هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی استفاده از بازیهای آموزشی در درس هندسه بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایّه سوم بود. روش مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بوده که تعداد 50 نفر از دانشآموزان دختر شهر زرینشهر به صورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و به شیوّه گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی (ضریب پایایی آزمون برابر 88/0) و آزمون استاندارد خلاقیت تورنس فرم ب بود. در ابتدا دو گروه آزمایش و کنترل در پیشآزمون شرکت کردند و پس از طی 15 جلسه آموزش یک ساعتی که در گروه آزمایش بهکارگیری بازیهای آموزشی و در گروه کنترل نیز 15 جلسه آموزش همارز به صورت متداول را دریافت کردند و سپس پسآزمون برگزار شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل داده از نرمافزار spss17 و آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد و یافتهها نشان داد که بازیهای آموزشی بر پیشرفت تحصیلی تأثیرگذار است (F=11/18,sig=0/002) و همچنین بیانگر تأثیر بازیهای آموزشی بر نمره خلاقیت بود (F=24/48,sig=0/005)؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که استفاده از بازیهای آموزشی در آموزش بر پیشرفت تحصیلی و نمرّه خلاقیت تأثیر مثبت دارد.
