بررسی رابطه بین هوش معنوی و ذهنیت فلسفی

بررسی رابطه بین هوش معنوی، ذهنیت فلسفی و باورهای دینی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران

سردبیر

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش معنوی، ذهنیت فلسفی و باورهای دینی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران بوده است.

آنچه خواهید خواند...

برای امتیازدهی کلیک کنید!
[Total: میانگین: ]

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش معنوی، ذهنیت فلسفی و باورهای دینی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران بوده که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای مرحله‌ای تعداد 200 نفر از دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران انتخاب شدند. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات از سه پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2008)، ذهنیت فلسفی و پرسشنامه باورهای دینی استفاده شد. داده‌های به دست آمده با استفاده از آزمون t و تحلیل رگرسیون چند متغیره تحلیل شد؛ نتایج بررسی نشان داد که بین هوش معنوی، ذهنیت فلسفی با باورهای دینی همبستگی معناداری وجود دارد. به‌طوری‌که 45 درصد از واریانس باورهای دینی از طریق هوش معنوی قابل تبیین است از طرف دیگر 47 درصد از واریانس باورهای دینی توسط ذهنیت فلسفی قابل تبیین است. در پایان نیز پیشنهاد‌های کاربردی ارزنده‌ای برای ارائه با متصدیان تربیتی ارائه شده است.

حتما این مطلب را هم بخوانید  رابطه بین تدریس اثربخش با روحیه علمی دانشجویان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *