توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی

بررسی مقایسه‌ای عوامل و مولفه‌های برنامه تربیت محققان علوم اسلامی در موسسات مختلف

تصویر سردبیر
سردبیر
سردبیر
پنج مورد از موسسات تربیت محقق مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است.
بررسی و مقایسه

آنچه خواهید خواند...

/ 5. تعداد رای:

برای ثبت امتیاز، اولین نفر باشید.

ردیفنام موسسهرویکردهای به کار گرفته شده در زمینه‌های آموزش، پژوهش و تربیت محققان علوم اسلامی
1موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام1. اتخاذ رویکرد آموزش پژوهش محور با محصول کاربردی و رقابتی بر اساس یک نقشه پژوهشی
2. تاکید بر تفکر محوری در محیط تربیت محقق و پژوهشگر علوم اسلامی
3. اتخاذ روش اجتهادی در تولید علم دینی
4. باورمندی  به توانایی تولید علم دینی
5. ضرورت تولید روش برای هرمرحله پژوهش
6. توجه به ارتباط علم دینی با مباحث فقهی و رعایت کردن اقتضائات ورود فقه به عرصه اجتماع
7. تاکید بر ارتباط علم دینی با تمدن‌سازی
8. اتخاذ راهبرد همگرایی و تمرکز همراه با تجربه‌های مقطعی میدانی از واگرایی ها در محیطهای مختلف
9. تمرین و تجربه محوری در جهت حل یک مساله
10. اتخاذ رویکرد آموزش پژوهش محور محصول گرا در جهت کارآمدی تحقیقات علوم اسلامی
2دفتر تبلیغات اسلامی خراسان‌رضوی1. محوریت اندیشه ورزی
2. خروجی محوری در پژوهش
3. حذف آموزش رسمی و کسب مهارتهای لازم از طریق تجربه محوری
4. تکیه بر منطق اکتشافی ذهن در فهم و منطق و خوداصلاح گری علمی
5. نقد محوری و ایجاد فضای نقد تعاملی
6. پویایی علمی
3موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)1. نظریه پردازی در علوم انسانی اسلامی به عنوان نیاز اصلی نظام اسلامی
2. احراز و تربیت توامان دو بعد آموزشی و پژوهشی در محققان علوم اسلامی
3. تربیت و تامین منابع انسانی برای سازمانهای آموزشی و پژوهشی کشور
4. تولید علوم انسانی اسلامی با اتکا بر دانش اسلامی پایه
5. پذیرش دانش پژوهان دوره‌های تحصیلات تکمیلی از میان فارغ التحصیلان موسسه با تاکید بر زنجیره ارزش
6. بکارگیری فارغ التحصیلان موسسه در حوزه‌های آموزش و پژوهش با تاکید بر چرخه تربیت و خدمت
4پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی1. تاکید بر توانمندسازی علوم اسلامی به منظور اسلامی سازی علوم انسانی موجود
2. اتخاذ رویکرد پژوهشهای گروهی و جمعی
3. مواجهه و حل مسائل نظام اسلامی با رویکرد دینی
4. اتخاذ رویکرد مساله محوری در پژوهش با محوریت قطبهای علوم اسلامی
5. تخصص گرایی وهم افزایی در تربیت محققین علوم اسلامی از طریق ارتباط مراکز پژوهشی و پژوهشگران
6. ایجاد زیرساخت ونظام های پشتیبانی پژوهش های علوم اسلامی
5فرهنگستان علوم اسلامی قم1. تربیت پژوهشگر آموزش محور
2. تربیت پژوهشگر مهارت محور
3. تربیت پژوهشگر نتیجه محور
4. پژوهش فرد محور و فرد پایه
5. پژوهش جمعی
6. استقرار مدیریت شبکه‌ای پژوهش به منظور کسب بیشترین بازدهی با کمترین هزینه
7. توجه به تربیت مغز متفکر در برنامه تربیت محقق
8. توجه به سه بعد پژوهش، آموزش و ترویج در تربیت محقق
بررسی مقایسه‌ای رویکردهای به کار گرفته شده در زمینه‌های آموزش، پژوهش و تربیت محققان علوم اسلامی در موسسات مختلف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *