کاربردی‌سازی آموزش‌ها

اکتفا به یادگیری و حفظ متون درسی در علم آموزی کافی نیست؛ بلکه باید تلاش شود تا آموختهها به صورت کاربردی دریافت شود. با کاربردیسازی آموختهها، ثمره عملی مباحث علمی برای طلاب ملموس و محسوس خواهد شد و در نتیجه ملالت و خستگی که ممکن است از برخی متون درسی عارض شود، کاهش مییابد. همچنین با توجه به گسترش علوم، کمبود فرصت و رسالت سنگین، در انتخاب و تنظیم مواد آموزشی باید از خواندن مطالب و متونی که کاربردی نیست و نمیتواند ابزار موردنیاز طلبه باشد پرهیز نمود.

 راهکارها:

1. بهرهگیری از دروس قرآن و حدیث برای کاربردیسازی دانستههای ادبی و کارگاه تجزیه و ترکیب؛

2. مرور قرآن با تکیه بر علم معانی، بیان و بدیع؛

3. کاربردیسازی درس منطق با بهرهگیری از مثال و نمونههای کاربردی؛

4. کاربردیسازی مباحث اعتقادی با فعالیت کارگاهی پاسخ به شبهات؛

5. آشنایی با تفاسیر ادبی و ارائۀ نقش ادبیات در فهم لطایف ادبی و اعجاز بیانی قرآن کریم؛

6. کاربردیسازی صرف و نحو با استفاده از کتابهای تمریندار مانند بدایهݑ النحو، مبادی العربیهݑ و… ؛

7. بیان و تحلیل فتاوای فقها با توجه به مبانی ایشان در اصول فقه در ضمن درس فقه؛

8. توجه دادن به کاربرد قواعد اصولی در فقه.

حتما این مطلب را هم بخوانید  استاد پروری و استفاده از ظرفیت طلاب و فارغ‌التحصیلان
طبقه بندی شده در: تربیت جامع طلاب
پرونده ویژه: محمد جواد نظافت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *