اثبات هویت تحصیل در حوزه

برای امتیازدهی کلیک کنید!
[Total: میانگین: ]

در جواب کسانی که به هویت تحصیل در حوزه علمیه اشکال می‌کنند چه بگوییم؟

از كسی كه به شما و انتخاب رشته‌ای كه كرده‌اید اشكال دارد و هویت تحصیل علوم و معارف اسلام برای او به غلط منحصر در نجس، پاكی و شكیات نماز و خرید و فروش و پیشنمازی و سخنرانی و عقد كردن شده است، بخواهید كه جدول سوالاتی را كه در صفحات بعد آمده است بررسی كند و نظر خود را راجع به اهمیت این سؤالات اعلام نماید. به او بگویید كه: من به دنبال دست‌یابی به پاسخ برترین موجود هستی به این سؤالات هستم زیرا به یكبار مصرف بودن عمر یقین دارم، به ابدیت یقین دارم، به اثر اعمال و رفتار در ساختن ابدیت انسان یقین دارم و نمی‌توانم زندگی خود را بر اساس طرح و برنامه‌ها و نظرات و پاسخهای خطاپذیر، بنا كنم.

جدول‌ سوالات:

شماره

سوال

سؤالی غیر مهم است و دانستن پاسخ آن لازم نیست.

سوال ِمهمی است و دانستن پاسخ آن لازم است.

 

خدا چیست؟ خدا كیست؟

  
 

آیا می‌توان خدا را دید؟

  
 

چرا حضور خدا را احساس نمی‌كنیم؟

  
 

چگونه می‌توان با خدا مرتبط شد؟

  
 

چگونه خدای واقعی را از خدای خیالی تشخیص دهیم؟

  
 

خدا خلق كرده است یعنی چكار كرده است؟

  
 

درون انسانی كه به دیدار خدا رسیده است چه می‌گذرد؟

  
 

چرا خدا یكی است؟

  
 

نقش خدا در هستی چیست؟

  
 

امور عالم چگونه اداره می‌شود؟

  
 

ارتباط خداوند با موجودات چگونه است؟

  
 

آیا بشر به تنهایی می‌تواند صلاح و فساد خود را تشخیص دهد؟

  
 

بشریت به كجا باید برود كه راهنما و امام معصوم لازم دارد؟

  
 

راهنمای بشریت كیست؟

  
 

نقش امام در زندگی فردی و جمعی انسان‌ها چیست؟

  
 

مرگ چیست و چگونه رخ می‌دهد؟

  
 

آیا واقعاً پس ازمرگ عوالم دیگری در پیش است؟

  
 

روح چیست؟ از كجا آمده؟ به كجا می‌رود؟

  
 

در قبر چه خبر است؟

  
 

برزخ كجاست و درآن چه می‌گذرد؟

  
 

چرا دوباره زنده می‌شویم و چگونه؟

  
 

قیامت یعنی چه؟

  
 

سرانجام انسان‌ها چه خواهد شد؟

  
 

بهشت و جهنم خیال است یا واقعیتی تكان دهنده؟

  
 

مطالب قرآن با كتاب‌های دیگر چه فرقی دارد؟

  
 

آیا پاسخ همه نیازهای بشریت در قرآن بیان شده است؟

  
 

چگونه می‌توان قرآن را فهمید؟

  
 

قرآن با روح انسان چه می‌كند؟

  
 

چرا قرآن تا ابد قابل مراجعه وبهره‌برداری است؟

  
 

چگونه می‌توان به كمال رسید؟

  
 

برای رسیدن به هدف چه مراحلی را بایدطی كرد؟

  
 

نقطه شروع در سلوك كجاست؟

  
 

چگونه حركت كنیم؟

  
 

علّت انحرافات در سیروسلوك چیست؟

  
 

برنامه اسلام برای ارتباط با خدا چیست؟

  
 

یك عبادت واقعی چگونه است؟

  
 

یك زیارت واقعی چگونه است؟

  
 

فلسفه نماز، روزه و حج چیست؟

  
 

علم دین كدام است؟

  
 

پایه واساس علوم چیست؟

  
 

ارتباط علم دین با سایر علوم چیست؟

  
 

آیا دین، نفی كننده فن وصنعت است؟

  
 

علم ابدی كجاست؟

  
 

من كه هستم؟ از كجا آمده‌ام؟ به كجا می‌روم؟

  
 

روح چیست؟

  
 

خصوصیات یك روح متعادل كدام است؟

  
 

چگونه می‌توان به تعادل روحی رسید؟

  
 

چگونه می‌توان روح را رشد داد؟

  
 

فكر و ذهن چه می‌كنند؟

  
 

چگونه می‌توان یك تفكّر خلّاق و ذهن رشد یافته داشت؟

  
 

چگونه می‌توان خواطر را كنترل كرد؟

  
 

ارتباط بدن با فكر و روح چیست؟

  
 

روش مطالعه مفید و كاربردی كدام است؟

  
 

چگونه می‌توان یك جسم سالم و قوی داشت؟

  
 

نظام تربیتی اسلام چگونه است؟

  
 

نظام آموزشی اسلام بر چه اساسی است؟

  
 

برنامه بهداشتی و تغذیه در اسلام چگونه است؟

  
 

