بر اساس آیه نَفْر[1]، «تفقّه در دین» و «انذار» دو هدف اصلی سازمان روحانیت است و بیشک تفقّه در دین فراتر از تفقّه در حکم و استنباط احکام شرعی است؛ اما متأسفانه در برنامه آموزشی حوزههای علمیه تمامی نیازهای علمی موردنیاز طلاب برای «تفقّه در دین» پیشبینی نشده است. به قرآن و حدیث بهای کافی داده نمیشود، سیر مطالعات اندیشه اسلامی در برنامه نیست و بسیاری از علوم کاربردی مورد بیمهری و کمتوجهی واقعشده است.
برخی از علوم کاربردی موردنیاز طلبه:
1. دانشهای مکمل فقه مانند احکام کاربردی و قواعد فقهیه؛
2. علوم حدیثی مانند علم رجال و درایه؛
3. دانش کلام، احتجاجات اهلبیت؟عهم؟، شناخت فرق و ادیان و شبههشناسی؛
4. تاریخ تحلیلی و روش تحلیل تاریخ؛
5. تحلیل سیاسی و شناخت تحولات و جریانات فکری؛
6. آشنایی با هندسه علوم اسلامی و انسانی.
[1]. «وَ مَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ»؛ سوره توبه، آیه 122.