توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی

آموزش جامع علوم و معارف اسلامی

تصویر سردبیر

سردبیر

سردبیر

آنچه خواهید خواند...

/ 5. تعداد رای:

برای ثبت امتیاز، اولین نفر باشید.

بر اساس آیه نَفْر[1]، «تفقّه در دین» و «انذار» دو هدف اصلی سازمان روحانیت است و بیشک تفقّه در دین فراتر از تفقّه در حکم و استنباط احکام شرعی است؛ اما متأسفانه در برنامه آموزشی حوزههای علمیه تمامی نیازهای علمی موردنیاز طلاب برای «تفقّه در دین» پیشبینی نشده است. به قرآن و حدیث بهای کافی داده نمیشود، سیر مطالعات اندیشه اسلامی در برنامه نیست و بسیاری از علوم کاربردی مورد بیمهری و کمتوجهی واقعشده است.

 برخی از علوم کاربردی موردنیاز طلبه:

1. دانشهای مکمل فقه مانند احکام کاربردی و قواعد فقهیه؛

2. علوم حدیثی مانند علم رجال و درایه؛

3. دانش کلام، احتجاجات اهلبیت؟عهم؟، شناخت فرق و ادیان و شبههشناسی؛

4. تاریخ تحلیلی و روش تحلیل تاریخ؛

5. تحلیل سیاسی و شناخت تحولات و جریانات فکری؛

6. آشنایی با هندسه علوم اسلامی و انسانی.     


[1]. «وَ مَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ»؛ سوره توبه، آیه 122.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *