این کتاب، راهکارهای نوین سنجش و اندازهگیری پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را آموزش میدهد. هدف اصلی کتاب، آشنا کردن معلمان با مفاهیم و روشهای جدید ارزشیابی توصیفی و ارتقای کیفیت بازخورد آموزشی است.
در این راستا، مباحث متنوعی از جمله تاریخچه سنجش در آموزش، انواع آزمونها، طبقهبندی اهداف آموزشی، روشهای تحلیل دادههای آموزشی، عوامل مؤثر بر روایی و پایایی آزمونها، و همچنین آسیبها و راهکارهای بهبود نظام سنجش موجود مورد بررسی قرار گرفته است.
از دیگر موضوعات مهم مطرح شده در کتاب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- نقش نظریههای یادگیری مانند پیاژه در طراحی ابزارهای سنجش متنوع و متناسب با نیازهای یادگیرندگان.
- اهمیت سنجشهای تکوینی در شناسایی نقاط قوت و ضعف دانشآموزان و ارائه بازخوردهای به موقع برای بهبود یادگیری.
- ارتباط بین سنجش و برنامهریزی آموزشی و چگونگی استفاده از نتایج سنجش برای بهبود برنامههای درسی.
- نقش معلم بهعنوان یک ارزیاب حرفهای و مهارتهای مورد نیاز برای طراحی و اجرای سنجشهای مؤثر.
- استفاده از فناوریهای نوین در طراحی و اجرای آزمونها و تحلیل دادههای آموزشی.
- اهمیت توجه به تفاوتهای فردی دانشآموزان در طراحی ابزارهای ارزشیابی و ارائه بازخورد.
- توسعه فرهنگ ارزشیابی مستمر در مدارس و ایجاد یک نظام جامع برای جمعآوری، تحلیل و استفاده از دادههای آموزشی.
این کتاب با ارائه مثالهای عملی و کاربردی، به معلمان کمک میکند تا مهارتهای ارزشیابی خود را بهبود بخشند و از نتایج سنجش برای ارتقای کیفیت آموزش استفاده کنند. همچنین، با ارائه یک نگاه جامع به نظام سنجش و ارزیابی، به معلمان کمک میکند تا نقش خود را در این فرایند بهتر درک کنند.
برای تهیه کتاب میتوانید از طریق گیسوم، آدینهبوک و آیکتاب درخواست خود را ثبت کنید.
همچنین برای مشاهده مطالب مرتبط بیشتر میتوانید به پرونده تدریس و ارزیابی نگاهی بیاندازید.