکوب شود و خودم نباشم؟ | نوجوان | 1 | 5 | 4 |
تحلیل و بررسی گروه کانونیِ اندیشهورزان[1]
سؤالات و نتایج
- با توجه به جمع بندی مباحث گروه اول[2] و دوم[3] ، در تحلیل شما، ریشههای نیازها و پرسشهای دینیِ بنیادین و رو به رشد در گروه یادشده، چیست؟
- نسل جدید، سطحی، بیحوصله و مشغول است و به دنبال لذت محسوس نه عقلی
- جوان امروز ایرانی (و حتی در سطح جهانی) دغدغه روح دین و معنویت دارد، و نتوانسته آن را از زندگی خود حذف کند.
- پرسش اصلی آنها این است که دین برای من است یا من برای دین؟ من به دین خدمت کنم یا دین باید به من خدمت کند و برای زندگی و آرامش و شادی من سودمند باشد؟
- جوان امروز، کارکرد دین را امر و نهی نمیداند و لذا با این وجه، مخالفت میکند
- در تمامی موارد تقابل و تنافی دین و عقلانیت، ابداً زیر بار نمیروند
- در مسیر تجربه جوانی این نسل، امکان اجرای راهحلهای تربیتی دشوار شده است چون سرعت، ناپایداری و تنوع منابع اطلاعاتی، اجازه چنین مواجهه پایداری را نمیدهد
- ادبیات و ذهنیت آنها، گویاییک سوگیری پیشین علیه دین به عنوان نهاد و متولیان این نهاد (روحانیت) است
- آنها مواجهه گزینشی با دین دارند و معیار آنها علمی بودن، نوبودن، و… است
- شاید هم نوعی گزینش سلبی بر اساس متفاوت بودن با کلیشههای متدینان و روحانیان باشد
- برخی از پرسشها مربوط به دوره سنی جستجوگری و تمایلات دینی باشد
- نسل جدید، سطحی، بیحوصله و مشغول است و به دنبال لذت محسوس نه عقلی
- احساس میکنند دین ضد هنر است
- مهمترین مخاطب تربیت دینی، بزرگسالان هستند نه کودکان و نوجوانان
- کودکان و نوجوانان امروز، تجربه دینی واقعی از مناسک دینی ندارد و تجربهاش تصنعی است.
- در نظریه مقاومت، آنها به خاطر تقابل با نهادهای رسمی متولی دین، مقاومت در برابر دینداری میکنند
- گروه یادشده دین را نهاد یا وابسته به نهاد تلقی میکند و ارتباط و مواجهه او پاسخی است متناسب با این تلقی
- اگرچه گرایش معنوی و باوردینی در جهان و ایران شدیداً رو به رشد است، اما نوع خاصی از دینداری به حاشیه رفته است
- مناسک و ظواهر دینی شدیداً رو به تنزل رفته و بخشی از مناسک به ظاهرغیردینی (مثل یوگا) رشد کرده است
- اخلاق دینی در متدینان تا حدی کاهش یافته است
- سایه انداختن قراردادهای اجتماعی بر هویت فردی آنها، فقدان معنا و هویت انسانی
- با کارکردهای اجتماعی و سیاسی دین مخالف هستند
- اجرای پروژه سکولاریسم در اکثر فرهنگهای جهان، در حال پیگیری است
- به تدریج مواجهه جامعه با دین، کمتر از جنس ایدئولوژی است
- رقیب سوم دینباوری و دینناباوری، معنویتهای غیردینی است و تبدیل به شبهدین شده است
- جامعه کنونی، جامعۀ کوتاهمدت است
- دچارشدن به پلولاریسم لاجرم به پراگماتیسم منتهی میشود،یعنی وقتی پرسشها زیاد و در زمانهای گوناگون تولید میشود، پاسخ سریع و کوتاه و عملی مهم است
- به علت نیازسازی توسط فرهنگ غرب، جوان به دنبال انتظارات خاصی از دین است و دین فاقد آن را قبول ندارد
- علت زیربنایی اینها، جدال و رقابت تمدنی «ایدئولوژی اسلامی» و «ایدئولوژی مادی غرب» بر سر عرصههای واقعی فرهنگ، سبک زندگی، سیاست، اقتصاد و رسانه است
- وزن این نیازهاو پرسشها در هر یک از دستههای «پرسشهای شناختی و اعتقادی و نگرشی»، «پرسشهای ارزشی، اخلاقی و عاطفی» و «پرسشهای رفتاری، هنجاری» چیست؟
- مسائل رفتاری و هنجاری، حادتر است
- نیازهای عاطفی و هیجانی مهم تر است
