هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر عزتنفس و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان دختر پایه نهم شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1395 است. در این پژوهش از روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل و مرحلّه پیگیری دو ماهه استفاده شد. جامعّه آماری شامل دانشآموزان دختر پایهی نهم بود که نمونه مورد نظر از میان آنها با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب گردید و با انجام غربالگری و اجرای پرسشنامّه اهمالکاری تحصیلی سولمون و راثبلوم (Solomon & Rothblum, 1984) و عزتنفس کوپر اسمیت (1967) 40 نفر از دانشآموزانی که بیشترین نمره اهمالکاری و کمترین نمره عزتنفس را اخذ نمودند، انتخاب شده و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش 8 جلسه آموزش ذهنآگاهی (Burdick, 2017) دریافت نمودند و نتایج آنها از طریق تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با استفاده از نرمافزار آماری SPSS23 مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج، تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و کنترل در هریک از متغیرها در مرحله پسآزمون و پیگیری مشاهده گردید. نتایج نشان داد که آموزش ذهنآگاهی بر افزایش میزان عزتنفس و کاهش اهمالکاری تحصیلی در گروه آزمایش تأثیر معناداری داشته است. بر همین اساس، تمرینهای ذهنآگاهی با افزایش آگاهی افراد از لحظه حال از طریق فنونی مثل توجه به تنفس و وارسی بدن، آگاهی از زمان حال و پردازش اطلاعات بر افراد اثر میگذارند.