قانون چیست؟

  
 

یك قانون صحیح و رشد دهنده چه خصوصیتی دارد؟

  
 

حق هر موجودی در نظام خلقت، بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

  
 

نوع فعّالیت افراد درجامعه ( تقسیم كار در جامعه) چگونه معین می‌شود؟

  
 

چه اموری با روحیات زن تناسب ندارد و موجب از بین رفتن آن می‌شود؟

  
 

ساختار قدرت در حكومت اسلام چگونه است؟

  
 

آیا مراجعه به آراء عمومی‌در تصمیم‌گیری منطقی است؟

  
 

وظیفه مجلس، قانون‌گذاری است یا مشاوره؟

  
 

چرا باید به‌دنبال حكومت اسلام بود؟

  
 

نقطه شروع برای ایجاد حكومت اسلام كجاست؟

  
 

قانون اساسی اسلام چگونه است؟

  
 

رهبر در حكومت اسلام كیست؟

  
 

نقش مردم در حكومت اسلام چیست؟

  
 

چه كسی بر حاكم اسلام نظارت دارد؟

  
 

وظایف حاكم در برابر مردم ووظایف مردم در برابر حاكم چیست؟

  
 

بامخالفین حكومت چگونه باید رفتار كرد؟

  
 

پشتوانه یك مملكت چیست؟

  
 

تقویم و تاریخ چه تأثیری بر فرهنگ و زندگی مردم دارد؟

  
 

مبدأ تاریخ برچه مبنایی باید انتخاب شود؟

  
 

ساعات روز بر چه اساسی باید تقسیم شوند؟

  
 

علوم تجربی بشریت را به كجا می‌برند؟

  
 

چگونه می‌توان محیط زیست را سالم نگهداری كرد؟

  
 

وظیفه انسان در برابر دیگر موجودات چیست؟

  
 

این دنیا چگونه پدید آمده است؟

  
 

نیروهای طبیعت را چگونه می‌توان كشف كرد؟

  
 

بهترین سرمایه‌گذاری در چه زمینه‌ای می‌تواند باشد؟

  
 

چگونه با كمترین زحمت بیشترین بهره را می‌توان برد؟

  
 

ارتباط طبیعت با ماوراء طبیعت چگونه است؟

  
 

عالَمی‌كه درآن زندگی می‌كنیم آیا واقعیت دارد یا خیال است؟

  
 

عالمی‌كه در آن زندگی می‌كنیم چه شكلی است؟ و چرا این‌گونه شده است؟

  
 

آیا در هستی عوالمی غیر ازاین دنیا هم هست؟ چه رابطه‌ای با ما دارند؟

  
 

عالمی‌كه درآن زندگی می‌كنیم به سوی چه مقصدی در حركت است؟

  
 

این عالَم توسط چه قدرتی و چگونه بوجود آمده است؟

  
 

آیا من چیزی غیر از بدنم یا ذهن وفكرم هستم؟

  
 

من در این عالَم چكاره ام؟

  
 

چه كسی مرا از این دنیا می‌برد؟ آیا قدرت بازگشت ویا تغییرمسیر دارم؟

  
 

آیا امكان خلق عالَمی بهتر از این عالم نبود؟

  
 

خدا عادل است؛ فلسفه این همه شر وبدی كه به چشم ما می‌آیدچیست؟

  
 

چگونه زندگی كنم؟

  
 

چه فرهنگی داشته باشم؟

  
 

با ادب بودن یعنی چگونه بودن؟

  
 

عدالت چیست وعادل كیست؟

  
 

ملاك تعیین خوب بودن یا بد بودن یك كار چیست؟

  
 

معیار تعیین درست یا غلط بودن یك كار كدام است؟

  
 

سرچشمه “باید و نباید” چیست؟

  
 

آیا هر باید ونبایدی لازم الاجراء است؟

  
 

چه بایدها ونباید‌هائی لازم الاجراء است؟

  
 

آیا هر اخلاقی را باید تحمّل كرد؟

  
 

استاندارد یك اخلاق انسانی چیست؟

  
 

اصلاً چرا باید اخلاق را رعایت كنیم؟

  
 

شخصیت انسان چگونه شكل می‌گیرد؟

  
 

یك جامعه ایده آل چگونه است؟

  
 

آینده بشریت چگونه است؟

  

فردی كه حوزه را برای تحصیل برگزیده است به عنوان كسی كه در رشته اسلام شناسی تحصیل می‌كند باید به این سؤالات پاسخ دهد. آنهم نه پاسخ شخصی بلكه تلاش برای كشف نظر خداوند و برنامه‌ای كه او ارائه كرده است.

حتما این مطلب را هم بخوانید  برنامه‌ریزی برای مطالعه آثار شهید مطهری(ره)

علوم و معارف دین در قالب جملات و گزاره‌ها به ما رسیده اند. تفاوت این جملات با جملات دیگر در این است كه جملات دین، بیانگر علم خداوند هستند و جملات دیگر ارائه دهنده ذهنیات بشری. یك طالب حوزوی، طالب علم خداوند است و عمر خود را برای دست یابی به علم الهی صرف می‌كند.

طبقه بندی شده در: حوزه علمیه
طبقه بندی شده در: مشترک میان علوم اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *