تأثیر تدریس بسته فراشناختی بر خودراهبری در یادگیری دانشجویان مدارك پزشكی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان
تغییر و تحولات سریع در عرصه علم و دانش، نیاز مبرم نظامهای آموزش عالی را به فراگیران خودراهبر و مستقل ضروری میسازد. هدف این پژوهش تعیین میزان تأثیر تدریس بسته فراشناختی بر خودراهبری در یادگیری دانشجویان مدارك پزشكی بود.
در این مطالعه نیمه تجربی دو گروهی با پیشآزمون و پسآزمون، 24 نفر از دانشجویان پسر و دختر رشته مدارك پزشكی بهطور غیر تصادفی به عنوان نمونه انتخاب، و به صورت تصادفی و بطور مساوی در دو گروه تجربی و شاهد قرار گرفتند. بسته فراشناختی محققساخته در شش جلسه دو ساعته برای گروه تجربی به شیوه توضیحی همراه با پرسش و پاسخ تدریس شد. ابزار گردآوری اطلاعات، مقیاس خود درجهبندی یادگیری خودراهبر ویلیامسون بود. دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل كوواریانس) و با نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
میانگین نمرات كل خودراهبری در یادگیری و زیرمقیاسهای آن در گروه تجربی در پسآزمون نسبت به پیشآزمون افزایش یافت.
نتیجهگیری: تدریس بسته فراشناختی در افزایش نمره كل خودراهبری در یادگیری و زیرمقیاسهای آن تأثیر دارد.