بسترسازی برای انس با روایات و معارف حدیثی

آشنایی با منابع روایی به‌ویژه «نهج‌البلاغه»[۱]، جهت رسیدن به فهم متفقهانه در دین و شکل‌گیری نظام فکری و اخلاقی طلاب لازم است. همچنین لازم است طلاب با «صحیفه سجادیه» و مجموعه‌های حدیثی همچون «اصول کافی» آشنا باشند.

 راهکارها:

1. برگزاری درس نهجالبلاغه به ترتیب شرح منتخب حکمتها، نامهها و خطبهها؛

2. برگزاری کلاس آشنایی با معارف ادعیه؛

3. برگزاری برنامههای حدیثخوانی با مباحثه و رفع اشکال توسط اساتید؛

4. آموزش کارگاهی علوم و فنون حدیث؛

5. برنامهریزی برای انس مداوم طلاب با ادعیه در قالب یک سیر منظم، با بهرهگیری از فرصت صبحگاه، غروب آفتاب، تعقیبات و پیش از خواب، باهدف مرور تدریجی و برنامهریزیشده ادعیه صحیفه و ادعیه منتخب مفاتیحالجنان؛

6. تشویق طلاب به حفظ احادیث کاربردی، ادعیه و زیارات برگزیده.


[۱]. «نهج‌البلاغه» در میان دیگر کتب از جامعیت بیشتری برخوردار است، به‌ویژه در عصر حاضر که شیعه به قدرت رسیده است و چالش‌ها و موانعی در مسیر پیش‌ رو دارد. فهم درست این موانع و راه‌های برون‌رفت از این مشکلات با نهج‌البلاغه میسر می‌شود.

حتما این مطلب را هم بخوانید  آموزش تربیت‌محور
طبقه بندی شده در: تربیت جامع طلاب
پرونده ویژه: محمد جواد نظافت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *