توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی

ایجاد فضای بانشاط علمی

تصویر سردبیر

سردبیر

سردبیر

آنچه خواهید خواند...

/ 5. تعداد رای:

برای ثبت امتیاز، اولین نفر باشید.

طلاب برای رشد خود نیازمند به حضور در یک فضای بانشاط علمی هستند تا انگیزههای آنان همچون انگیزههای ابتدای طلبگی باقوت باقی بماند؛ بلکه با حضور در جوّ علمی، انگیزه و تلاش طلاب تقویت میشود. باید توجه داشت در صورت ضعف فضاسازی علمی، فضای فعالیتهای فرهنگی غلبه مییابد، درحالیکه تنها با وجود فضای بانشاط علمی پرورش جامع و متوازن محقق میشود.

 راهکارها:

1. انگیزه دادن، افزایش انگیزه و عمق بخشیدن به آن؛

2. آشناسازی طلاب با مشکلات و سختیهای راه، ضعفها و کمبودها از زبان بزرگان؛

3. برگزاری برنامهها و دورههای مطالعاتی و علمی علاوه بر برنامه درسی مصوب حوزه؛

4. برگزاری کارگاههای حل تمرین؛

5. برگزاری کارگاههای مرور؛

6. بسترسازی برای تعامل و ارتباط بیشتر طلاب با اساتید با تعیین ساعات حضور علمی برای اساتید؛

7. تشکیل گروه‌های علمی برای رشته‌های مختلف با بهره‌گیری از اساتید برجسته؛[۱]

8. زمینهسازی برای نظارت بر مباحثه و تدریس توسط طلاب برگزیده با برگزاری کلاسهای روش تدریس؛

9. تشکیل کارگروههای علمی طلبگی؛

10. تبیین ضرورت و جایگاه علوم و ارتباط آن با اهداف، توسط اساتید در قالب نشستهای علمی؛

11. ایجاد فضای رقابت علمی در قالب مسابقات، جشنوارهها و فراخوانها؛

12. تعامل علمی با سایر مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی داخل و خارج از کشور؛

13. برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهارتی در راستای کاربردی کردن دانسته‌ها در تبلیغ؛[۲]

14. برگزاری بازدیدهای علمی از مراکز علمی و فرهنگی؛

15. برگزاری همایشها و هماندیشیهای علمی و ترویجی؛

16. برگزاری اعتکاف علمی؛

17.ارتباط مستمر با فرهیختگان حوزه و دانشگاه؛

18. برگزاری دورههای هدایت تحصیلی و چشماندازنویسی طلبگی.


[۱]. اختصاص اتاق‌هایی برای گروه‌های علمی برای ساعات حضور علمی و پاسخ به پرسش‌های طلاب و برگزاری ارزیابی شفاهی و… .

[۲]. این امر موجب ایجاد و افزایش حس کارآمدی می‌گردد که افزایش نشاط علمی را به دنبال خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *