آشکار است که دانشآموز بدون انگیزش لازم بهرهای ذاز آموزش خوب نمیبرد. چنین چیزی را هم میـوان در محیطهای آموزشی و هم با توجه به تحقیقات مشاهده کرد . پس دلیل این که در برنامههای تربیت معلم کمتر به این موضوع عنایت میشود،چیست؟ و چرا این اندک توجه نیز لغلب در محدوده تحقیقات موجود باقی میماند؟ آیا می توان فرض کرد معلمان نتایج چنین تحقیقاتی را به واقع در فعالیتهای آموزشی خویش به کار میگیرند؟ دلیل این تألیف این کتاب آن است ، که نقصانی که در این زمینه مشهود است، برطرف گردد.
قصد مؤلف عبارت از یاری رساندن به معلمان است، تا بیاموزند که چگونه می توانند برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان در مورد پاداش ها و تنبیه های رایج تجدیدنظر کنند. اگر بتوانیم دانش آموزان را به پیروی از خواسته ها و انتظارهای اصولی معلمان و والدین خویش تشویق و ترغیب نماییم، به نتایج بلند مدت طرح خویش دست یافته ایم. تا هنگامی که صرفاً بر پاداش ها و تنبیه های رایج متکی باشیم، با چنین دشواری هایی در نظام آموزشی مواجه خواهیم بود. از این جهت است، در این کتاب سعی شده است، تا توازنی میان انگیزش درونی و بیرونی ایجاد شود، و هریک از این دو در جای مناسب خویش به کار گرفته شود.
فهرست مطالب کتاب انگیزش در کلاس درس
فصل 1: دانش آموزان دارای انگیزش
فصل 2: ادراک کفایت و کنترل
فصل 3: اصول انگیزشی درونی
فصل 4: گرایش های انگیزش درونی و بیرونی
فصل 5: روابط معلم و دانش آموز
فصل 6: توسعه مهارت ها، راهبردها، و روش ها
فصل 7: استفاده از تقویم ها، طرح ها و برنامه ها
فصل 8: یک برنامه مطالعه انتخابی
فصل 9: پاسخگویی به کار دانش آموز و ارزیابی آن
فصل 10: شناخت تفاوت های فردی با توجه به گرایش های انگیزشی دانش آموزان
فصل 11: افزایش ادراک کنترل
فصل 12: افزایش ادراک کفایت
فصل 13: تغییر معلّمان، دانش آموزان و مدارس