- نیازهای عاطفی و هیجانی مهم تر است
- چقدر از این پرسشها «ذهنی ـ شناختی»معطوف به حقیقت و اصالت دین، و چقدر «کارکردی- سودمدار» درباره فایده و کارکرد دین و چقدر «روشی-عملیاتی» در باره راه و روش دینداری است؟
- عمدتاً در مورد راه و روش دینداری
- فایده و کارکرد دین [4]
- عمدتاً فایده و کارکرد دین
- برای ارتباط و نزدیک شدن به این گروه و مکالمه و گفتگو، چه پیشنهادی دارید؟
- تنوعبخشی به پیام دین و پیامدهندۀ دینی
- خلق اسطورههای مذهبی غیرمستقیم
- نیازسازی، یک رکن مهم در پاسخ به نیازهای مذهبی است
- نیازهای دینی را تولید و تقویت و بازاریابی کنیم
- تأمین لذت سمعی بصری و هیجان عاطفی او از طریق محصولات و پیامهای دینی
- تبدیل معرفت دینی به محصولات هنری و رسانهای جذاب
- استفاده از فرصت عظیم رسانههای جدید
- بهترین نقطه شروع، نقطه عاطفی ـ هیجانی است[5]
- به دینداری جوانان، گیر ندهیم مخصوصاً از موضع رسمی
- دعوت و تولید فرصت دینداری طبیعی و غیررسمی و اختیاری
ملاحظات
- نیازها و مختصات جوانان در بخشهای مختلف مذهبی و نیمهمذهبی، شهری و روستایی، مرفه و متوسط، تقریباً یکی است
- تفاوت معناداری در میزان دینداری زنان و مردان وجود دارد اما نسبت به رشتهها، سن، اقلیم، تحصیلات، تفاوت معنادار به طور کلی وجود ندارد و تفاوتهای جزئی تحقیقات در این خصوص، هم را خنثی میکنند
- روش سنجش ما در پیمایشهای اجتماعی (بلاک و استارک) محل تأمل است
- به نظر من این روش، گرایش به دینداری و ضددینداری را میسنجد و شامل معنویت و ایدئولوژی هم میشود
- متأسفانه پیمایشهای پهنانگر بر پیمایشهای ژرفانگر غلبه پیدا کرده است
- مفهوم پیچیده دینداری بایستی مورد بازنگری قرار گیرد
- مطالعه روندهای جهانی در معنویت و دینداری، بسیار مهم و کارگشاست
- مهم، میزان دینداری در گذر زمان است نه در مقطع زمانی خاص؛ اگرچه دومی نگرانکننده است اما اولی شاید چنین نباشد
- باید مفاهیم دینداری،معنویت و ایدئولوژی به دقت از هم تفکیک شود و در تحقیقات نگرشسنجی با مخاطب، تفاهم شود
- چالشهای ایدئولوژیک معمولاً در سطح شناختی بروز نمییابد که با تحقیقات افکارسنجی، سنجیده شود. بلکه در رفتارها، اعتراضات و جنبشهای اجتماعی بروز مییابد
- نباید این قدر نگران دینداری جوانان باشیم
- نیازها و مختصات جوانان در بخشهای مختلف مذهبی و نیمهمذهبی، شهری و روستایی، مرفه و متوسط، تقریباً یکی است
- علتشناسی و پرسش از چرایی این نیازها و پرسشها، شامل علل قریب به پرسش و نیاز، علل باواسطه، علل زیربنایی است.
-
. دکتر محسن نوغانی (دکترای جامعه شناسی و دانشیار و عضو هيات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، محقق برجسته و استاد روش تحقیق در علوم رفتاری)؛ دکتر دیانی نژاد (دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهرود، فعال فضای مجازی، معاون اسبق ادارۀ کل اطلاعات استان قم)؛ دکتر باغگلی (دکترای علوم تربیتی، استادیار و عضو هیات علمی گروه آموزشی علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد و مدیر بنیاد فرهنگی امام رضا غفارعلیهالسلام) ↑
-
. متخصصان تربیتی و فعالان فرهنگی و رسانه. ↑
-
. مربیان و مشاوران. ↑
-
و البته میتوانیم نیازهای جدیدتر تولید کنیم. ↑
-
.معمولاً ایجاد تغییر در حوزه شناختی او را مقدم میداریم تا سپس از مسیر عاطفی و ارادی به عمل درآید و این قدیمی شده است و جایگزینی آن، ترکیب و تداوم رفت و برگشت میان آنهاست ↑