محوریت فقه و روش فقاهتی

برای امتیازدهی کلیک کنید!
[Total: میانگین: ]

اصل اساسی در حوزههای انقلابی همان فقه جواهری است که نظام فردی و اجتماعی اسلام بر پایۀ آن شکل میگیرد و هر برداشت و استفاده ضابطهمند و قابل اتکا از منابع دین نیازمند روش فقاهتی است. بر این اساس، محور اصلی فعالیتهای علمی طلبگی، فراگیری این روش با توجه ویژه به قله رفیع اجتهاد خواهد بود.

 راهکارها:

1. تبیین اهمیت تفقه در دین[۱]؛

2. ترسیم مسیر اجتهاد با ارائه جایگاه هر یک از دروس حوزوی و نقش آن در تفقه دینی؛

3. استفاده از اساتید توانمند در کلیه دروس؛

4. کاربردی سازی دروس فقه و اصول؛

5.  ارتباط بیواسطه با الگوهای عملی فقه و فقاهت با دیدار با مراجع و فضلای برجسته حوزه؛

6. حضور مدرسان برجسته سطوح عالی حوزه در بین طلاب جهت انس و ارائه مشاوره؛

7. نظارت مداوم بر فعالیتهای حاشیهای طلاب و پرهیز دادن آنان از فعالیت مخلّ مسیر علمی و صنفی؛

8. پرهیز دادن طلاب از ورود زودهنگام و بدون نظارت مدرسه در فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی؛

9. ممانعت از ادامه تحصیلات تکمیلی در مسیر فقاهت برای طلاب فاقد صلاحیت و استعداد و هدایت ایشان به سایر رسالت‌های طلبگی.[۲]


[۱]. توجه به این نکته لازم است که تفقه در دین با تفقه در حکم فرق می‌کند. دین دارای دامنه وسیعی است. روش فقاهتی کمک می‌کند برداشت‌های سطحی و عرفی کم شده و شناختی عمیق، مستند، جامع و نظام مند از معارف دین شکل بگیرد.

حتما این مطلب را هم بخوانید  20 رهنمود برای تحول در برنامه آموزشی حوزه‌های علمیه

[۲]. متأسفانه روال مرسوم در حوزه بر خلاف این رویه است که خروجی آن سرخوردگی و ناکامی بسیاری از طلاب بوده و در نتیجه بسیاری از رسالت‌های طلبگی بی‌متولی باقی مانده است.

طبقه بندی شده در: تربیت جامع طلاب
پرونده ویژه: محمد جواد نظافت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *